66 166 läst · 448 svar
66k läst
448 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
intressant, har läst flera inlägg i tråden men det jag funderar över är att hantverkare ofta råder en att införskaffa material själv eftersom det blir dyrare ifall han ska köpa. Nu har jag inte lejat elektriker på ett bra tag, däremot plattsättare o takläggare, de har skickat mig att handla det som ska användas. Kanske funkar väldigt annorlunda för elektriker? Vad jag menar är att isf är det ju inte konstigt att bauhaus etc får sälja kablar o eluttag... detta gäller förstås inte ifall man köper ett nyckelfärdigt hus så jag är kanske fel ute här men jag tycker det känns som en del av förklaringen iaf.Mikael_L skrev:
I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.
Jag tror att det är rätt ovanligt bland elektriker.
Men jag känner ju att jag har konsumenttjänstlagen emot mig, där det står att jag "ska ta tillvara på kundens intressen" (typ). Och det är ju inget fel med det, men jag misslyckas ju med detta ifall jag orsakar att kunden måste betala 30% mer för materialet.
Så därför meddelar jag alltid privatkunderna läget, att mina inköpspriser är ungefär moms dyrare än vad elbutik har för pris (dvs ca 25% högre). Och jag orkar i princip inte greja med postorderbeställning, så jag ger dem alternativet att köpa materialet själv. Ofta får jag frågan vad det kan komma att handla om i rena kronor och ören, och då väljer ungefär hälften den enkla vägen, tycker jag kan fixa allt. Och då får ju både de och jag bättre garantier, så det är ju inte helt dumt. Går det sönder något så byter jag utan kostnad som full garanti, och jag har ju alem09-garanti hos grossen, så de får ju pynta till mig mina extra kostnader.
De kunder som köper själv har det alltid slutat med att de köper uttag, strömbrytare och sånt, medan jag kommer med skruv, kabel, wago etc. En klok uppdelning.
Men just nu håller jag på och bråkar om rabattbreven, det kanske blir lite bättre (hoppas jag) och kommer jag nog nära elbutiks priser, så kommer denna option försvinna i mina affärer, iaf att jag rent frågar om de vill köpa material, jag kommer aldrig neka att installera (godkänt) material som kunden själv tillhandahåller.
Men jag känner ju att jag har konsumenttjänstlagen emot mig, där det står att jag "ska ta tillvara på kundens intressen" (typ). Och det är ju inget fel med det, men jag misslyckas ju med detta ifall jag orsakar att kunden måste betala 30% mer för materialet.
Så därför meddelar jag alltid privatkunderna läget, att mina inköpspriser är ungefär moms dyrare än vad elbutik har för pris (dvs ca 25% högre). Och jag orkar i princip inte greja med postorderbeställning, så jag ger dem alternativet att köpa materialet själv. Ofta får jag frågan vad det kan komma att handla om i rena kronor och ören, och då väljer ungefär hälften den enkla vägen, tycker jag kan fixa allt. Och då får ju både de och jag bättre garantier, så det är ju inte helt dumt. Går det sönder något så byter jag utan kostnad som full garanti, och jag har ju alem09-garanti hos grossen, så de får ju pynta till mig mina extra kostnader.
De kunder som köper själv har det alltid slutat med att de köper uttag, strömbrytare och sånt, medan jag kommer med skruv, kabel, wago etc. En klok uppdelning.
Men just nu håller jag på och bråkar om rabattbreven, det kanske blir lite bättre (hoppas jag) och kommer jag nog nära elbutiks priser, så kommer denna option försvinna i mina affärer, iaf att jag rent frågar om de vill köpa material, jag kommer aldrig neka att installera (godkänt) material som kunden själv tillhandahåller.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Jag brukar aldrig rekommendera kunderna att köpa in materialet själva, det blir nästan aldrig rätt.
Däremot föreslår jag att de åker till i mitt fall Hornbach, och väljer ut vilket utseende de vill ha.
Jag köper in materialet och lägger på 25%,detta för att täcka olika småutgifter som Wago, dragavlastningar, fästen.
Jag brukar även uppmuntra dem att inte alltid köpa det billigaste, inte för att jag vill tjäna mer, utan för att t.ex. Schneider har bäst flexibilitet på strömbrytare. Hager elcentraler har snygga men dyra dörrar o.s.v.
Däremot föreslår jag att de åker till i mitt fall Hornbach, och väljer ut vilket utseende de vill ha.
Jag köper in materialet och lägger på 25%,detta för att täcka olika småutgifter som Wago, dragavlastningar, fästen.
Jag brukar även uppmuntra dem att inte alltid köpa det billigaste, inte för att jag vill tjäna mer, utan för att t.ex. Schneider har bäst flexibilitet på strömbrytare. Hager elcentraler har snygga men dyra dörrar o.s.v.
Jag ska väl inte påstå att jag direkt rekommenderar, men jag erbjuder den möjligheten.
Det har också hänt att jag lite snabbt satt samman en inköpslista åt kunden.
Men skulle kunden vilja köpa varenda pryttel själv så skulle det bli för omfattande.
Men ska jag ta fram ordernummer på t.ex. 14 st uttag, 3 trapp, 2 kron, 4 lamputtag t.ex., så är det ju inte så mycket jobb.
Det har också hänt att jag lite snabbt satt samman en inköpslista åt kunden.
Men skulle kunden vilja köpa varenda pryttel själv så skulle det bli för omfattande.
Men ska jag ta fram ordernummer på t.ex. 14 st uttag, 3 trapp, 2 kron, 4 lamputtag t.ex., så är det ju inte så mycket jobb.
Kunder (de jag haft) har aldrig gnällt på att materialet är dyrt.
Det behöver dock inte betyda att de är nöjda.
Återkommer kunden (eller har rekommenderat någon) så är det ett tecken på att den inte var missnöjd.
Men en del knyter handen i fickan, betalar och ser det som läropengar.
Min favvo-rörmokare
, han fick betalt utan knot, men aldrig en chans till ett arbete till hos mig, och jag varnar för han så fort jag får möjlighet.
Jag har inte lejt så mycket hantverkstjänster, men de andra jag haft skulle jag inte tveka att anlita igen.
Återkommer kunden (eller har rekommenderat någon) så är det ett tecken på att den inte var missnöjd.
Men en del knyter handen i fickan, betalar och ser det som läropengar.
Min favvo-rörmokare
Jag har inte lejt så mycket hantverkstjänster, men de andra jag haft skulle jag inte tveka att anlita igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 888 inlägg
Är alem09 standard eller nått du specifikt förhandlat till om? För det låter nämligen som en motsvarighet till konsumentköplagen.Mikael_L skrev:
Jag tror att det är rätt ovanligt bland elektriker.
Allt för ofta hör man argument för höga materialpåslag med att hantverkaren står för garantin, men om denne får täckning för detta genom sin leverantör, vem är det då som egentligen står för det?
Sen att det är enklare att hantverkaren tar hand om allt direkt är en annan femma.
Angående rabattbreven önskar jag dig lycka till, hoppas det går vägen och att resterande hantverkare tar efter.
Det är garantivillkor som har framförhandlats inom elmaterialbranschen, jag vet inte så mycket mer.13th Marine skrev:
Här finns en PDF med alem09-villkor (tror jag, jag öppnade inte länken själv
https://www.seg.se/alem09/allman-information/
Det kan ju diskuteras, men å andra sidan låter jag inte alem09 lösa ut varenda gång heller, det tar ju också tid att greja med. Så är det något som är enkelt och snabbt att byta (och ingen lång restid osv) så hämtar jag nog bara en ny del hos grossen och byter hos kunden. Så visst går man tidsmässigt back på varenda garantijobb, hur man än vänder sig. Men det är ju å andra sidan inte så många sådana man drabbas av, som tur är.13th Marine skrev:
Men fördelen med alem09 är ju att ifall man måste hyra skylift för bytet, eller kanske ta in en målarfirma efter som måste fixa det som inte gick att undvika vid utbytet osv, då är det väldigt skönt att kunna luta sig mot alem09, och låta leverantören ta smällen och betala alla kringkostnader.
Ja vi får se hur det går. Ja tycker exakt som claesborjesson i inlägg #90, jag är också utled på grossisternas konstiga trixande med rabattbrev och orimliga och konstiga ordinariepriser.13th Marine skrev:
De gör bara mitt företagande svårare, det har kanske varit bra för företagandet förr (kunnat lura kunder t.ex.), vad vet jag. Men idag är det bara otidsenligt.
Men elbutik är inte heller lösningen på mina problem, jag måste fortfarande ha tillgång till det där lokala stället som har alla de där smått unika prylarna som löser mitt problem, olika problem varenda dag.
Visst skulle det kunna gå att köra på webhandel, men då skulle jag hela tiden ha en massa halvfärdiga jobb där jag väntar på en pryl, att bolla med. Det skulle jag inte orka.
Jag vill helt enkelt ha en grossist som lite mer beter sig som Bauhaus eller K-rauta. Raka puckar, överskådlig prissättning.
OK, sorry för OT, jag drar iväg i OT i min "egen" tråd, kul va?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 888 inlägg
Delar av Alem09 ser verkligen ut att vara en förlängning av konsumentköplagen, så att hantverkaren slipper stå som ansvarig för materialfel, vilket känns fullt rimligt.
Att sedan reklamationsförfarandet är så omständligt att man hellre tar kostnaden själv är tråkigt och kontraproduktivt.
Att sedan reklamationsförfarandet är så omständligt att man hellre tar kostnaden själv är tråkigt och kontraproduktivt.
