2 720 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Elnätsavgifterna stiger – så mycket höjer bolagen
Ja de ligger faktiskt några hundralappar per år högre än Vattenfall när det gäller den fasta avgiften.M Mjolnir skrev:
Dessutom har de en krånglig och inte förutsägbar modell för överföringsavgiften.
https://www.oresundskraft.se/privat/elnat/elnatsavgifter/
Till skillnad från elbolagen går det inte att välja elnätsleverantör. Jag har två fastigheter på skilda håll i landet, alltså olika elnätsleverantörer. Avgifterna för nätkostnaderna är nästan dubbelt så höga som elkostnaderna på båda fastigheterna. Alltså, om jag en månad betalar 1500 kr för elen, så har näten kostat 3000 kr. Att sedan bryta armen av sig för att minska elförbrukningen känns som ett slag i luften. Det MINSTA staten kunde göra vore att ta bort momsen på skatten.
Det kvittar fullständigt om elskatten är 54,875 öre per kWh inklusive eller exklusive moms. Fokusera på något vettigt i stället.
Privata monopol är inte vettigt.
Privata monopol är inte vettigt.
Elektroniktokig
· Kalix
· 18 inlägg
Vi håller nog snart på att dränkas i avgifter och skatta sönder oss i det här landet, folk man pratar med i andra länder förstår ju inte varför vi betalar dubbla avgifter på elräkningen till pappa staten. (inte jag heller)
Sen att det trycks på nya elnätsavgifter för att reglera och göra det mera jämlikt är ju bara svammel, den krov viftande pr konsulten som glider omkring och leker energiminister pläderar ju så frenetiskt efter kärnkraft så hon håller på att få astma attack.. näe det här är bara för att vi ska betala mer utan att det blir någon skillnad alls.
Kollade själv bara för egen del på denna räkning och jämförde från förra året (Vattenfall) ganska lika utetemp och nästan på pricken lika antal kwh och 1100:- dyrare i år🤔
Hade dessutom ett fast avtal på 65 öre/kwh förra året och nu rörligt och har lehat under 35 öre/kwh hela tiden, men inte f-n har det blivit jämnare priser i hela landet för det.
Sen att det trycks på nya elnätsavgifter för att reglera och göra det mera jämlikt är ju bara svammel, den krov viftande pr konsulten som glider omkring och leker energiminister pläderar ju så frenetiskt efter kärnkraft så hon håller på att få astma attack.. näe det här är bara för att vi ska betala mer utan att det blir någon skillnad alls.
Kollade själv bara för egen del på denna räkning och jämförde från förra året (Vattenfall) ganska lika utetemp och nästan på pricken lika antal kwh och 1100:- dyrare i år🤔
Hade dessutom ett fast avtal på 65 öre/kwh förra året och nu rörligt och har lehat under 35 öre/kwh hela tiden, men inte f-n har det blivit jämnare priser i hela landet för det.
Vad menar du med ”avgifter” är inte det allt utom skatten?
Det skulle inte vara lämpligt att vattenfall gynnade sina kunder på skattekollektivets bekostnad. Så jag tycker att det är rimligt att de har liknande avgifter som övriga kommersiellanätbolag. Även om det inte gynnar min plånbok.
Det skulle inte vara lämpligt att vattenfall gynnade sina kunder på skattekollektivets bekostnad. Så jag tycker att det är rimligt att de har liknande avgifter som övriga kommersiellanätbolag. Även om det inte gynnar min plånbok.
Utöver skatten och momsen betalas också en avgift för att täcka kostnader för Elsäkerhetsmyndighetens arbete. Därutöver betalas avgifter som ska finansiera Nätmyndighetens verksamhet samt en avgift som ska täcka Svenska Kraftnäts kostnader för att öka elsystemets uthållighet i krig.
I praktiken blir det är det ingen skillnad för dig som betalar, men benämningen är avgift för detta. Semantik.
Om jag inte missminner mig gissar jag att det är för att skatter inte kan öronmärkas för olika ändamål, medans avgifter går att styra till specifika saker.
I praktiken blir det är det ingen skillnad för dig som betalar, men benämningen är avgift för detta. Semantik.
Om jag inte missminner mig gissar jag att det är för att skatter inte kan öronmärkas för olika ändamål, medans avgifter går att styra till specifika saker.
Elektroniktokig
· Kalix
· 18 inlägg
Håller med.. tänker också att hur går det ihop att man har mer än till hälften billigare pris per kwh för samma period jämfört med 2024 och nästan på pricken lika förbrukade antal kwh och ändå nästan 1100:- dyrare i år.A Achren57 skrev:
Vi avlider inte av elräkningen just nu, men jämfört med folk jag känner runtom i landet så har ju inte dom fått billigare överhuvudtaget... så den här höjningen av avgift gjorde ju Harry Potter succé för pr konsulten..
Men kanske vi borde tillsätta en utredning som tittar närmare på detta ett par svängar, kanske med lite folk från elefantkykogården och ge dom en lön på typ 90.000:- så har vi sopat det under mattan. 😬
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Villaägarnas riksförbund rasar mot elnätsavgifterna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Artikelkommentarer -
Dricksvatten i flera svenska städer överstiger kommande PFAS-gräns
Artikelkommentarer -
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Värmepump nära trappa men värmen stiger inte