Skall vi tro att det är en behörig elektriker som varit här och bytt mätare ? Jag har 5 mätare i huset och det ser ungefär likadant ut på alla ställen. Lämnar man ett jobb såhär ? Eller är det en lärling som varit här och chefen sitter på kontoret och godkänner jobbet ?

• Elutrustning med öppet elskåp och ny elräknare, oordnade kablar och avtaget lock ger intryck av slarvigt elektrikerarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R rrune skrev:
Skall vi tro att det är en behörig elektriker som varit här och bytt mätare ? Jag har 5 mätare i huset och det ser ungefär likadant ut på alla ställen. Lämnar man ett jobb såhär ? Eller är det en lärling som varit här och chefen sitter på kontoret och godkänner jobbet ?
Vad är felet anser du?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ser Du inte det ? Jag tycker inte att monteringen av antennen är speciellt imponerande. Att man lämnar ett jobb på det här viset inger inget förtroende.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Är nog inga elektriker som gör dessa byten, utan de har bara fått en snabb instruktion på just det momentet, så kanske saknar det där lilla extra för att göra ett snyggt montage. Såg när våran mätare byttes att han bara skruvade ur huvudsäkringarna och sen gick lös med avbitaren, visst är det långsökt med bakspänning men en kontrollmätning tar 15 sekunder...

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
"Behörig installatör" finns inte sedan några år så att någon behörig varit ute och jobbat är inte troligt.
Samt att nästan alla mätarbyten sker av snabbutbildade (vem som helst i en dag) "montörer".
I dag har auktorisation ersatt behörighet och det är företaget och inte person som har auktorisation.
Stör antenn dig så rulla upp kabeln och sätt dit ett eller några buntband och/eller flytta antennen.
Säkerhetsmässigt finns inget att anmärka på bara det visuella.
Ps
Då är det sämre med dom enkelisolerade trådarna som sticker ut ur mätartavlan till höger.😉

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ungefär vad jag trodde. Man frågan är HUR har den här göken gjort med mätaranslutningarna som jag INTE kan se. Jag gör annars alla el jobb själv men vill / kan inte bryta mätarens plombering. Alla andra plomberingar är borte sedan många år. Har fått OK från nätleverantören att snygga till själv. Man hade anlitat ett företag att byta mätare. Men en riktig hantverkare av den gamla sorten hade aldrig lämnat ett jobb såhär. Nätleverantören har sett bilden och håller med om att det inte skall se ut såhär. Man säger sig ochså pratat med Oneco som gjort jobbet.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Är nog inga elektriker som gör dessa byten, utan de har bara fått en snabb instruktion på just det momentet, så kanske saknar det där lilla extra för att göra ett snyggt montage. Såg när våran mätare byttes att han bara skruvade ur huvudsäkringarna och sen gick lös med avbitaren, visst är det långsökt med bakspänning men en kontrollmätning tar 15 sekunder...
Precis. Elektrikern på lilla firman som inte finnes längre skulle även påpekat att jag hade gnistbildning i vänstre huvudsäkringshållaren. ( Glaset grått . lät det vara så då jag visste att killen skulle komma för att se om han reagerade 🤓 Icke )

