J jarven60 skrev:
Ja, jag har golvvärmr, men pumpen skall vara mer än tillräcklig för mitt hus enligt vvs: aren.
Du som har samma panna, kan inte du kolla mina nedanstående bilder och jämföra med din innedel, kanske kan hitta något som ser fel ut...
Se bifogade bilder här[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild] nedan..
Ser nu att jag tolkat ditt inlägg om element fel. Du menar säkert andra storförbrukare som EL-element osv.

Men något lär vara tokigt hos dig, speciellt med tanke på att du har golvvärme (lägre framledningstemp). Hittar du din värmekurva?

Hos mig ser den ut så här. Vid -11 bör den ha 42.

• Digital skärm som visar en värmekurva, med temperaturinställningar, knappar för navigering, och reflekterande ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du golvvärme så sänk kurvan då den är alldeles för hög för golvvärme speciellt om du har det i betong. I gengäld så kanske det blir mindre elpatron.

D Danne213 skrev:
Ser nu att jag tolkat ditt inlägg om element fel. Du menar säkert andra storförbrukare som EL-element osv.

Men något lär vara tokigt hos dig, speciellt med tanke på att du har golvvärme (lägre framledningstemp). Hittar du din värmekurva?

Hos mig ser den ut så här. Vid -11 bör den ha 42.
Skall kolla om klarar av att justera kurvan, har ingen sån grafisk kurva på min...men jag sksll titta i manusler och tabeller för att ställa in kurvlutning etc , tack så länge, återkommer..

D Drburr skrev:
Har den mindre zenit i250. Den matar elpatron med till utedel 610 nu med. Än mer irriterande är att när den värmer så försöker den att nå framledningstemperaturen +5 grader vilket är omöjligt när det börjar krypa ner mot 15-20 minus som det varit de senaste vintrarna.
Vilket gör att den står och matar max elpatron i dygn. Detta går inte att programera bort på det lilla mongot.
Fått ställa ner effekten på elpatronen när detta sker så den lär sig att veta hut.
Den är inte direkt mindre, bara annorlunda, det är en segmenterad tank som är ypperlig om man har för lite volym i systemet, tex vid relativt få radiatorer och mindre hus. Nackdelen är att den delar tanken med varmvatten och som buffert för värmesystemet och det kan innebära att man får för lite varmvatten om man inte säger till den att producera extra.
Elpatron mm är det bara att slå av om man inte vill ha det. Jag kör själv en i250 i ett av mina hus med en 6kw utedel, helt utan elpatron. Den får gå en hel del när det var -10 häromdagen men gar hittills inte använt en kwh på elpatron.
Jag valde själv i250 istället för 350 då jag har ngt lite vattenvolym i systemet i huset.
Nu till TS, det är def ngt knas med dina inställningar, vi får försöka ta det ett steg i taget.

Ang. diagrammet så ser det mycket konstigt ut med just returen, som om utedelen konstant avfrostar eller något sådant,
När man tittar på din bild ang driftinfo så ser det ut som något är fel, eller så tyder jag den dåligt. laddpump på 90% och en grad MINUS diff mellan framledning och retur från pumpen. Kanske har den precis startat efter avfrostning där?

Jag skulle börja med att slå av den övre elpatronen helt. Dvs "elpatron övre kw" sätter du till 0. Sätt den nedre elpatronen till 35c, dvs "Elpatrond neder c".
Nu har du ett system som bara skall gå med värmepumpen men som ändå har en backup mned elpatron i tanken om den går under 35c. Får vi det att fungera kan vi justera och slå på elpatroner för komforten senare.

Sen knappar du in servicekoden 0014 under service, då får du mer info överallt i displayen. Avakta nu och se hur systemet beter sig.

Redigerat:
G guggen skrev:
Ang. diagrammet så ser det mycket konstigt ut med just returen, som om utedelen konstant avfrostar eller något sådant,
När man tittar på din bild ang driftinfo så ser det ut som något är fel, eller så tyder jag den dåligt. laddpump på 90% och en grad MINUS diff mellan framledning och retur från pumpen. Kanske har den precis startat efter avfrostning där?

Jag skulle börja med att slå av den övre elpatronen helt. Dvs "elpatron övre kw" sätter du till 0. Sätt den nedre elpatronen till 35c, dvs "Elpatrond neder c".
Nu har du ett system som bara skall gå med värmepumpen men som ändå har en backup mned elpatron i tanken om den går under 35c. Får vi det att fungera kan vi justera och slå på elpatroner för komforten senare.

Sen knappar du in servicekoden 0014 under service, då får du mer info överallt i displayen. Avakta nu och se hur systemet beter sig.
Hej guggen, tack för ditt engagemang.
Verkar inte ha samma meny som du( nedre/ övre patron) se min bilder. Dock hittade jag under menyn " varmvatten" att den stod på högsta läget "3" vilket jag inte förstår vem som har ändrat, jag ändrade till ekonomi dvs läge 1 och nu verkar det som systemet mer beter sig normalt och ingen elpatron ( än så länge vad jag kan utlösa)
Jag skickar med ett gäng bilderpå hur systemet jobbar just nu med utetemp -7.
Ser det " normalt" ut?
Oerhört tacksam för dina synpunkter.. Display visar historiska temperaturdata för olika linjer; Ute, Rum1, Fram1, Retur; i en värmesystempanel.
Skapa konto
Digital display, temperaturinställningar, värme, termometerikoner, energisystem, grön statusindikator, CTC-logotyp, mörk bakgrund.
Skapa konto
Display för värmesystem, CTC EcoZenith i350, visar status och temperaturer, symboler för menyalternativ.
Skapa konto
Digital display för värmepump med kompressorinformation, temperaturer och driftstatus. CTC-logotyp synlig.
Skapa konto
Digital display för värmesystem med temperaturinställningar och tidsprogrammering, logga nedanför, grön LED-indikator tänd.
Skapa konto
Digital värmesystemskontrollpanel med temperaturinställningar, varningsikoner och CTC-logotyp.
Skapa konto
Digital display för energiförbrukning, inställningar, med svenska texter och CTC-logotyp. Blinkande grön indikatorljus till vänster.
Skapa konto
Digital display på värmepanna med menyalternativ för varmvatten, temperatur och ekonomiinställningar, samt veckoschema.
Skapa konto

Följer.. Har samma problem med min ecozenith i350.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.