Du tror som många "vanliga" att det "svåra" är att koppla, men svårigheterna ligger främst i att dra "rätt ledning till rätt plats". Det är när man drar sina trådar man bestämmer hur det ska kopplas för när trådarna sitter på plats är det oftast besvärligt att ändra.
Och jag förstår fortfarande inte varför den behörige utsätter sig för risken för en spottstyver, för om "du" ska tjäna nått på att den behörige ska komma och koppla vill "du" naturligtvis inte betala mer än minimum. Och varför skulle jag eller någon annan behörig ta risken????

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Sedan blir jag lite förundrad över att folk i första hand tänker på hur försäkringsbolagen ställer sig, jag skulle i första hand tänka på att en felaktig elinstallation kan vålla alvarliga skador på både folk och egendom. Egendom går ju alltid att ersätta men knappast en alvarligt skadad människa.
Blir det mindre fel för att en elektriker gör jobbet på arbetstid istället för fritiden? Att den ansvarige med behörighet kommer ut och tittar på jobbet är ju nåt som i princip inte förekommer (eftersom det inte finns tid till det med en behörig på 20 gubbar eller så).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nej, men varför ska jag som står som behörig ta ansvar för nått som ingen vill betala för??? Min behörighet är en del av mitt levebröd och jag ser ingen orsak till att låna ut den till kreti och pleti. Vill(e) en av mina anställda göra ett jobb hos sin kompis svart så bryr jag mig inte, men jag har naturligtvis inget intresse av att "låna ut" min behörighet för att någon för mig okänd (den anställdes kompis) ska tjäna pengar.

• Gilla
AndreasRiktiga
  • Laddar…
Jag förstår vad du menar men samtidigt så kan du inter överdriva arbetsinsatsen i att dra 15m utanpåliggande kul i 2 rum heller.
Lejer jag för det har man 3 tkr i restid och övriga kostnader innan man ens börjat jobba...

elmont skrev:
Nej, men varför ska jag som står som behörig ta ansvar för nått som ingen vill betala för??? Min behörighet är en del av mitt levebröd och jag ser ingen orsak till att låna ut den till kreti och pleti. Vill(e) en av mina anställda göra ett jobb hos sin kompis svart så bryr jag mig inte, men jag har naturligtvis inget intresse av att "låna ut" min behörighet för att någon för mig okänd (den anställdes kompis) ska tjäna pengar.

Redigerat:
Även i denna tråd syns det tydigt vilka som är hantverkare (behöriga) och värnar om sitt uppdragsläge, och vilka som är klienter som inte inser att betala enorma pengar för job som en 15-åring kan göra med viss handledning.
Ingen hantverkare utom en eller två som jag har anlitat har uppfört sig som de tjänsteföretag som de egentligen är. Men undantag finns turligt nog.

Jag undrar fortfarande varför jag skulle "låna ut" min behörighet med allt det innebär, bara för att någon obekant ska kunna leka elektriker ?
Och en eller två månaders hyra betalar lätt en elinstallation om det bara gäller 15 meter kulo, det betalar även resor och lite uttag och några brytare.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag förstår att inte en behörig säljer ut sig hur som helst.
Men sen är det ju inte så konstigt om man ibland o gör det o är schysst mot bekanta som man litar på.
Men jag ska i vilket fall begära en offert o se vart man kan hamna.

Mvh/

C
Exakt vad menar vi när vi pratar om att "låna ut" sin behörighet här?
Att en behörig inspekterat och "godkänt" en "fulinstallation" är ju möjligtvis en trygghet för TS, men på vilket sätt kan den behörige "ta ansvar" för installationen? Är tanken att den behörige skall säga att han själv eller firman gjort installationen om någon frågar? Skriva en falsk faktura på arbetet?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om det är en behörig eller någon annan med kompitens som kollar upp en befintlig anläggning spelar ingen roll, ta som exempel dom kontrollanter/besiktningsmän som finns inom el. Dom allra flesta saknar behörighet men är helt kapabla att utföra besiktningar.
Med låna ut behörigheten menar jag att jag utan att ha kontroll på arbetet säger att arbetet är utfört under min kontroll, om frågan skulle bli aktuell tex. skickar in en färdiganmälan till nätägaren.
Och varför blanda in behörigheten, installationen är ju lika olaglig oavsett hur många behöriga som kontrollerat den?? "Problemet" är att många tror att dom kan göra en "olaglig" elinstallation laglig genom att en behörig "godkänner" den i efterhand.

Redigerat:
Att nån med behörighet har gjort installationen betyder ju inte att den garanterat är korrekt utförd. Det har ju bara här i forumet postats en hel del felaktiga installationer som har gjorts av elektriker med behörighet.

Det viktiga i slutänden är ju att installationen är korrekt utförd, huruvida det är nån med behörighet som har gjort den eller inte påverkar ju på intet sätt hur säker installationen är och påverkar knappast eventuell försäkringsersättning heller (jag har aldrig hört talas om att ett försäkringsbolag begärt att nån ska visa kvitto på att installationen är gjord av nån med behörighet).

hur svårt kan det vara?

Svårt kan det nog vara, eftersom inte ens elektriker med behörighet alltid gör rätt:)

Men det går ju att läsa på, som "hobbyist" så kan man sitta och bläddra i bestämmelserna medans man håller på. Det har inte en hantverkare tid med.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C
Nerre skrev:
jag har aldrig hört talas om att ett försäkringsbolag begärt att nån ska visa kvitto på att installationen är gjord av nån med behörighet
Nä, desto vanligare är nog om man skall sälja huset/lägenheten att köparen vill ha dokumentation på att det är rätt gjort, särskilt om det finns tecken på att det inte skulle vara OK.

Ett kvitto på att det är gjort av nån med behörighet visar inte att det är rätt gjort...

Nån med behörighet kan göra både rätt och fel.

Nån utan behörighet kan göra både rätt och fel.

Om något skulle vara felaktigt gjort kommer du inte undan med "Men det är ju gjort av en behörig elektriker".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.