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R rrune skrev:
Precis. Elektrikern på lilla firman som inte finnes längre skulle även påpekat att jag hade gnistbildning i vänstre huvudsäkringshållaren. ( Glaset grått . lät det vara så då jag visste att killen skulle komma för att se om han reagerade 🤓 Icke )
Men du kan väl knappast förvänta dig en genomgång av din anläggning som bekostas av nätägaren? dom har ju inget att göra med dina grejer. Deras ansvar slutar vid anslutningsplinten för säkringarna + själva mätaren. det som finns mellan mätaren och plinten ska dom inte bry sig i.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Behörig installatör" finns inte sedan några år så att någon behörig varit ute och jobbat är inte troligt.
Samt att nästan alla mätarbyten sker av snabbutbildade (vem som helst i en dag) "montörer".
I dag har auktorisation ersatt behörighet och det är företaget och inte person som har auktorisation.
Stör antenn dig så rulla upp kabeln och sätt dit ett eller några buntband och/eller flytta antennen.
Säkerhetsmässigt finns inget att anmärka på bara det visuella.
Ps
Då är det sämre med dom enkelisolerade trådarna som sticker ut ur mätartavlan till höger.😉
Jo, trådarna till höger skall snart bort. då jag skall flytta in elcentralen i lägenheten. Men faktum är att dessa kablar från 50 talet har bättre isolering än tex Biltemas kablar. Detta är gjort när fastigheten byggdes om nångång på 50 talet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men du kan väl knappast förvänta dig en genomgång av din anläggning som bekostas av nätägaren? dom har ju inget att göra med dina grejer. Deras ansvar slutar vid anslutningsplinten för säkringarna + själva mätaren. det som finns mellan mätaren och plinten ska dom inte bry sig i.
Man talar väl om om man ser ett uppenbart och dessutom farlig fel. Det förväntar jag mig. Det är ingen genomgång av anläggningen.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R rrune skrev:
Man talar väl om om man ser ett uppenbart och dessutom farlig fel. Det förväntar jag mig. Det är ingen genomgång av anläggningen.
Ett grått glas på en propphuv betyder att säkringen någon gång har gått och är normalt inget nätägaren bryr sig i och det ska dom inte, dom ska sköta sin del av anläggningen och du ska sköta din del.
Och att kablarna från 50 talet skulle ha bättre isolering än moderna kablar tror jag inte ett dyft på. Och det jag åsyftade var dom enkelisolerade trådar som sticker ut på mätartavlan. Som är betydligt mer i ögonstickande än en antennkabel

• Gilla
  • Älska
harka och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett grått glas på en propphuv betyder att säkringen någon gång har gått och är normalt inget nätägaren bryr sig i och det ska dom inte, dom ska sköta sin del av anläggningen och du ska sköta din del.
Och att kablarna från 50 talet skulle ha bättre isolering än moderna kablar tror jag inte ett dyft på. Och det jag åsyftade var dom enkelisolerade trådar som sticker ut på mätartavlan. Som är betydligt mer i ögonstickande än en antennkabel
Glaset blir inte grått för att en säkring går. Det beror på gnistbildning i hållaren . I det här fallet ganske kraftig sådan pga av ärg och oxid. Centralen sitter i en oisolerad hall där det kan bli fuktigt ibland. Min poeng är att detta är ett riktigt uselt utfört jobb som jag hellre velat gjort själv. El är inte att leka med och jag vill inte ha några amatörer som rotar i mina grejor. Om du tycker att antennmonteringen är ok och inger förtroende för hur resten av jobbet är utfört så får det stå for Dig.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
Anläggningsinnehavarens ansvar att kontrollera och åtgärda fel i det här fallet verkar du ha koll på läget ändå är det ogjort tror inte killen som bytte mätare ansåg att felet var så allvarligt att han behövde säga till

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Anläggningsinnehavarens ansvar att kontrollera och åtgärda fel i det här fallet verkar du ha koll på läget ändå är det ogjort tror inte killen som bytte mätare ansåg att felet var så allvarligt att han behövde säga till
Visserligen. Jag visste om felet. Men Jag växlade några ord med killen ute på gården innan han åkte och hade nog förväntat mig en kommentar om säkringen. Förr i värden hade vi något som hette yrkesstolthet , det tycks vara en bristvara numera.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R rrune skrev:
Ser Du inte det ? Jag tycker inte att monteringen av antennen är speciellt imponerande. Att man lämnar ett jobb på det här viset inger inget förtroende.
Jo jag såg antennen men det är ju inget egentligt fel att sladden är lös, det fixar man ju själv.
Att snygga till antennen är väl inte behörighetskrävande.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.