Mikael_L
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
...testa ha ett företag med 10 anställda och fakturera montörernas lönekostnad
Jäkligt dåligt skött ifall man har över en miljon kronor i overheadkostnader var tredje månad för att hålla igång 10 anställda.
Skulle det vara mitt företag skulle jag direkt skära ner overheaden till 1 miljon året istället och sen lyxa till det för mig med en aktieutdelning på 2 miljoner om året. :cool:


Att du är helt i det blå är lätt att konstatera ifall man går in på allabolag och kollar siffrorna på några random hantverksfirmor.
Hade du inte skjutit från höften med så totalt galet belopp, så hade denna diskussionen inte uppstått, hade du snackat om 10.000 i månaden, per anställd hantverkare, så hade jag nog förvisso fortfarande tyckt det var lite i överkant, men dock inte omöjligt.

Jag kan ju t.ex. kolla en elfirma jag har en viss koll på, med nästan 20 anställda. Drygt 10 mille i personalkostnader, det räcker ganska jämnt till en genomsnittslön på 35', vilket nog får anses ganska normalt för yrket och orten. De har en genomsnittlig relativt ung personal, så lönen i snitt kanske är något lägre, men det finns ingen overhead där på mer än typ en halv mille eller så.
I övriga externa kostnader har de bokfört ca 2 mille, där återfinns t.ex. mina ersättningar och andra konsulter (jag vet lite på ett ungefär vissa saker här), så kvar i overhead för anställda blir det max en mille, men jag tror det är en sudd mindre.

I råvaror och förnödenheter gömmer sig bilkostnader.
Nu får de dock majoriteten av detta betalt genom bilavgift på varje faktura. Dock har de nog något ramavtal till någon eller några stora kunder som ej tillåter bilkostnad, så här finner vi nog trots allt den stora overheaden. Den kan säkerligen uppgå till uppåt 2-3000kr/månad och anställd, beroende på hur stor andel bilkostnad som måste smetas ut på timpenningen.

Men bolaget sköts ju bra, ägaren tar ut en miljon i aktieutdelning, genom att sköta saker rätt.
Detta är ett problem i denna branschen, många som startar är duktiga hantverkare, men kassa företagare.
Själv känner jag till vissa av mina brister, jag kommer t.ex. aldrig ge mig in på att anställa folk. Det behöver man en annan sorts kompetens för att sköta. (Ja inte anställningen då, tänkte jag, utan mer att leda, styra, löneförhandla, trösta, bli arg på folk, osv, en massa färdigheter jag inte själv har)

Nu lade jag alldeles för mycket tid på att bemöta dina dumheter. Du visste ju redan innan hur fel du har, så det är ju bara idiotiskt av mig att lägga tid på detta.
Nu ska jag käka min frukost och sen iväg och tjäna lite pengar.
 
  • Gilla
Ludde67 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I övriga externa kostnader har de bokfört ca 2 mille, där återfinns t.ex. mina ersättningar och andra konsulter
Nu blir jag lite fundersam.

Vad är det som drar in de pengar som betalar för dessa utgifter och aktieutdelningen, om inte overhead på "de som arbetar"?

Om det inte är kopplat till verksamheten borde det ju inte hanteras i företaget...
 
Mikael_L
En del av de externa kostnaderna är bokföringen, som i detta fallet kanske är ett par hundra tusen (de har en redovisningskonsult som brukar sitta en halvdag i veckan där och sköta det löpande, sen en revisor för bokslut och sånt), och det är ju overhead.
Men i den posten ligger det också minst en mille olika konsultkostnader och f-skattare som är en utgift som bara förs rakt över till slutkund, och är därmed ingen overhead som bakas in i timpenningen.
(Det är bl.a. här som jag kan nyttja lite av den insyn jag har i företaget)

Vad gäller bilkostnaderna så förs en andel rakt över till kund (som bilavgift på fakturan) och behöver ej bakas in i timpenningen.

Detta företag med sina nästan 20 anställda verkar alltså ha en overhead på ca två miljoner att baka in i timpenningen.
(+ en mille till, beroende på hur aktieutdelningen ska betraktas, ja de ökar även "eget kapital" för varje år också, det kan man ju också säga måste tas från overhead)
Jag säger inget emot att det finns sådan här overhead, men att snacka upp den 5-6 ggr så stor som en skribent här gör ... det är det jag skriver om.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är inte på något vis emot att hantverkarföretagen (och hantverkarna) tjänar kosing. Och gör de saker rätt så kan de tjäna rätt bra, utan tvekan. Det beror till viss del på att det är så många som sköter det dåligt, och därför måste hålla upp timpenningen i branschen.

