723 läst · 23 svar
723 läst
23 svar
Elkontakt inglasad balkong
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 701 inlägg
Strömbrytaren borde sitta i närheten, åtminstone i samma rum. Men kanske färdigställdes det aldrig, eller så ligger den på samma strömbrytare som t..ex belysningen i rummet. Den kan också gå via ett tidur eller timer beroende på vad uttaget är avsett till. Men har man följt standarden så ska det alltid finnas en manuell strömställare, även på sjunde våningen. Syftet är dels energisparande, att det ska vara enkelt att släcka julbelysningen på balkongen, och dels för att förhindra olovlig användning att uttaget.
Moderator
· Stockholm
· 52 831 inlägg
Vad är historien här. Är uttaget installerat av en tidigare ägare, eller något som gjorts under din tid? Går det att fråga någon som varit inblandad.
Så som det ser ut på bilderna, så bör det sitta någon form av brytare till detta. Ingen extra knapp på en brytare?
Teoretiskt skulle det kunna vara förberett, men inte slutligt inkopplat.
Så som det ser ut på bilderna, så bör det sitta någon form av brytare till detta. Ingen extra knapp på en brytare?
Teoretiskt skulle det kunna vara förberett, men inte slutligt inkopplat.
Jag flyttade in i augusti där finns ingen strömbrytare så jag gissar på att den som kopplade elen inte gjorde klart det. Kan jag ta bort den brun/vita kabeln från kopplingsklämman och sätta in i uttaget så att uttaget matas av el hela tiden och då borde uttaget på balkongen fungera?A Avemo skrev:Den bruna tråden i kabeln som går ut till uttaget är skarvad till en vit tråd i stället för att vara kopplad direkt till uttaget inne. Om du lossar den bruna ur kopplingsklämman och flyttar den till intill den bruna i uttaget så kommer du att ha permanent matning till uteuttaget. Men någon har ju tänkt något när det kopplades in. Den vita kan gå till exempelvis en strömbrytare i rummet eller ett kopplingsur i centralen. Finns det något i elcentralen som du inte
Bästa svaret
Det låter inte sannolikt att man skulle gjort sig besväret att dra tändkabeln (som kan förväntas sluta där strömbrytaren sitter/är tänkt att sitta) men inte installerat en strömbrytare,S Simon Stevenson skrev:
Mer sannolikt i sådana fall är att man i efterhand bytt strömbrytare från en kronbrytare till en enkelströmbrytare, kanske utan att förstå vart den andra ledaren gått till.
Har du provat att slå på alla strömbrytare i rummet för att se uttaget ligger parallellt med någon belysningsströmbrytare?
Om inte skulle jag titta i brunnarna för rummets strömbrytare om den andra änden av den vita kabeln går att hitta där, eftersom det enklaste när man installerade uttaget troligen var att bygga om en existerande enkel brytare till en dubbel.
Ja jag hittade strömbrytaren nu du hade rätt. Taklampans strömbrytare i vardagsrummet är kopplad till uttagen på balkongen förmodligen har där suttit en kronströmbrytare där innan... Tack för hjälpen!D dan_norstedt skrev:Det låter inte sannolikt att man skulle gjort sig besväret att dra tändkabeln (som kan förväntas sluta där strömbrytaren sitter/är tänkt att sitta) men inte installerat en strömbrytare,
Mer sannolikt i sådana fall är att man i efterhand bytt strömbrytare från en kronbrytare till en enkelströmbrytare, kanske utan att förstå vart den andra ledaren gått till.
Har du provat att slå på alla strömbrytare i rummet för att se uttaget ligger parallellt med någon belysningsströmbrytare?
Om inte skulle jag titta i brunnarna för rummets strömbrytare om den andra änden av den vita kabeln går att hitta där, eftersom det enklaste när man installerade uttaget troligen var att bygga om en existerande enkel brytare till en dubbel.