A
Jag har några Elko wireless och det fungerar jättebra. Men det är iofs i ett och samma rum jag använder dem bara så jag har svårt att uttala mig om räckvidden.

Nyfniken skrev:
[länk]

Alla enheter både skickar och tar emot. Din "på-signal" kan studsa på 3-4 enheter innan den kommer fram.
Låter som det ska funka bra i mitt hus! Satt just och tittade på en bild som beskriver det du länkade till!
Z-Wave_Overview.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir nog en Fibaro HC2 med ett gäng wall plugs och puckar. Vad kan vara bra till att skicka signalen från mina reläer?

Nyfniken skrev:
[länk]

[länk]
Jo, fast jag menade någon slags sändare som kopplas till reläna som skickar en signal när de slår till, inte lösa fjärrkontroller. Jag har fyra kanaler ut från larmet, när någon av de slår till eller från vill jag att det ska skickas en signal ut i huset att t.ex. tända/släcka en viss grupp.

Håller också att kolla på detta,
Men om man kollar på ELKO WL så går den på samma radiofrekvens som Fibaros system och applikationer, kan man sammanlänka dessa med varandra?
Någon kunnig som vet detta?

KristoferL skrev:
Jag har fyra kanaler ut från larmet, när någon av de slår till eller från vill jag att det ska skickas en signal ut i huset att t.ex. tända/släcka en viss grupp.
Vad har du för signal ut från larmet då?

Nyfniken skrev:
Vad har du för signal ut från larmet då?
Som det är nu är det kopplat så att varje signal bryter varsitt relä på given signal. Så i stort sett behöver jag bara något som kan skicka en triggersignal ut i Z-wave-nätverket (eller motsvarande).
Exempel är att om larmet larmas på släcks "all" belysning, vid avlarmning tänds "all" belysning. Dessa fyra kanaler är också styrbara via larmets app.

Om det är en reläutgång kan du väl använda vilken puck som helst? Det är ju bara att kolla specen efter vilken spänning/ström den jobbar med så att detta inte överskrids. I stället för tryckknappen man normalt använder kopplar du in ditt larm.

Nyfniken skrev:
Om det är en reläutgång kan du väl använda vilken puck som helst? Det är ju bara att kolla specen efter vilken spänning/ström den jobbar med så att detta inte överskrids. I stället för tryckknappen man normalt använder kopplar du in ditt larm.
Aha! Så klart! Tänkte att det var som typ Nexa där det sitter "mottagarpuckar" bakom tryckknapparna för att ta emot signaler, men Fibaros både skickar och tar emot :) Tack!

Sitter och försöker tyda instruktionerna till Fibaros RGBW Controller, obs jag är ingen elektriker :) så ursäkta om mina frågor är dumma ...
Men stämmer det att den kan få signal från fyra källor (av/på)? I så fall skulle det räcka med en puck vid larmet! Sedan behövs ju en hel del både puckar och wallplugs ute i huset ...

KristoferL skrev:
Sitter och försöker tyda instruktionerna till Fibaros RGBW Controller, obs jag är ingen elektriker :) så ursäkta om mina frågor är dumma ...
Men stämmer det att den kan få signal från fyra källor (av/på)? I så fall skulle det räcka med en puck vid larmet! Sedan behövs ju en hel del både puckar och wallplugs ute i huset ...
Ja det skulle gå att skicka iväg 4 olika signaler till hc2 från en rgbw, där emot måste den använda potentialfria kontakter så du använder spänningen som matar din rgbw och genom dina reläutgångar på larmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.