Jag tycker att detta är den bästa lösningen.

vp-20 rör med ekk i ner till metall dosa, sedan därifrån gummikabel.

självklart robot slang med metrisk gänga som passar metalldosa..

metall dosa med IP67 (typ GARO e-14 395 02)

förskruvning typ e-14 701 02

Denna lösning gillar jag..

elmont skrev:
Anslutningsdosa har ALLTID varet godkänd i bastu - Sitter belysningarna under lavarna högre än 50 cm hamnar dom i område 3 och ska då vara värmrtåliga.
Hela tråden har rört montering under 50 cm. Det har aldrig varit någon diskussion om det ska vara värmetåligt över den nivån.

Läser man första frågan så finns ingen begränsning på höjd utan det står under lavarna, har man lavar i mer än en höjd kommer man lätt upp över 50 cm

elmont skrev:
Läser man första frågan så finns ingen begränsning på höjd utan det står under lavarna, har man lavar i mer än en höjd kommer man lätt upp över 50 cm
Nej, du har rätt. Men det stod i första svaret så det klargjordes ganska tidigt.

börja med att läsa installationsanvisningen,där brukar man oftast få svar på kabelval.....

Jag har för mig att i TYLÖ´s bruksanvisning så står det inte vilken typ av kabel man skall ha till deras aggregat...

Kanske är ändrat nu...

De bastuinstallationer jag har varit med om har vi haft turen att med lätthet ta oss igenom väggen under aggregatet med gummikabel till en anslutningsdosa på andra sidan väggen som jag har gått till centralen med en egen matning. smidigt sätt. Annars klammra en Ekk längs golvlist. Eller varför inte en SiHF (silicongummikabel). Röd kabel, kanske passar in i en bastu, tror ifs inte den får klammras eftersom de ä en gummikabel, men klarar temp från -60 till +180

Varför satte du inte anslutningsdosan under aggregatet och gick med matningen genom väggen?

elmont skrev:
Varför satte du inte anslutningsdosan under aggregatet och gick med matningen genom väggen?

Det hade jag gjort om rummet bakom var ett vardagsrum eller annat rum där det inte ä snyggt å ha en anslutningsdosa i, tror de va en städ/klädskrubb som låg vägg i vägg så där fanns redan en hel del klammrat och utanpåliggande dosor, så för att slippa krypa under aggregatet så kunde jag sitta ganska bekvämt på knä och koppla ihop kablarna. Dragavlastning i dosan och rejällt med tätning i väggen där kabel gick igenom så ble de prima.

jenfor skrev:
Japp, det står: [länk]

tufft, denna text fanns inte tidigare.

Konstigt att dom inte vill att man har jordfelsbrytare på bastu...

Är det OK att gå med gummikabel eller annan anslutningskabel genom en vägg?

el_richard skrev:
tufft, denna text fanns inte tidigare.

Konstigt att dom inte vill att man har jordfelsbrytare på bastu...

Dom litar väl inte på att de inte får krypströmmar som löser ut brytaren. Men så vitt jag förstår så måste man ha jfb vid nyinstallation.

Det är väl inte krav på jordfelsbrytare för fast anslutna apparater?

Precis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.