Själv är jag typ noll brydd.A ammadeus skrev:
Jag använder glatt kabel från min gross, från Biltema, från Clas Ohlson, Bauhaus, Jula etc.
Det spelar ingen roll.
En del är lite mer svårskalade, men det händer även med "finkabeln" från grossen, det är ingen egenskap som skulle vara unik för "konsumentaffärerna".
Ofta vill jag ha tunn och smidig kabel, så diameter är viktigt.
Nexans "tube" är jättelätt att skala långa sträckor, trevligt när jag lägger in i apparatskåp och ofta vill skala minst en halv meter, men dessa mest lättskalade kablarna är däremot urusla att försöka klamra snyggt i något kulo-liknande installation då de inte håller den runda formen hur noggrant man än jobbar för att skapa en fin böj, och slarvar man det minsta blir det t.o.m ett veck - helt förkastligt.
Men som svar på trådfrågan, jag har absolut inget emot att använda kabel från alla möjliga inköpsställen, den ska vara CE-märkt och enligt relevanta kabelstandarder såklart, men annars är jag beredd på att använda vad som helst (t.ex att kunden har något som denne vill att jag använder).
Nu kör jag inte nyinstallation i bostadsbyggen på ackord - då skulle jag kanske ha utverkat några favoriter av fabrikat som jag vägrat att ersätta med något annat, bara för att tjäna sekunder lite här och där, vilket faktiskt kan bli lite om man kör stora jobb på ackord.
Detta är faktiskt rimligt. Solen är starkare i Spanien än i Sverige.Mikael_L skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Tack för tipset. Jag bor lite långt från Karlstad och det är tyvärr 5G1,5 jag behöver 20 meter av (trappkoppling med jord och nolla). Jag får antingen sätta upp den tjocka amokabeln eller köpa 50 meter EQRQ eller QLO och försöka sälja resten.W Willmanh skrev:
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Brukar det inte stå att innerledarna inte tål UV? Jag tog nog ingen bild innan jag bytte ut en EKK-liknande kabel som suttit på en gotländsk solutsatt vägg, vidare som luftledning mellan två byggnader. Den hade isoleringen delvis uppfransad så ledarna var ute i det fria. Dock inte med synlig koppar ännu. Men den hade nog suttit där i minst 30 år. Den nya kabeln hamnade två fot under marken.M merbanan skrev:
Nu är det så att elektriskt sett så är det ingen skillnad, alla är godkända, skrev jag något om ev skalning eller liknande så kommentera det då och inte bara rakt av med att jag har fel. Snarare då att du har fel.S stefan57 skrev:
Har betydelse på fabrikat, funktionmässigt så funkar det, samma med målarfärg vit är vit oavsett fabrikat, samma med biltemas vägguttagJ jonaserik skrev:
Däremot är det ju inte säkert att kabeln från Biltema är sämre än den från Ahlsells.S stefan57 skrev:
Det beror ju på märke och tillverkning, inte vem som säljer kabeln i sista led.
Sen tycker jag som regel att det för det mesta faktiskt inte skiljer så väldigt mycket, men med vissa undantag. Och som jag skrev ovan, en kabel är kanske trevligt lätt att skala långt, men hopplös att få en snygg böj på när man klamrar, så vad som är bra egenskaper är inte ens helt lätt att enas om.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 931 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 931 inlägg
Liten jämförelse mellan AmoKabel från Biltema, Draka och NKT. Man ser ganska tydlig skillnad mellan dem och de känns också, där de dyrare är styvare och även glattare. NKT har även en mjölig ganska glidig beläggning på sig medan Amo’n är väldigt gummig med högre friktion.
Visst de klarar samma certifieringar men man får samtidigt skillnad för priset, även om man kan vikta faktorerna olika.
Hade jag fått bestämma bara på prestanda och inte tänka på priset hade jag valt NKT för att den fungerar bättre under installationen. Vilket i sin tur spar tid men det är inte värt prisskillnaden. På elbutik är ju NKT typ 740kr/100m, Draka 500kr och Biltema Amo 320kr
Visst de klarar samma certifieringar men man får samtidigt skillnad för priset, även om man kan vikta faktorerna olika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hade jag fått bestämma bara på prestanda och inte tänka på priset hade jag valt NKT för att den fungerar bättre under installationen. Vilket i sin tur spar tid men det är inte värt prisskillnaden. På elbutik är ju NKT typ 740kr/100m, Draka 500kr och Biltema Amo 320kr
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden