kristofer12345
nisse123 nisse123 skrev:
20A och 2,5 kvadrats kabel är ju inte bra. Max 16A för 2,5 kvadrat.
jahapp, men det är en elektriker som installerat detta? till en värembaronen ek 15? varför är det ej bra?

kristofer12345
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inlägg #11 gäller även detta fall. Det kan gå att räkna hem 20 A / 2.5 mm², Belastningsmässigt är det lugnt om elpatronen är den enda belastningen. Men för att undvika frågor kan man gå ned till 16 A.

hm okej hör vad ni säger, det kommer endast vara elpatronen som belastar den säkringen ja..

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
hm okej hör vad ni säger, det kommer endast vara elpatronen som belastar den säkringen ja..
Med tanke på att det är 2.5 mm2 och att det installerats av elektriker till gamla elpannan på det sättet med 20 A säkring går du nu åt rätt håll med din 9 kW patron. Gör du inget annat än ansluter den nya och det är enda belastningen på den kabeln skulle jag inte tvekat att använda den som det är gjort. Ett alternativ som blir mindre frågor kring som Bo skrev är att byta till 16 A säkring men det tillför inte så mycket annat.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Med tanke på att det är 2.5 mm2 och att det installerats av elektriker till gamla elpannan på det sättet med 20 A säkring går du nu åt rätt håll med din 9 kW patron. Gör du inget annat än ansluter den nya och det är enda belastningen på den kabeln skulle jag inte tvekat att använda den som det är gjort. Ett alternativ som blir mindre frågor kring som Bo skrev är att byta till 16 A säkring men det tillför inte så mycket annat.
ah va bra, då får det bli så, inget annat jag direkt jag vill pilla med:)

kristofer12345
stämmer väl..:)

• Öppen eldosa med synliga anslutningar och elektriska ledningar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabeldragning och anslutna ledningar i en väggdosa.
    Skapa konto
  • Eluttag under installation med öppet kapsling och synliga anslutningar i en källare.
    Skapa konto
kristofer12345
o här

• Närbild av elektrisk anslutning i dosa med flera färgkodade kablar och skruvanslutningar.
    Skapa konto
  • Suuddig närbild av elektrisk anslutning och ledningar inuti en apparat.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.