25 211 läst ·
166 svar
25k läst
166 svar
Elolycksfall vs hempulande, NYA tråden. (ej OT, snälla)
Och peaken 1994 är Estonia, då många som avled i den olyckan har räknats som arbetsrelaterat dödsfall, dessutom är det året som helt historiskt sett (hur långt tillbaka vi än går) där det dog nästan lika många kvinnor i arbetsrelaterade olycksfall som män (ja det blev ca 100 kvinnor och 150 män, men normalt sett är andelen kvinnor under, eller långt under 10% av mäns dödsfall).harka skrev:
Redigerat:
jo, det låter som ett troligt scenariouseless skrev:
det som avvek något är att Elsäkerhetsverket anser att det inte skett något dödsfall orsakad av ljusbåge över huvud taget i Sverige sedan 2007, förrän i fjol
under samma period (2007-2025) har det omkommit 19 personer med inblandning av kontaktledning eller kontaktskena i tåganläggning
så dödsfall vid tågklättring förefaller normalt klassas som orsakad av strömgenomgång, snarare än av ljusbåge
men med det sagt så har jag grävt lite vidare idag och hittat ett tillbud förra sommaren som skulle passa in – en 16-åring på nattlig utflykt uppe på ett tågtak vid Boden Central – personen avförd med ambulans, skadeläge oklart
det skulle kunna indikera yttre brännskador snarare än inre skador (och ljusbåge snarare än strömgenomgång)
om man nu ska tro på allt pressen och Elsäkerhetsverket skriver...
hur det gick i slutändan för 16-åringen vet jag inte – men alldeles oavsett, ytterst tragiskt med både 16-åringen och elektrikern
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden