A
Mätarsäkringarna som är före elmätaren är dock nätägarens ansvarsdel. Där tycker jag också man borde kontrollera hur läget är med den sotiga propphuven. Ett byte av passdelar/säkringar kanske behövs vid t ex gnistbildning som nämnts

En kontroll av detta kan ju dock redan ha gjorts i samband med att de var där och bytte elmätare.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jo jag såg antennen men det är ju inget egentligt fel att sladden är lös, det fixar man ju själv.
Att snygga till antennen är väl inte behörighetskrävande.
Jo för all del, men min poeng är ju att om man har litet yrkesstolthet lämnar man inte ett jobb på det är viset. Det man gjort skall inte bara fungera det skall även se snyggt ut. Hur det ser ut i mätaranslutningarna kan jag inte kontrollera . Det är ett ställe där brand kan uppstå om det inte är rätt utfört.Antennmonteringen i sig är ju inte farlig men vittnar om att en riktig slarver varit här och bytt mätaren. Och DET kan vara farligt . Oneco som gjort jobbet kommer inte in i min kåk vid nästa mä'tarbyte. El-leverantoren har jättebra elektriker dom kan skicka.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
Men Jag växlade några ord med killen ute på gården innan han åkte och hade nog förväntat mig en kommentar om säkringen.
Jag fattar inte, du var där när jobbet gjordes men påpekade inte slarvet?

Själv står jag alltid och tittar på när någon gör nåt med mina grejer (i sämsta fall lär jag mig bara nått, i bästa fall upptäcker jag problem innan det är för sent).

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattar inte, du var där när jobbet gjordes men påpekade inte slarvet?

Själv står jag alltid och tittar på när någon gör nåt med mina grejer (i sämsta fall lär jag mig bara nått, i bästa fall upptäcker jag problem innan det är för sent).
Nej, jag ville låta killen jobba ifred. Så jag bara visade honom vart mätarna satt. Pratade några ord med honom ute på gården när han åkte. Som hantverkare vill man inte ha folk hängande över sig när man jobbar. Det handlar om förtroende här. Jag förväntade mig att bra utfört arbete och hade ingen anledning att misstänka något annat i det läget.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Mätarsäkringarna som är före elmätaren är dock nätägarens ansvarsdel. Där tycker jag också man borde kontrollera hur läget är med den sotiga propphuven. Ett byte av passdelar/säkringar kanske behövs vid t ex gnistbildning som nämnts

En kontroll av detta kan ju dock redan ha gjorts i samband med att de var där och bytte elmätare.
NEJ, mätarsäkringen tillhör anläggningsinnehavaren, kabeln in samt mätaren är det enda som är nätägarens ansvar.

• Gilla
Daniel 109 och 5 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
Jo för all del, men min poeng är ju att om man har litet yrkesstolthet lämnar man inte ett jobb på det är viset. Det man gjort skall inte bara fungera det skall även se snyggt ut. Hur det ser ut i mätaranslutningarna kan jag inte kontrollera . Det är ett ställe där brand kan uppstå om det inte är rätt utfört.Antennmonteringen i sig är ju inte farlig men vittnar om att en riktig slarver varit här och bytt mätaren. Och DET kan vara farligt . Oneco som gjort jobbet kommer inte in i min kåk vid nästa mä'tarbyte. El-leverantoren har jättebra elektriker dom kan skicka.
Det var högst troligt inte en yrkesman du hade på besök utan en mätarbytare OCH han har högst troligt inte en aning om nått mer än just att byta mätaren eller hur det övriga på mätarplatsen ska se ut (vilket ju inte ingår i varken utbildning eller arbetsuppgift).

• Gilla
rrune och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
NEJ, mätarsäkringen tillhör anläggningsinnehavaren, kabeln in samt mätaren är det enda som är nätägarens ansvar.
Alldeles rätt mätaresäkr passdelar och propphuvar är innehavarens ansvar det borde ju va självklart att ni som jobbat i branchen har koll på jag blir mäkta förvånad

A
Tack för rättelsen. Jag noterar detta.

R rrune skrev:
Nej, jag ville låta killen jobba ifred. Så jag bara visade honom vart mätarna satt. Pratade några ord med honom ute på gården när han åkte. Som hantverkare vill man inte ha folk hängande över sig när man jobbar. Det handlar om förtroende här. Jag förväntade mig att bra utfört arbete och hade ingen anledning att misstänka något annat i det läget.
Om man inte tål att någon tittar på när man jobbar så gör man nog något fel. Väldigt många yrken där det oftast är någon som ser vad du gör.... Sjuksköterskor är Sveriges vanligaste yrke... Där har du "kunden" framför dig hela tiden...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oftast (alltid?) är det dom som är lite osäkra som har svårt med publik, dom som känner sig trygg i det dom gör brukar inte bry sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har inget emot att någon tittar på när jag jobbar.
Kör på timpenning och om kunden frågar något och jag förklarar, tar det längre tid och jag tjänar mer 😉

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R rrune skrev:
Min poeng är att detta är ett riktigt uselt utfört jobb som jag hellre velat gjort själv. El är inte att leka med och jag vill inte ha några amatörer som rotar i mina grejor. Om du tycker att antennmonteringen är ok och inger förtroende för hur resten av jobbet är utfört så får det stå for Dig.
Nu får du ge dig! 😒
Det finns inget fel där, i det mätarbytet.
(det skulle ev kunna finnas en ej åtdragen anslutning eller så, men det syns inte på några bilder och det har du ingen aning om. men dessa "mätarbytare" är inte speciellt kunniga men dock har de fått en ordentlig genomgång av vikten att dra alla anslutningar ordentligt, så jag har absolut ingen anledning att misstänka någon dåligt åtdragen koppling)

Det ser alltså helt OK och normalt ut.
En antennsladd behöver inte förläggas på något speciellt vis, det där ser helt normalt ut.

När det kommer till propphuvar, säkringar och passkontakter så är de DIN egendom, och DITT ansvar.
Och det hedrar dig att du uppmärksammat att det inte ser riktigt OK ut, så nu tycker jag att du tar ditt ansvar som anläggningsägare och beställer ut en elektriker som kollar upp detta, och byter och fixar det som inte är bra.

• Gilla
elveteran och 4 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
Glaset blir inte grått för att en säkring går. Det beror på gnistbildning i hållaren . I det här fallet ganske kraftig sådan pga av ärg och oxid. Centralen sitter i en oisolerad hall där det kan bli fuktigt ibland. Min poeng är att detta är ett riktigt uselt utfört jobb som jag hellre velat gjort själv. El är inte att leka med och jag vill inte ha några amatörer som rotar i mina grejor. Om du tycker att antennmonteringen är ok och inger förtroende för hur resten av jobbet är utfört så får det stå for Dig.
Fast det är ju inte "dina" grejer, du äger inte mätaren.

A
3.4 Elnätsföretaget har rätt att inom anslutningsfastigheten installera och bibehålla mätare jämte annan för kontroll av förbrukningen erforderlig utrustning, här kallad mätanordningen. Plats för denna väljes av elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och ska upplåtas utan kostnad för elnätsföretaget. Mätanordningen är elnätsföretagets egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av elnätsföretaget eller någon som detta anlitat.

3.6 Alla förekommande arbeten på konsumentens anläggning ska utföras enligt gällande bestämmelser. För arbetets utförande ska, om inte annat följer av gällande bestämmelser anlitas behörig elinstallatör.

3.9 Elnätsföretaget äger inte och ansvarar inte för att bekosta, installera eller underhålla för mätanordningen erforderlig utrustning, såsom mätartavla, mätarskåp och mätarledningar.

Från allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 K (rev 2)
Nu vet jag bättre 😎

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
3.4 Elnätsföretaget har rätt att inom anslutningsfastigheten installera och bibehålla mätare jämte annan för kontroll av förbrukningen erforderlig utrustning, här kallad mätanordningen. Plats för denna väljes av elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och ska upplåtas utan kostnad för elnätsföretaget. Mätanordningen är elnätsföretagets egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av elnätsföretaget eller någon som detta anlitat.

3.6 Alla förekommande arbeten på konsumentens anläggning ska utföras enligt gällande bestämmelser. För arbetets utförande ska, om inte annat följer av gällande bestämmelser anlitas behörig elinstallatör.

3.9 Elnätsföretaget äger inte och ansvarar inte för att bekosta, installera eller underhålla för mätanordningen erforderlig utrustning, såsom mätartavla, mätarskåp och mätarledningar.

Från allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 K (rev 2)
Nu vet jag bättre 😎
Det är en jäkla tur att eldistributionsföretagen plomberar sina grejer annars verkar det som en del människor ska kolla det dom inte har att göra med fjärravläsning har sina fördelar där kan dom se om några oegentligheter som olovlig strömavledning sker

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.