Men om rena lögner och offerkoftor från de som är i branschen skulle kunna utebli så vore jag glad.
Och ja, att öht använda ett konsumentforum för att driva sin sak, gör mig lite förbannad.
De kan be Bejiers utveckla ett hantverkarforum som en fortsättning på sin härliga idé att idiotförklara och förlöjliga privatkunderna. De är ju på rätt väg där, ett gräva klyftan djupare mellan kund och utförare - perfekt koncept!
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jäkligt dåligt skött ifall man har över en miljon kronor i overheadkostnader var tredje månad för att hålla igång 10 anställda.
Skulle det vara mitt företag skulle jag direkt skära ner overheaden till 1 miljon året istället och sen lyxa till det för mig med en aktieutdelning på 2 miljoner om året. :cool:


Att du är helt i det blå är lätt att konstatera ifall man går in på allabolag och kollar siffrorna på några random hantverksfirmor.
Hade du inte skjutit från höften med så totalt galet belopp, så hade denna diskussionen inte uppstått, hade du snackat om 10.000 i månaden, per anställd hantverkare, så hade jag nog förvisso fortfarande tyckt det var lite i överkant, men dock inte omöjligt.

Jag kan ju t.ex. kolla en elfirma jag har en viss koll på, med nästan 20 anställda. Drygt 10 mille i personalkostnader, det räcker ganska jämnt till en genomsnittslön på 35', vilket nog får anses ganska normalt för yrket och orten. De har en genomsnittlig relativt ung personal, så lönen i snitt kanske är något lägre, men det finns ingen overhead där på mer än typ en halv mille eller så.
I övriga externa kostnader har de bokfört ca 2 mille, där återfinns t.ex. mina ersättningar och andra konsulter (jag vet lite på ett ungefär vissa saker här), så kvar i overhead för anställda blir det max en mille, men jag tror det är en sudd mindre.

I råvaror och förnödenheter gömmer sig bilkostnader.
Nu får de dock majoriteten av detta betalt genom bilavgift på varje faktura. Dock har de nog något ramavtal till någon eller några stora kunder som ej tillåter bilkostnad, så här finner vi nog trots allt den stora overheaden. Den kan säkerligen uppgå till uppåt 2-3000kr/månad och anställd, beroende på hur stor andel bilkostnad som måste smetas ut på timpenningen.

Men bolaget sköts ju bra, ägaren tar ut en miljon i aktieutdelning, genom att sköta saker rätt.
Detta är ett problem i denna branschen, många som startar är duktiga hantverkare, men kassa företagare.
Själv känner jag till vissa av mina brister, jag kommer t.ex. aldrig ge mig in på att anställa folk. Det behöver man en annan sorts kompetens för att sköta. (Ja inte anställningen då, tänkte jag, utan mer att leda, styra, löneförhandla, trösta, bli arg på folk, osv, en massa färdigheter jag inte själv har)

Nu lade jag alldeles för mycket tid på att bemöta dina dumheter. Du visste ju redan innan hur fel du har, så det är ju bara idiotiskt av mig att lägga tid på detta.
Nu ska jag käka min frukost och sen iväg och tjäna lite pengar.

Nja det är ganska mycket olika ”nog, typ” antagande.

En bil kostar kanske 10k k månaden. Med leasing avg, försäkring skatt drivmedel reparationer etc.
Kläder ca 1-1,5k
Kontor 1,5k ca (hyra på säg 15k)
Förmåner 1k
Sjuklön 2k
Ekonomi konsult 1,5k
Förråd / lager 1k
En tjänsteman internt 8k (lön , bil, kläder, dator etc)
Verktyg 1k
Utbildning 1k
Telefon 0,5k
Representation 0,5k
Övriga konsulttjänster 0,5k (kanske kalkylator, bygga iso system, mjukvara för arbetsordersystem)
Programvaror / licenser etc 1k
Fackanslutning, företagsfötsäkring, mindre kostnads delar räkna in revision, banktjänster, reklam etc 1k
Pensionsavsättningar 1k

Här har du kostnad på över 30k,
Vilka delar ska kapas för att landa på under 10k och samtidigt driva en seriös firma med seriösa anställningsvillkor som facket har lägsta nivå på?

vi ligger på 500kr/h och bilkostnad per uppdrag på 450:-. Det funkar för ett drägligt liv, men det gör mig ju inte svinrik som folk verkar tro
 
Mikael_L
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
Nja det är ganska mycket olika ”nog, typ” antagande.