Ja, jag håller med om att det är intressant med husbränder på grund felaktiga elinstallationer. I de fall man har fastslagit brandorsaken är den ganska säker, det finns bra metoder för att hitta hur elbränder har startat. Men det finns ganska många bränder där man misstänker el, men inte brytt sig om eller inte har kunnat undersöka brandorsaken.E El-Löken66 skrev:
Av den statistik som finns så är det ju ganska få bränder som beror på elinstallationerna, jag tycker att det är synd att man blandar in handhavande (att folk är fulla och somnar när deras fyllekäk kokar torrt på spisen...) i den statistiken.
Med detta menar jag att elbrandsstatistiken är mycket intressant, men i och med att det kan finnas ett stort mörkertal samt ganska få bränder där man konstaterat att installationerna ligger bakom är det svårt att dra några slutsatser om utveckling över tid.
Vi har rätt många gamla slitna semko hanskar på jobbet i bruk både fasta i väggen och lösa kontakter, den el besiktning som gjorts har inte klagat på dessa.Mikael_L skrev:
Det jag nu tycker är intressant att studera och fokusera på är från 2'a världskrigets slut fram tills nu.
Där finns en tydlig och konstant trend nedåt i dödstal, det måste varit trevliga år på de verk som skötte det elsäkerhetsverket sköter i dag. Bara kunna redovisa allt bättre siffror.
Betänk då alltså att under denna tid har vi blivit otroligt många fler i landet och ökat elektrifieringen oerhört mycket. Samtidigt har ljus, fotogenlampor, ved och kokseldning osv gått ner, och räddat massor av liv samtidigt - en riktig framgångssaga för ett land under modernisering.
Vad har varit framgångsrikt?
Äh, jag börjar i andra änden, vilka saker har varit tydligt synliga i dödsfallsstatistiken.
Först och främst är det nog uselt konstruerade klass 0 bruksföremål, och hela idén med klass 0 ("isolerad miljö" - ojordade uttag)
[länk]
På den tiden blev dessa bruksföremål jättefina dödsfällor. Vad gör man när kontakten på skrivbordslampan inte passar i det jordade uttaget utomhus eller i garaget, jo man filar naturligtvis ner kontakten så den går att använda som belysning när man ska hålla på och mecka med bilen. Det tillsammans med en stor andel metall i dessa elbruksföremål och risig konstruktion, enkelisolerade ledare och sånt - ja många dog.
En annan fin pryl med många dödsfall på sitt samvete (1-2 om året under dess storhetstid) var SEMKO-17-handsken.
Så när sånt här fasas ur så går dödsfallen ner.
Andra saker som sakta försvunnit alltmer är ledningssystemet med garnisolerade ledare på porslinsknoppar, de äldsta och farligaste typerna av kulo-ledningar, att det blir mindre metall och mer plast på både fast monterade elapparater likväl som på elektriska bruksföremål.
Som tur är har ingen fått ström i sig än.
Du får även köpa en "elcykel" som i själva verket är en motorcykel som kräver typgodkännande, registrering, försäkring och körkort för att få framföras på allmän väg. (Troligen skulle de inte klara kraven för typgodkännande.)Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är helt lagligt att sälja men kan inte lagligen användas utanför inhägnat område.
Husägare
· Jönköping
· 5 830 inlägg
Med andra ord. Inför ett elkörkort — som jag har tjatat om i åratal. Utforma HELA behörighetssystemet efter samma modell som körkort för olika fordonsklasser.O Steamboy skrev:Den springande punkten är "har man inte den kunskapen" inte "har man en auktorisation ifrån Elsäkerhetsverket". Tyvärr bygger inte auktorisationen i dagens regelverk på kunskap utan den överlägset mest avgörande punkten är "har arbetat i ett installationsföretag i fyra år". Ta bort det kravet och inför en kunskaps- och färdighetskontroll istället. För att illustrera hur infantilt dagens regelverk är brukar jag jämföra med körtkort.
Körkort idag:
Det spelar ingen roll ifall du tagit 10 eller 100 körlektioner, klarar du inte uppkörningen får du inget körkort.
Körtkort om det fungerade som elauktorisation:
Du får automatiskt körkort efter 100 körlektioner, det finns ingen uppkörning och ingen kontrollerar hur du kör.
Kravet på 4 års praktik är dessutom av nöden tvunget satt till en överdrivet lång tid för att fånga upp även de trögaste och mest svårlärda elektriker. Majoriteten uppnår tillräcklig nivå på betydligt kortare tid. Att ersätta praktikkravet med ett prov (vilket testats och bedömts var möjligt) skulle gynna alla. Konvertera sedan de verksamhetsområden som nu definierats till auktorisationsnivåer och så får vi dessutom ett mer flexibelt system.
![]()
Dagens regler är som om det vore tillåtet att köpa bil och tanka den själv, men att det sedan krävdes yrkesförare för att framföra den på allmän väg. Ett barockt regelsystem leder bara till regelbrott.