pacman42 pacman42 skrev:
Har du en spänningsprovare eller en ljuspenna? I så fall börja med att kolla så hur långt elen når in i fastigheten. De tre äldre säkringarna var troligen huvudsäkringarna, men felet kan finnas utanför huset också...
Jag har en multimeter och en liten skruvmejsel som ska vara någon slags spänningsmätare, vet inte riktigt hur jag ska mäta med nån av dem i detta fallet, är inte så hemma på el...

Vad säger elmätaren då? Brukar man inte kunna se att alla 3 faser har ström fram till mätaren? På den jag har här hemma syns det om någon fas är borta

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Vad säger elmätaren då? Brukar man inte kunna se att alla 3 faser har ström fram till mätaren? På den jag har här hemma syns det om någon fas är borta
Det beror på vilken elmätare du har, men TS kan ju se om det finns indikation för detta (min har det inte).

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
A aps44 skrev:
Jag har en multimeter och en liten skruvmejsel som ska vara någon slags spänningsmätare, vet inte riktigt hur jag ska mäta med nån av dem i detta fallet, är inte så hemma på el...
Multimetern är det bästa alternativet, men frågan är om du skall mäta om du inte har koll. Du riskerar också att JFB löser ut om du mäter mot jord...

Håller med om att du borde se i LCD fönstret ifall alla faserna är uppe. Stå och titta ett tag displayen rullar.

...den ser ut som mätaren jag hade tidigae, där kunde man se en indikering per fas i rutan...

I gamla fastigheter sitter det ofta 3 huvudsäkringar där elen kommer in i huset (hos mig i krypgrunden) sen finns det ytterligare 3 säkringar invid elmätaren. Kan det finnas 3 ytterligare säkringar som du inte hittat?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om det är så att allt på övervåningen fungerar, men det är problem på nedervåningen. Då tror jag att du någonstans har säkringar för ledningen som går ned. Och att en av de säkringarna har löst ut. Logiskt sett borde de finnas i närheten av centralen på övervåningen.

Pågående avbrott informationsskärm med start- och sluttid i Västra Götalands län, Göteborg, 14 berörda kunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprang på en granne som hade samma problem, borde jag ha kollat upp innan man drog igång en felsökning i huset...

Stort tack för alla svar och den hjälpsamma stämning som råder här!

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Ställer man bara multimetern på typ 750V AC och ser till att ha hela testsladdar och i rätt hål på instrumentet innan man mäter skall inte någon JFB lösa ut. Och så sitter huvudsäkringarna före JFB.
En spänningsprovare däremot ska lösa ut JFB om man testar mot jord efter JFB.

Sätt den svarta testproben på jord/någon jordad skruv på proppskåpet.
Sätt den andra proben i det lilla hålet i porslinet på propphållaren.

Alternativ två.
Skruva ut proppen.
Stoppa in testmejseln i proppens hål så du når botten (passdelen) och sätt fingret på toppen av mejseln.
Är det spänning så lyser glimlampan i testmejseln. Testa alla 3 huvudsäkringarna.
Men man får ha lite koll så man inte provar med en 12V mejsel isf 230V mejsel.

Lägg upp bilder på mejsel och mätinstrument så kan vi hojta om de ser farliga eller om instrumentet är fel inställt.

En bild på elmätardisplayen hade också varit intressant.

Fast, ett elavbrott bör betyda att all el är borta, Att en fas är borta är anmärkningsvärt. Jag skulle nog ringa det där numret och berätta. De kan ha "lagat sönder" något.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag håller med. Vid arbete på elmatningen bryter man all el och när man är klar slår man på allt igen. Att bara bryta en eller två faser skapar en massa oförutsedda problem, så på det sättet jobbar man aldrig.

Så ring elbolaget och felanmäl. Men först kan du lägga upp en bild på elmätarens display...

Nissens
A aps44 skrev:
Så här ser det ut där elen kommer in i huset, de säkringarna har jag testat att byta. Kan det sitta säkringar för olika delar av huset även längre ut i systemet?
De tre säkringarna i det gröna skåpet är sannolikt huvudsäkringarna. Kolla om det kommer in spänning till dem. Saknas spänning i någon av dem så ligger felet troligen utanför din anläggning och du får kontakta nätleverantören.

Hej igen

Tror inte detta var en medveten nedstängning utan något som gått fel, de håller att gräva ner ledningar i närheten så kanske där något gått snett.

När jag kom hem för en stund sedan efter att ha hämtat barn fungerar allt som det ska igen iaf.

Tack för alla svar!

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.