En bil kostar kanske 10k k månaden. Med leasing avg, försäkring skatt drivmedel reparationer etc.
Kläder ca 1-1,5k
Kontor 1,5k ca (hyra på säg 15k)
Förmåner 1k
Sjuklön 2k
Ekonomi konsult 1,5k
Förråd / lager 1k
En tjänsteman internt 8k (lön , bil, kläder, dator etc)
Verktyg 1k
Utbildning 1k
Telefon 0,5k
Representation 0,5k
Övriga konsulttjänster 0,5k (kanske kalkylator, bygga iso system, mjukvara för arbetsordersystem)
Programvaror / licenser etc 1k
Fackanslutning, företagsfötsäkring, mindre kostnads delar räkna in revision, banktjänster, reklam etc 1k
Pensionsavsättningar 1k

Här har du kostnad på över 30k,
Vilka delar ska kapas för att landa på under 10k och samtidigt driva en seriös firma med seriösa anställningsvillkor som facket har lägsta nivå på?

vi ligger på 500kr/h och bilkostnad per uppdrag på 450:-. Det funkar för ett drägligt liv, men det gör mig ju inte svinrik som folk verkar tro
Du jag slår dig lätt.
Jag dubblar alla dina siffror, och kommer fram till det dubbla !!!
Jag vann, du förlorade.

Nej, nu lägger jag ingen mer tid på dig, du är ju bara något slags hantverkartroll.
 
Mikael_L
Skulle kanske rekommendera alla att helt ignorera Mikaelpetterson.
Ni ser ju vad tokigt det är, ingen idé att lägga tid på att vare sig läsa eller bemöta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle kanske rekommendera alla att helt ignorera Mikaelpetterson.
Ni ser ju vad tokigt det är, ingen idé att lägga tid på att vare sig läsa eller bemöta.
Rätta mig gärna i vad som är tokigt, eller var pengarna hamnar fel. har precis ställt upp ett gäng kostnader med tanken på att det ska ligga på 2-3k och jag behöver multiplicera dina siffror med 10 för att få det att fungera.
Ingen blir ju lyckligare än mig om jag spar 30k per näsa i månaden.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag blandade väl ihop orden. Timpris. Min elektriker tar 490 kr i TIMPRIS. Inte lön. Varken elektrikern eller rörisen är anställda utan ägarna.
490kr ? Det skulle vara intressant att se hur det företaget går runt eller så är de väldigt socialistiska så de liksom hjälper folk gratis......Hoppas det är plus moms iallafall.
 
R Rkarlsson skrev:
Varken elektrikern eller rörisen är anställda utan ägarna.
Nu spelar detta ingen roll men driver de sin rörelse i ett aktiebolag är de antagligen anställda i bolaget även om de äger det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och nått som är mycket vanlig när det gäller enmansfirmor är att ägaren sitter med ett kontor och lager hemma samt sköter det administrativa på kvällar och helger (dvs sin fritid).
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och nått som är mycket vanlig när det gäller enmansfirmor är att ägaren sitter med ett kontor och lager hemma samt sköter det administrativa på kvällar och helger (dvs sin fritid).
inte bara enmansfirmor,jag lägger ca 10-15h på min ”fritid” alltså sena kvällar , nätter och helger med en firma av 10 man. Det blir en livsstil
 
S Stefan1972 skrev:
490kr ? Det skulle vara intressant att se hur det företaget går runt eller så är de väldigt socialistiska så de liksom hjälper folk gratis......Hoppas det är plus moms iallafall.
490 exkl moms. De går så in i helvetes bra för elektrikern, rörisen med. Elektrikern är lite lättare att få tag i då han har 2 anställda, och de gör ett riktigt proffsigt jobb, de till och med städar efter sig.

Rörisen är lite svårare att få tag i då han är mer inriktad på fastigheter, men hjälpte mig då han får jobb av min bror med, brorsan är murare (våtrumsspecialist) och om jag minns rätt så ligger han med på 500kr exkl i timmen, inte heller några sjuka påslag på material.

Som jag skrivit innan, de tjänar pga att de inte tar hutlösa priser och är effektiva. De får ju mer kunder då.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu spelar detta ingen roll men driver de sin rörelse i ett aktiebolag är de antagligen anställda i bolaget även om de äger det.
Nej precis, det spelar ingen större roll. Skillnaden är att de kan ta utdelning när de vill eller inte =) Hursom så är de inte dyra.
 
J jesper--- skrev:
1000 är alltså mer än tillräckligt, påslag utöver kostnaden att införskaffa och lagerföra materialet är enbart för mer vinst och har ingenting med att företaget ska gå runt.
Det finns väl inte en elektriker eller rörmokare som har mindre än 45000 i månadslön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.