Stenolofanders skrev:
Bra affärsidé. Troligen en bra produkt om den är tyst. Höjer effekten på radiatorn. Ev besparing beror på systemet. Har du bytt till ett lågtemperatursystem och upplever att radiatorerna inte räcker till är detta ett alternativ till att byta ut radiatorerna.

Den vetenskapligt sinnade gör förstås ett experiment därhemma och utvärderar före köpet. Ta en fläkt vilken som helst. Sätt under ditt element. Utvärdera komfort och effekt.

Fläkten på bilden nedan är från en skrotad mikrovågsugn. Elementfläktens verkar vara nåt i stil med kylfläktarna som sitter i datorer.
Märker du någon skillnad när fläkten är igång?

MB77 skrev:
Märker du någon skillnad när fläkten är igång?
Golvet blir varmare. Radiatorn på bilden sitter i en hall med öppen planlösning, värmen sprider sig fort och fint med fläkten. Fläkten är kraftig (20 w) och låter en del, om jag kan få ner varvtalet blire nog bättre.

Just där och nu fyller den ingen direkt funktion, men jag har en likadan (säkrare monterad) i tvättstugan, tvätten torkar på nolltid. Jag eldar med ved i vattenburet system och effekten räcker, hur kallt det än blir ute. Experimenterar lite eftersom jag nu ska uppgradera systemet med en rejäl ackumulatortank, fördel att kunna utnyttja lägre framledningstemp till radiatorerna då.

Borde man inte kunna uppnå samma effekt med en takfläkt? Den betydligt varmare luften vid rumstaket pressas ner eller man kör fläkten åt andra hållet och suger upp kall luft. Hela luftvolymen i rummet blir då varmare (håller samma temperatur) samtidigt som man då kan minska på framledningstemperaturen till elementet och därmed kanske spara en del energi.

Men vem vill ha en takfläkt? De är ju inte direkt diskreta eller snygga? Sist jag kollade bodde vi i Sverige och inte vilda västern... (förlåt kunde inte låta bli!)

Vi fick testa elementfläktar i min gamla bostadsrätt som var från sekelskiftet. I vardagsrummet fanns ett stort högt fönster och en hög balkongdörr. Under fönstret fanns ett litet element. Vi hade jättekallt om vintern, trots hett element som alltid var ställt på högsta effekt, fram till att vi fick dit en elementfläkt - värmen spred sig mycket bättre och vi fick mycket varmare och skönare i rummet. Lät som en tyst dator ungefär.

När jag läser tråden så verkar det som att många neggar lite väl mycket. Men så är det ofta på forumet har jag sett. Läser ofta här men skriver inte så mycket. Så fort någon har ett bra tips, så vips är några andra där och försöker motbevisa med allehanda teorier. Fast de inte ens har testat.

Vi fick i alla fall varmare och skönare i lägenheten utan att behöva få ett vardagsrum av Saloon-karaktär.

Jag förstår inte det där med att det går åt mer energi? Det borde väl gå åt mindre energi om man skruvar ner värmen på elementet.

Xixi skrev:
Vi fick i alla fall varmare och skönare i lägenheten utan att behöva få ett vardagsrum av Saloon-karaktär.
Det är precis det som den är bra till såsom många konstaterat i tråden. Få ut mer värme från ett underdimensionerat element.

Xixi skrev:
Jag förstår inte det där med att det går åt mer energi? Det borde väl gå åt mindre energi om man skruvar ner värmen på elementet.
Bara om det samtidigt blir kallare i rummet. Energibesparing får du genom att minska läckaget av värme ut ur rummet. Det kan ske på huvudsakligen två sätt. Det ena är att sänka temperaturen i rummet. Den andra är att förbättra isoleringen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
harry73
Jag trodde jag skrev ett inlägg i tråden för många år sedan, men det måste ha varit en snarlik tråd. Fläkten fungerar i alla fall genom att blåsa kall luft genom elementen, som gör att den avger mer värme till luften (=ökad förbrukning) och det betyder också att man måste skruva ner värmen för att få samma förbrukning. Funkar precis som Avemo säger mycket bra i rum med underdimensionerade element. T ex om man byter från högtempererat system till värmepump med lågtempererat system utan att anpassa elementen.

Det är märkligt att man efter så många år fortfarande använder primitiva data fläktar för detta ändamål, när det finns korrekta tvärströmsfläktar direkt avsedda för detta, och som dessutom utvecklas och marknadsförs globalt från Linköping! dvs www.fergas.se
webshop: http://fergas.nordicshops.com/ En helsvensk produkt!
Där finns ex vis http://fergas.nordicshops.com/dokument/W51250 A.pdf
som täcker 80 cm på en gång med EN motor direkt för 220V om man så önskar
och är så smal att den passar in emellan elementblocken. Allt till mycket lägre pris!

Redigerat:
kraft1 skrev:
Det är märkligt att man efter så många år fortfarande använder primitiva data fläktar för detta ändamål, när det finns korrekta tvärströmsfläktar direkt avsedda för detta, och som dessutom utvecklas och marknadsförs globalt från Linköping! dvs www.fergas.se
webshop: [länk] En helsvensk produkt!
Där finns ex vis [länk]
som täcker 80 cm på en gång med EN motor direkt för 220V om man så önskar
och är så smal att den passar in emellan elementblocken. Allt till mycket lägre pris!
Kanske att dom inte marknadsfört sig så bra för användning till element??

Så mycket lägre pris blir det väl inte??

Elementfläkten:
Komplett paket - 86-105cm kostar 1193 inklusive frakt, vad jag förstår så är det bara montera på elementet och sätta i kontakten i väggen så är det igång.

Fergas, fläkten du hänvisade till:
Kostar om jag ser rätt 950kr inklusive frakt, men då måste du fixa den elektriska anslutningen, för vad jag ser på bilderna ingår det inte stickpropp för 220v? och har du då inte kunskapen själv måste du anlita elektriker, och då kommer du inte så långt på de 243 kr som skiljer i priset. (Sen tillkommer kostnad för att sätta fast fläkten på elementet)

I övrigt håller jag med, bör ju finnas bättre fläktar att använda än de Elementfläkten använder sig av...

S.k "datafläktar"(Axialfläktar av EC typ) kan man ofta samla ihop gratis i stor mängd om man har tillgång till ett grovsoprum i t.ex en Brf som tar emot elektronikavfall.. "Stationära" datorer slängs där i extrem omfattning. Men axialfläktarna är dessutom ganska billiga även nya..man behöver inte täcka hela elementets längd heller, det är kapslingen för att få en snygg enhet som kostar... Man kan ju dessutom åstadkomma nästan samma effekt med en vanlig enkel "bordsfläkt" som man ställer vid elementet...

https://shop.eon.se/radiator-booster skrev:
Att spara uppvärmningskostnad och samtidigt få snabbare uppvärmning, låter det som en utopi? Det är det inte. I alla fall inte för dig som har vattenburen uppvärmning. Radiator Booster Turbo Logic är en patenterad storsäljare som sänker uppvärmningskostnaderna genom att påskynda uppvärmningen i rummet.

Den nya uppdaterade Radiator Booster Turbo Logic har ökad effektivitet upp till 2,5 gånger jämfört med den äldre versionen RB III. Du spar alltså mer pengar och får ett ännu mer behagligt inomhusklimat.

Lägg Radiator Booster på elementet och plugga in i vägguttaget så sköter den lilla fläkten resten. Fläkten startar när elementet når en värme på 30 grader C och snabbar på uppvärmningen utan att det går åt en massa extra energi. Radiator Booster kan spara upp till 100KWh / vecka.

OBS! Enbart för vattenfyllda element
Vad säger man? En god säljare kan både vilseleda och sprida osanning utan att ljuga. En något svamlande text utan några direkta lögner som helt missar att ta upp under vilka specifika omständigheter man sparar energi och under vilka betydligt vanligare omständigheter den inte alls sparar energi.

Hej.

Tänkte komplettera lite med det bygge jag gjort.

Elementfläkten är nog bra att köpa, men då jag har massa element så blev det betydligt billigare att tillverka själv.

Det måste såklart se bra ut, annars kommer jag ha en fru som är arg, samt att jag själv inte skulle bli nöjd.

Fläktar googlade jag fram billigaste pris och hittade en firma i Tyskland. Jag vill ha så tysta fläktar som möjligt så det blev 80mm Shaow wings från Becool (8.4 dB) för under 100kr/st. (livslängd ca 200.000h och 3 års garanti)

Variabel transformator vägg plugg för drygt 100kr/st

L-List i plast från ett "Byggvaruhus"

Väldigt enkelt att montera då fläktarna är gummi upphängda och monteras med medföljande plastplugg.
Borra hål, såga ut fläkt hål samt löda i hop alla kablar och montera upp.

Nu är det redan varmt ute så det är svårt att mäta direkta skillnader då det är knappt någon värme på, men tycker mig ändå känna skillnad. Till hösten när det blir kallare skall jag göra mätningar.

Fläktarna är nu kopplade till vägg uttag med Z-wave och så kan detta styras med tempratur sensor.
Vill man lägga ner lite mer pengar kan man alltid köpa en kontroll så du kan styra rpm på fläktarna.

Just nu så ställer jag rpm bakom transformatorn, jag kan välja mellan (7,9,12v)

Jag har för tillfället monterat 4st element och prisskillnaden blir då för mig ca 60-70% billigare mot att köpa färdig byggt. Självklart går det åt lite mer tid, men fortfarande snabbt.

Lycka till!

Element 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Element 2.jpg
Skapa konto

Element fläkt 3-1.JPG
Skapa konto

Element 3.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
pll och 6 till
  • Laddar…
Snyggt och prydligt.:)

Snyggt! Jag som startade tråden kommer nu att flytta snart till ett nytt hus med en typ av värmepump, då nu är elementfläktar kanske aktuellt igen

Radiator booster ska visst funka bara på vattenelement. Skulle den funka likadant även på oljefyllda element?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.