5 410 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Elinstallation i vindslya, favoriter i repris..
Sida 1 av 3
Tja antar detta avhandlats 100ggr förut.
Håller på att renovera en mindre vindslägenhet i vårt hus.
Det finns eget gammalt proppskåp och elmätare.
Har en elektrikerpolare som kan hjälpa mig med mkt av installationerna men han är ju inte behörig utan det måste besiktas av hans arbetsgivare för att va ok, vilket inte sker om det görs på kompisbasis..
Han menar å andra sidan att en så pass enkel installation är något som man många gånger skiter i att leja för, alltså det händer som inget med modernt dragen el..
Huset i sig är ett rätt speciellt objekt där det å ena sidan säkert är en investering att få det gjort vitt, men det drar ju iväg enormt mot att ja kan dra mkt kabel själv och han installerar det..
Hur resonerar ni ang detta?
Jag vet att det inte är enligt reglerna men samtidigt så har jag aldrig själv stött på några problem med el och har fuldragit en hel del själv genom åren..
MVH/
Håller på att renovera en mindre vindslägenhet i vårt hus.
Det finns eget gammalt proppskåp och elmätare.
Har en elektrikerpolare som kan hjälpa mig med mkt av installationerna men han är ju inte behörig utan det måste besiktas av hans arbetsgivare för att va ok, vilket inte sker om det görs på kompisbasis..
Han menar å andra sidan att en så pass enkel installation är något som man många gånger skiter i att leja för, alltså det händer som inget med modernt dragen el..
Huset i sig är ett rätt speciellt objekt där det å ena sidan säkert är en investering att få det gjort vitt, men det drar ju iväg enormt mot att ja kan dra mkt kabel själv och han installerar det..
Hur resonerar ni ang detta?
Jag vet att det inte är enligt reglerna men samtidigt så har jag aldrig själv stött på några problem med el och har fuldragit en hel del själv genom åren..
MVH/
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Brinner ditt hus upp pga elfel måste försäkringsbolaget bevisa att elen var felaktigt utförd. Och det är ju svårt. Visserligen är det alltid enklare att argumentera med ett kvitto i handen men huvudsaken är att elen är korrekt och säkert utförd.
Köper du ett gammalt hus har du aldrig något kvitto om vem som har gjort elen och försäkringen betalar ändå om det skulle hända något, eller hur?
Jag anser att jag har tillräckligt med kunskaper för enkla installationer och gör därför all el hemma själv. Bäst enklast och billigast.
MEN: Varning! Det är olagligt!!
Köper du ett gammalt hus har du aldrig något kvitto om vem som har gjort elen och försäkringen betalar ändå om det skulle hända något, eller hur?
Jag anser att jag har tillräckligt med kunskaper för enkla installationer och gör därför all el hemma själv. Bäst enklast och billigast.
MEN: Varning! Det är olagligt!!
Kan du inte dra allting fram till uttag och proppskåp = göra installationen klar utan att koppla in. Sedan köpa in timmarna som det tar för att koppla in i skåpet. Borde gå att diskutera en sådan lösning med firman som din kompis jobbar på... så diskuterade jag fram lösningen med min elektriker och det har funkat bra. Jag slipper de dyraste timmarna på sådant jag kan göra själv och får papper på installationen.
Nja tror inte det är ett alternativ.
Men man kan ju alltid ställa frågan till någon annan firma.
MVH/
Men man kan ju alltid ställa frågan till någon annan firma.
MVH/
Någon annan kan inte komma och "godkänna" ett eljobb som man gjort, man måste arbeta under en behörig eller ha egen behörighet. Så påstår din "elektriker" att han kan göra jobbet som någon ska godkänna är han knappast elektriker. Den behörige kommer ALDRIG och besiktigar en elektrikers jobb.
Sedan blir jag lite förundrad över att folk i första hand tänker på hur försäkringsbolagen ställer sig, jag skulle i första hand tänka på att en felaktig elinstallation kan vålla alvarliga skador på både folk och egendom. Egendom går ju alltid att ersätta men knappast en alvarligt skadad människa.
Ps
Ska du hyra ut vindsvåningen gör du ju avdrag för hela kostnaden och hyran du tar in betalar fort nog hela "jobbet". Har du dessutom alla "papper" i ordning kan du sova lugnare.
Sedan blir jag lite förundrad över att folk i första hand tänker på hur försäkringsbolagen ställer sig, jag skulle i första hand tänka på att en felaktig elinstallation kan vålla alvarliga skador på både folk och egendom. Egendom går ju alltid att ersätta men knappast en alvarligt skadad människa.
Ps
Ska du hyra ut vindsvåningen gör du ju avdrag för hela kostnaden och hyran du tar in betalar fort nog hela "jobbet". Har du dessutom alla "papper" i ordning kan du sova lugnare.
Redigerat:
Man kan ju diskutera moralen i det men jag vet att det förekommit i flera bekantas fall.
Men sen så kan det ju inte vara så att all el som inte har dokumentation alltid måste bytas när man ska göra nått jobb?
Alltså en elektriker med behörighet borde väl kunna se över elen och godkänna den?
Ang priset så handlar det ju mer om många bäckar små.
Det är ju lika bra o få elen gjord, avlopp, vatten, tak, fönster mm mm av nån som kan och att man har kvitto på att det är rätt gjort och vipps står man där 2 mille fattigare..
Och min erfarenhet är ju att vanlig el med vägledning från elektriker inte är rymdforskning direkt..
MVH/
Men sen så kan det ju inte vara så att all el som inte har dokumentation alltid måste bytas när man ska göra nått jobb?
Alltså en elektriker med behörighet borde väl kunna se över elen och godkänna den?
Ang priset så handlar det ju mer om många bäckar små.
Det är ju lika bra o få elen gjord, avlopp, vatten, tak, fönster mm mm av nån som kan och att man har kvitto på att det är rätt gjort och vipps står man där 2 mille fattigare..
Och min erfarenhet är ju att vanlig el med vägledning från elektriker inte är rymdforskning direkt..
MVH/
elmont skrev:Någon annan kan inte komma och "godkänna" ett eljobb som man gjort, man måste arbeta under en behörig eller ha egen behörighet. Så påstår din "elektriker" att han kan göra jobbet som någon ska godkänna är han knappast elektriker. Den behörige kommer ALDRIG och besiktigar en elektrikers jobb.
Ps
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Vem som än utför elinstallationen så ska den göras korrekt, det är vad som är viktigt och där finns inga undantag. Det är även en fördel om materialval och hantverksskicklighet tyder på ett proffs.
Ingen behörig kan godkänna någon annans eljobb. Däremot kan du få ett utlåtande om "statusen" på ett eljobb men det behöver inte vara någon behörig som ger dig det, utan det räcker med att den som "besiktigar" har kunskap nog att bedöma installationen.
Och det är ALLTID fastighetsägarens ansvar att anläggningen är OK och det OAVSETT behörig eller obehörig elektriker,
Och det är ALLTID fastighetsägarens ansvar att anläggningen är OK och det OAVSETT behörig eller obehörig elektriker,
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Som sagt du kan nog få en behörig att titta, och kanske peka på synliga brister. Men det går inte att undersöka en utförd anläggning och "garantera" att allt är rätt.
Om jag förstår situationen korrekt, så skall du alltså inreda en lägenhet i ett utrymme där det inte finns så mycket draget idag. Det skall kompletteras, renoveras, kanske dra in el till en spis. Hur är det med värme? Och jag antar att det skall installeras jordfelsbrytare. Om det jag skriver här ovan omfattas så är jordfelsbrytare ett hårt krav. Är det bara en renovering, byta uttag osv. Då bör man ändå sätta en JFB.
