7 991 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
Elmätaren verkar mäta topparna per timme
Man förbrukar den inte i egentlig mening, man omvandlar den till andra former och tappar exergi.
En till skärmdump från Gävle Energi, på förbrukningen, det var fel skrivet av mig, ska alltså vara kwh.
Tackar för goda uträkningar.
Någon som har koll på hur mätarena mäter? Är det en linjär mätning eller mäter dom toppar per tidsenhet?
Min topp, är under den ökade förbrukningen som min microugn drog under tre minuter.
[
QUOTE="Mats Edström, post: 4642785, member: 527995"]Gjorde ett litet experiment, höll nere förbrukningen så långt jag kunde. Slog igång mikrovågsugnen på ca 800w under ca 3 minuter. Det jag läser av på förbrukningen samma timme, är att den ökade under den timmen med ca 0,8 ah
Det verkar som om elmätaren mäter vad jag har för maxförbrukning under en timme, debiteras för den toppen även om jag bara förbrukat den nivån under en kort period.
Börjar nu föra elförbrukningsdagbok för att kunna stämma av mer exakt, men
Någon som har liknade erfarenhet eller kunskap om hur mätaren mäter?[/QUOTE]
Tackar för goda uträkningar.
Någon som har koll på hur mätarena mäter? Är det en linjär mätning eller mäter dom toppar per tidsenhet?
Min topp, är under den ökade förbrukningen som min microugn drog under tre minuter.
[
QUOTE="Mats Edström, post: 4642785, member: 527995"]Gjorde ett litet experiment, höll nere förbrukningen så långt jag kunde. Slog igång mikrovågsugnen på ca 800w under ca 3 minuter. Det jag läser av på förbrukningen samma timme, är att den ökade under den timmen med ca 0,8 ah
Det verkar som om elmätaren mäter vad jag har för maxförbrukning under en timme, debiteras för den toppen även om jag bara förbrukat den nivån under en kort period.
Börjar nu föra elförbrukningsdagbok för att kunna stämma av mer exakt, men
Någon som har liknade erfarenhet eller kunskap om hur mätaren mäter?[/QUOTE]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätaren mäter inte toppar. Du måste haft ngt. annat igång under den timmen
Det beror på vilken "stämpel" du tittar på. Om det är typskylten som säger 800W så är det vad den max skall dra. Men ofta är det en uppgift på kontrollknapparna på mikrovågsugnar, den effekt man ställer in där motsvarar vilken effekt på mikrovågorna det är. Om det sedan blir 1400 i förbrukad effekt vet jag inte. Har trott att det är bra verkningsgrad på mikrovågsugnar.J Johan Lindell skrev:
Vem köper ugn efter märkskylten? Brukar ni går in och säga: "Jag vill ha en ugn som förbrukar 1000W. Hur bra den värmer maten kvittar."
Det är praxis att köpa (och prata om/jämföra) mikrovågsugn efter avgiven effekt.
Det är praxis att köpa (och prata om/jämföra) mikrovågsugn efter avgiven effekt.
Nej,men det är bra o veta hur mycket den förbrukar vid elprojektering och elinstallation.MultiMan skrev: