M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Normalt så är elförbrukningen (och elpriset) är lägre på nätterna än på dagarna, men desto mer vi försöker flytta elförbrukningen från dagen till natten (t.ex. med rullande förbrukningsfrånkoppling) desto mindre blir skillnaden.

Den dynamiken är en fysikalisk verklighet vi inte kan blunda för.

Det spelar ingen roll om vi som ”mantra” upprepar att; ” Fakta är att elförbrukningen är låg på nätterna.” Ändrar vi tidpunkten då effekten tas ut, då blir förhållandet dag/natt inte detsamma.

Du skrev ”Du har fel”.
Om du nu inte vill läsa det jag skriver, så är det snarare ditt problem än mitt. :)

Det är den fysikalisk verkligheten som gäller!
Så länge som nattarbete inte är normen så kommer förbrukningen på dagtid att vara högre än på natten.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge som nattarbete inte är normen så kommer förbrukningen på dagtid att vara högre än på natten.
Hej pacman42

Det tror jag också gäller om vi ser på hela Sveriges elanvändning t.ex. över en dag.

Men börjar vi titta på mindre elområden så finns det även de med stor andel bostäder (villor) och begränsat med elslukande industrier.

M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Det tror jag också gäller om vi ser på hela Sveriges elanvändning t.ex. över en dag.

Men börjar vi titta på mindre elområden så finns det även de med stor andel bostäder (villor) och begränsat med elslukande industrier.
Vilket av sveriges fyra elområden har så stor andel bostäder som du beskriver?
(Och nej, du behöver inte skriva ett helt brev i svar till mig heller. Det är ett forum, ingen myndighetskorrespondens)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror Martin menar elområden som en geografiskt avgränsad plats med gemensam elmatning från högspänningsnätet, inte elprisområden som vi bara har fyra av i Sverige...

P PatrikJo skrev:
Vilket av sveriges fyra elområden har så stor andel bostäder som du beskriver?
(Och nej, du behöver inte skriva ett helt brev i svar till mig heller. Det är ett forum, ingen myndighetskorrespondens)
Hej PatrikJo

Så här beskriver svenska kraftnät ”Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)”
” En manuell förbrukningsfrånkoppling är ett kontrollerat kortare strömavbrott där Svenska kraftnät bedömer i vilket geografiskt område det behöver kopplas bort el, hur mycket el som ska kopplas bort och hur länge. Svenska kraftnät ger sedan order till områdets utvalda elnätsbolag att de ska genomföra frånkopplingen och detta ska då göras inom 15 minuter. Svenska kraftnät bestämmer inte vilka ledningar eller elanvändare som ska kopplas bort ut. Till grund för frånkopplingen finns så kallade prioriteringsunderlag, som elnätsbolagen ska följa då det finns möjlighet. För att inte samma elanvändare ska drabbas en längre period kan frånkopplingen roteras till andra användare efter en begränsad tid. Detta bestäms på lokal nivå.”
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...tyg-for-systemdrift/forbrukningsfrankoppling/

Den som vill veta mer om det ”prioriteringsunderlag” som omnämns kan bl.a. titta här;
https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/el/styrel/

”Styrel -- Identifiering och prioritering av samhällsviktiga elanvändare vid kortvarig elbrist”

Redigerat:
Mikael_L
Än har inte elen försvunnit helt. Vilken tur att jag inte höll andan medan jag väntade ...

Men hur går det med detta?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller på och tjatar väl i minst 3 trådar nu (nu har nog många lagt mig på ignore) om att Sverige har precis minst lika bra produktion, mer export, mindre elbrist osv i år, än förra året, vilket i sin tur är bättre än året innan osv, ärligt talat har vår förmåga och självförsörjningsgrad typ stadigt ökat i 20års tid.

Och massor med tödde och mödde käftar emot, med alla möjliga känslomässiga och populistiska argument.
Men ärligt talat, det jag påstår är ju jättelätt att kontrollera.
Alla data finns lätt tillgängliga.
Kan ni inte sammanställa data över produktion, förbrukning, import, export, transport över SE1-4 som t.ex månadsmedelvärden, timvärden eller vad som känns lämpligt.
Sen kan ni mosa mig och mitt skitsnack med fakta.
Fakta gillar jag, t.o.m när det gör ont!
Jag gav ju alla som anser att Sverige har fördärvat sitt kraftsystem att bevisa detta.
Jag påstår ju att det bara blivit bättre allt vad åren gått, jag (och även harka) har ju postat mycket kurvor och material som visar detta.
Ni som är emot har bara presenterat tro och åsikter.
Fakta finns ju där, lättillgängligt!
Varför har ingen satt igång att överbevisa mig?

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Än har inte elen försvunnit helt. Vilken tur att jag inte höll andan medan jag väntade ...

Jag gav ju alla som anser att Sverige har fördärvat sitt kraftsystem att bevisa detta.
Jag påstår ju att det bara blivit bättre allt vad åren gått, jag (och även harka) har ju postat mycket kurvor och material som visar detta.
Solen steg och förstenade de flesta av tr.....

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna öronbedövande tystnad från alla som tycker annat måste ju betyda att ni vet att ni egentligen har fel.
:p :crysmile: :cool:

Jag som ville att någon annan skulle göra hästjobbet. :sweat:

Nu har jag lagt någon timme ikväll på att sammanställa data, och så har jag dragit igång tråden som fullständigt kommer mosa allt som Ebba Busch (m.fl) har sagt i frågan.
Häng med här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/

• Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna öronbedövande tystnad från alla som tycker annat måste ju betyda att ni vet att ni egentligen har fel.
:p :crysmile: :cool:

Jag som ville att någon annan skulle göra hästjobbet. :sweat:

Nu har jag lagt någon timme ikväll på att sammanställa data, och så har jag dragit igång tråden som fullständigt kommer mosa allt som Ebba Busch (m.fl) har sagt i frågan.
Häng med här:
[länk]
Tjau, eftersom nu vi klarat oss utan kallare perioder förutom i början av December förra året så har det ju gått bra. Sen har då alla "äckliga" stora kolkraftverk i Tyskland varit igång så har de då kanske även värmt vår atmosfär? Frankrikes kärnkraft ha fungerat allt bättre och legat mellan 40-45000MW.
Skitig fossilgas har levererats från USA och Qatar till beroende i Tyskland
Vår egen produktion har fungerat bra och likaså Norges.
Så då finns det ju inga förutsättningar för sjuka elpriser och risk för elavbrott!

Hej,

Idag kan vi läsa i NyTeknik läsa om den allvarliga incidenten som hände förra fredagen (den 17 februari); ”Oväntat fel i utlandskabel – vände import till export”
https://www.nyteknik.se/elkabel-topp/ovantat-fel-i-utlandskabel-vande-import-till-export/1912020

”Likströmsförbindelsen mellan Norge och Tyskland drabbades av ett fel och bytte plötsligt riktning. Från 1 372 MW i import till Norge blev det export om 348 MW. Felet var större än vad elsystemet är byggt för att klara av.

Förbindelsen Nordlink mellan Tonstad i södra Norge och Wilster i norra Tyskland byggdes av Hitachi Energy och togs i drift i maj 2021. Den använder HVDC-teknik, högspänd likström, och har en kapacitet om 1 400 MW. Fredagen den 17 februari inträffade plötsligt ett fel i förbindelsen. Från import om 1 372 MW till Norge vändes strömmens riktning till export om 348 MW. Det totala felet omfattade alltså 1 720 MW, vilket är större än de 1 400 MW som det nordiska elsystemet har dimensionerats för. – Det är en allvarlig händelse. Så stora fel har vi inte reserver för, säger Pontus de Maré, driftchef på den svenska stamnätsoperatören Svenska kraftnät, till Ny Teknik.”

”Om felet hade blivit så stort som 2 800 MW hade frekvensen troligen sjunkit under 48,8 Hz, vilket är gränsen för när automatisk frånkoppling träder i kraft. Då bryts strömmen automatiskt i elnätet till stora förbrukare. Följden hade blivit regionala strömavbrott. – Nu hade vi marginal och det blev inga strömavbrott i fredags. Men problemet är att det kan inträffa ett fel som är större än vad vi dimensionerar reserverna för. Det är det som är allvarligt, säger Pontus de Maré.”

”Nu har Statnett reducerat överföringen på Nordlink till hälften, 700 MW, medan orsaken till felet undersöks. Misstanken är att felet beror på styrsystemet för utlandskabeln.”

Det nordiska elsystemet är alltså dimensionerat för att klara en maximal störning på 1 400 MW. Den största enskilda genereringskällan i Norden är det nybyggda, kärnkraftverket Olkiluoto 3 i Finland som har en elektrisk nettoeffekt på 1 600 MW.
https://energiforsk.se/program/karn...nybyggnation/europas-storsta-reaktor-startar/

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Idag kan vi läsa i NyTeknik läsa om den allvarliga incidenten som hände förra fredagen (den 17 februari); ”Oväntat fel i utlandskabel – vände import till export”
[länk]

”Likströmsförbindelsen mellan Norge och Tyskland drabbades av ett fel och bytte plötsligt riktning. Från 1 372 MW i import till Norge blev det export om 348 MW. Felet var större än vad elsystemet är byggt för att klara av.

Förbindelsen Nordlink mellan Tonstad i södra Norge och Wilster i norra Tyskland byggdes av Hitachi Energy och togs i drift i maj 2021. Den använder HVDC-teknik, högspänd likström, och har en kapacitet om 1 400 MW. Fredagen den 17 februari inträffade plötsligt ett fel i förbindelsen. Från import om 1 372 MW till Norge vändes strömmens riktning till export om 348 MW. Det totala felet omfattade alltså 1 720 MW, vilket är större än de 1 400 MW som det nordiska elsystemet har dimensionerats för. – Det är en allvarlig händelse. Så stora fel har vi inte reserver för, säger Pontus de Maré, driftchef på den svenska stamnätsoperatören Svenska kraftnät, till Ny Teknik.”

”Om felet hade blivit så stort som 2 800 MW hade frekvensen troligen sjunkit under 48,8 Hz, vilket är gränsen för när automatisk frånkoppling träder i kraft. Då bryts strömmen automatiskt i elnätet till stora förbrukare. Följden hade blivit regionala strömavbrott. – Nu hade vi marginal och det blev inga strömavbrott i fredags. Men problemet är att det kan inträffa ett fel som är större än vad vi dimensionerar reserverna för. Det är det som är allvarligt, säger Pontus de Maré.”

”Nu har Statnett reducerat överföringen på Nordlink till hälften, 700 MW, medan orsaken till felet undersöks. Misstanken är att felet beror på styrsystemet för utlandskabeln.”

Det nordiska elsystemet är alltså dimensionerat för att klara en maximal störning på 1 400 MW. Den största enskilda genereringskällan i Norden är det nybyggda, kärnkraftverket Olkiluoto 3 i Finland som har en elektrisk nettoeffekt på 1 600 MW.
[länk]
Vem har byggt omriktarstationerna, det kan väl inte ha varit ABB?

Känns som nån slags språk förbistring upp stått och spänning i Tyskland blev för hög eller för låg i norge??

E
P paralun skrev:
Hitachi
[länk]
Hitachi = ABB

E El-Löken66 skrev:
Hitachi = ABB
Jo och ABB vill ju inte hålla på med "jobbig" industri längre.
Sen vet jag inte om NordLinkprylarna byggdes i Ludvika?

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
”Om felet hade blivit så stort som 2 800 MW hade frekvensen troligen sjunkit under 48,8 Hz, vilket är gränsen för när automatisk frånkoppling träder i kraft. Då bryts strömmen automatiskt i elnätet till stora förbrukare. Följden hade blivit regionala strömavbrott.
Det där är fel.
Det måste påpekas!

AFK är en frekvenskännande utrustning som helt automatisk kopplar ifrån stora förbrukare, i en överenskommelse med Svenska kraftnät.
Det är t.ex. stora sodapannor på pappersbruk och sånt. T.ex har SSAB inte AFK på sin stränggjutning, då ett stopp blir vansinnigt kostsamt.

Här är alltså själva grejen att då detta finns, och kommer koppla bort hundratals MW i effekt, på en del stora industrier och bruk, så blir det en helt automatiskt nödbroms för farliga frekvensdippar. Men ingen garanti att det räcker, och klarar inte AFK biffen, ja då kommer nätet helt enkelt krascha, ty MFK (manuell förbrukningsfrånkoppling) hinner aldrig ske då.

MFK är tänkt att planeras samt sättas i kraft redan dagen innan, så fort man upptäckt vid buden på Nordpool att utbudet inte räcker till efterfrågan, så läggs planerna på det kommande dygnets MFK.
Då kommer regionnätsoperatörerna få planera hur de ska ransonera elen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.