Om din kompis arbetar med el i bostäder hela dagarna, installerar centraler på löpande band. Då kanske du kan låta honom hempula, det är olagligt. Men troligen inte livsfarligt.
Men OM han mest jobbar med ex. industriel, eller "bara" med rördragning i nybyggen, och du inte själv kan bedöma vad han vet. Då skulle inte jag våga låta honom installera en central.
Jag har hempulat en del, och uppfattar mig själv som elkunnig, jobbar med elektronik om dagarna osv. Men jag ger mig inte på att installera en central som hempul. För jag vet inte vad det är jag inte kan.
Om jag förstår situationen korrekt, så skall du alltså inreda en lägenhet i ett utrymme där det inte finns så mycket draget idag. Det skall kompletteras, renoveras, kanske dra in el till en spis. Hur är det med värme? Och jag antar att det skall installeras jordfelsbrytare. Om det jag skriver här ovan omfattas så är jordfelsbrytare ett hårt krav. Är det bara en renovering, byta uttag osv. Då bör man ändå sätta en JFB.
Om din kompis arbetar med el i bostäder hela dagarna, installerar centraler på löpande band. Då kanske du kan låta honom hempula, det är olagligt. Men troligen inte livsfarligt.
Men OM han mest jobbar med ex. industriel, eller "bara" med rördragning i nybyggen, och du inte själv kan bedöma vad han vet. Då skulle inte jag våga låta honom installera en central.
Jag har hempulat en del, och uppfattar mig själv som elkunnig, jobbar med elektronik om dagarna osv. Men jag ger mig inte på att installera en central som hempul. För jag vet inte vad det är jag inte kan.
Men en behörig kan ta på sig att ha gjort jobbet om denne litar på den som gjort jobbets kompetens.
elmont skrev:Ingen behörig kan godkänna någon annans eljobb. Däremot kan du få ett utlåtande om "statusen" på ett eljobb men det behöver inte vara någon behörig som ger dig det, utan det räcker med att den som "besiktigar" har kunskap nog att bedöma installationen.
Det handlar om en befintlig lägenhet men där elen är utanpåliggande ojordad kulokabel.
Min tanke är att dra om allt i princip som det ser ut, dvs en behörig elektriker skulle kunna sköta inkoppling mot uttag, strömbrytare och installera en elcentral med jordfelsbrytare.
Det är ju inget större jobb om någon dragit utanpåliggande kabel att besikta så att det är gjort fackmannamässigt.
MVH/
Min tanke är att dra om allt i princip som det ser ut, dvs en behörig elektriker skulle kunna sköta inkoppling mot uttag, strömbrytare och installera en elcentral med jordfelsbrytare.
Det är ju inget större jobb om någon dragit utanpåliggande kabel att besikta så att det är gjort fackmannamässigt.
MVH/
hempularen skrev:Som sagt du kan nog få en behörig att titta, och kanske peka på synliga brister. Men det går inte att undersöka en utförd anläggning och "garantera" att allt är rätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Det gör ingen skillnad att en behörig "tar på sig jobbet", det innebär inget formellt kvitto på att anläggningen är säker, och framför allt har den behörige ingenting att vinna, bara förlora. Vad vill du ha kvittot till? Skulle det trots allt uppdagas en allvarlig brist som kommer elsäkerhetsverket till kännedom så kan de dra in behörigheten.
Man kan också tänka sig att elfirman som den behörige är anställd i "tar på sig jobbet", men det er inte heller något formellt kvitto att visa upp, och dessutom får ju de stå för de eventuella brister som hittas.
Så varken behörig eller elfirma har något att vinna och du måste därmed köpa ett kvitto som som sagt inte är värt något. Du är dock inte ensam om frågan för t.ex kommuner mm lär ibland efterfråga ett sådant kvitto, och då skriver firman kort o gott att "installationen är gjord enligt gällande föreskrifter och standarder" så är alla nöjda. Papperet är dock inte värt något. Det kan möjligen ge en indikation på hur installationen såg ut just då. Det kan möjligen vara värt något för försäkringsbolaget som då har någon att rikta ett ersättningsanspråk mot.
Föreskrifterna är utformade så att de förutsätter att varje elinstallatör och elektriker lämnar efter sig en säker anläggning, och att innehavaren fortlöpande ser till att den hålls säker. Det "kan" alltså inte förekomma några osäkra anläggningar... Därför är en säker anläggning det enda som är värt något, oberoende av vem som utfört den. Då blir det inga försäkringsärenden och därmed ingen att visa upp ett kvitto för.
Man kan också tänka sig att elfirman som den behörige är anställd i "tar på sig jobbet", men det er inte heller något formellt kvitto att visa upp, och dessutom får ju de stå för de eventuella brister som hittas.
Så varken behörig eller elfirma har något att vinna och du måste därmed köpa ett kvitto som som sagt inte är värt något. Du är dock inte ensam om frågan för t.ex kommuner mm lär ibland efterfråga ett sådant kvitto, och då skriver firman kort o gott att "installationen är gjord enligt gällande föreskrifter och standarder" så är alla nöjda. Papperet är dock inte värt något. Det kan möjligen ge en indikation på hur installationen såg ut just då. Det kan möjligen vara värt något för försäkringsbolaget som då har någon att rikta ett ersättningsanspråk mot.
Föreskrifterna är utformade så att de förutsätter att varje elinstallatör och elektriker lämnar efter sig en säker anläggning, och att innehavaren fortlöpande ser till att den hålls säker. Det "kan" alltså inte förekomma några osäkra anläggningar... Därför är en säker anläggning det enda som är värt något, oberoende av vem som utfört den. Då blir det inga försäkringsärenden och därmed ingen att visa upp ett kvitto för.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Ja, under dessa förutsättningar skulle det säkert fungera att du agerar yrkesperson under överinseende av en elinstallatör. Det finns t.o.m möjligheter att formellt tillåta detta om ni fyller i en blankett enligt de nya behörighetsreglerna. Du behöver bara hitta någon som går med på det, och vara beredd på att riva och klamra om en kabel som inte är spikrak...Kapten_Haddock skrev:Det handlar om en befintlig lägenhet men där elen är utanpåliggande ojordad kulokabel.
MVH/
Men som Bo skriver varför skulle en behörig ta risken och skriva på ett papper som skulle kunna kosta honom både böter, indragen behörighet och fängelse????? För att en bekants bekanta ska tjäna några tusenlappar eller bara för att vara snäll, eller för att själv få någon hundring????? Jag skulle inte gå med på det upplägget, ytterst lite att vinna men mycket att förlora.
De tillfällen jag tänker på har gått till så att husägaren dragit elen till central, dit sedan kabelnissekatt AB kommit och slutfört arbetet.
Skrivit ett kvitto till "huspärmen" att kabelnissekatt AB har utfört arbetet enligt konstens alla regler.
Men i slutändan har jag alltså som jag förstår yttersta ansvaret.
Ska konsultera en elfirma ang mitt fall och se vad det kostar om det ska krångla allt för mkt.
MVH/
Skrivit ett kvitto till "huspärmen" att kabelnissekatt AB har utfört arbetet enligt konstens alla regler.
Men i slutändan har jag alltså som jag förstår yttersta ansvaret.
Ska konsultera en elfirma ang mitt fall och se vad det kostar om det ska krångla allt för mkt.
MVH/
elmont skrev:Men som Bo skriver varför skulle en behörig ta risken och skriva på ett papper som skulle kunna kosta honom både böter, indragen behörighet och fängelse????? För att en bekants bekanta ska tjäna några tusenlappar eller bara för att vara snäll, eller för att själv få någon hundring????? Jag skulle inte gå med på det upplägget, ytterst lite att vinna men mycket att förlora.