3 046 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
elementspänning till 230V - Svart nolla?
Det står klart och tydligt flerledarblar. Lösa FK-ledare i rör är just det; Lösa ledare i ett rör. Det är alltså inte frågan om en kabel och därmed gäller inte den där paragrafen.jkarlberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:Det var en vidlyftig tolkning :eek: - dina ledare är knappast numrerade.
Vi kan vända på det och fråga om blå får användas till annat än som neutralledare. Det är tillåtet i kablar där det inte finns någon neutralledare och där det inte finns någon risk för förväxling. För FK i rör är det däremot inte tillåtet sedan många år - i detta fall kan man nämligen enkelt (nåja) byta ut den mot en annan färg.
Ja du ser, ja det va visst inte helt rätt hehe..
Livet är inte svart och vitt utan däremellan oändligt många grå toner. Kan jag lätt byta ut så gör jag det och skulle beställaren neka åker jag. Är det inte möjligt eller mycket svårt att byta så skulle jag troligen märka den och använda den befintliga. Men vart "gränsen" går kan jag omöjligt säga innan jag är på plats, jag kan ju även säga att både kund och arbete inverkar på min bedömning.
OK.elmont skrev:Livet är inte svart och vitt utan däremellan oändligt många grå toner. Kan jag lätt byta ut så gör jag det och skulle beställaren neka åker jag. Är det inte möjligt eller mycket svårt att byta så skulle jag troligen märka den och använda den befintliga. Men vart "gränsen" går kan jag omöjligt säga innan jag är på plats, jag kan ju även säga att både kund och arbete inverkar på min bedömning.
Ett bra svar tycker jag.
Tack för svaret..elmont skrev:Livet är inte svart och vitt utan däremellan oändligt många grå toner. Kan jag lätt byta ut så gör jag det och skulle beställaren neka åker jag. Är det inte möjligt eller mycket svårt att byta så skulle jag troligen märka den och använda den befintliga. Men vart "gränsen" går kan jag omöjligt säga innan jag är på plats, jag kan ju även säga att både kund och arbete inverkar på min bedömning.
Skulle va kul om det är fler elektriker som kan svara på den frågan..
Så du inte missförstår mig, om det bara var ett element som skulle kopplas om kunde jag gärna dra en ny blå kabel till det uttaget, men nu är det alltså 15 olika ställen och tre olika våningar vilket skulle göra det för dyrt bara för att sambon ska få 3 uttag till sina fönsterlampor..
Jag får ringa runt och förklara mig för nån elektriker så får vi se om någon vill ta i det..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Äh, jag ser det inte som något större problem med att använda svart nolla. Kåken i övrigt har ju svart nolla. Det hade varit en annan sak om nollan var blå i övrigt och skulle koppla svart som nolla på just denna gruppen.
Edit: Jag ser faktiskt inte detta som något konstigt alls! Öppnar man ett uttag och färgerna är svart och vit så förstår man ju att någon är fas och den andra är nolla. Ett vanligt uttag i en gammal kåk! Och inte spelar det någon roll heller om jorden är röd eller gul/grön. Man förstår funktionen. Sen att det är "nyinstallation" eller ändrad funktion skulle vi kunna kalla det, det måste vi ju inte berätta för någon.
//Patrik
Edit: Jag ser faktiskt inte detta som något konstigt alls! Öppnar man ett uttag och färgerna är svart och vit så förstår man ju att någon är fas och den andra är nolla. Ett vanligt uttag i en gammal kåk! Och inte spelar det någon roll heller om jorden är röd eller gul/grön. Man förstår funktionen. Sen att det är "nyinstallation" eller ändrad funktion skulle vi kunna kalla det, det måste vi ju inte berätta för någon.
//Patrik
Redigerat:
Vill inte vara elak, men om du inte kan avgöra det ska man inte stoppa in fingrarna i en central. Då har man inte kunskap att koppla med el utan att försätta sig själv i farliga situationer.jkarlberg skrev:
Självklart håller du inte på och kopplar med det spänningssatta ledningar.
Utifrån frågan du ställde, som fick mig att reagera, och om du ändå väljer att göra det själv så ska du skruva ut huvudsäkringarna, gömma dem och sedan mäta att det är spänningslöst.
om du är tillräckligt snabb så kan det gå utan att stänga av strömmenjkarlberg skrev:
Annars se till att fukta fingrarna och stå barfota med blöta fötter på stegen...
Vill ju inte att datorn ska stänga av sig, så då kan man ju inte stänga av strömmen!!
Nä skämt åsido.. Elektrikern jag pratade med idag sa som vissa sagt här att det är en gråzon men att det inte skulle vara några problem..
Däremot skulle han ha runt 200-250 per uttag (schneider exxakt)
Nä skämt åsido.. Elektrikern jag pratade med idag sa som vissa sagt här att det är en gråzon men att det inte skulle vara några problem..
Däremot skulle han ha runt 200-250 per uttag (schneider exxakt)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Hmm, ordet gråzon låter bekant