Är det någon som har erfarenhet av Elementfläkten, alltså inte konvektorelement utan de små fläktarna som monteras under radiotorerna. Säljs via nätet?
Bra?
Bortkastade pengar?

Om du bor i lägenhet där du har elementen på max och det inte blir tillräckligt varmt och dessutom inte har in- och utmätning på vattentemperaturen - kan det väl vara nåt att ha. Har du däremot egen panna eller är ansluten till fjärrvärme med egen mätning så försvinner lite av vitsen utan det är bättre att öka cirkulationen - för att inte få för låg återtemperatur på vattnet. //M

Dum som jag är begriper jag inte riktigt?!
Har bergvämepump. Menar du att det är bättre att satsa på ex takfläkt för bättre cikulation av luften?
Hade isf tänkt mig det nere i souteräng-delen för att få lite cirkulation och ev varmare golv??

Har du bergvärme och för få radiatorer (dimensionerat efter varmare källa, typ vedpanna) så kanske de kan vara en ide de där? Kanske i garage eller källare där man inte störs av surret.

• Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Jag hade gått och sneglat på Elementfläkten ett bra tag men så tog jag mod till mig och köpte en för att prova på ett element i källaren. Succe, betydligt varmare. Så jag provade att flytta den till en liten dragig hall, Succe igen. Så nu har jag satt upp på två källarelement och har nu 20 grader där mot 16 grader tidigare, satte även en på hallelementet där fick jag tidigare ha en elfläkt som hjälp för att hålla värmen när det blev -20 ute, och nu går det utan elfläkten. Så jag kan bara rekomendera. Kanon

Tjena, jag kan hålla med om att luftrörelsen kommer att öka och du kanske får en jämnare värme och att om du inte har ett ordentligt dimensionerat system så kan det bli bättre. Jag såg framför mig att du hade ett balanserat system. Det är helt klart en spännande lösning i alla fall men tänk som sagt på returvattnets temp när du eldar på i pannan så inte diffen blir onödigt stor //M

Tack för era synpunkter. Verkar ju helt klart värt att prova, de är ju trots allt förhållande vis billiga.

Kan bara hålla med Pontiac.
Jag har nu installerat elementfläkten www.elementfläkten.se på samtliga mina element i huset (bergvärme).
Efter testet i vintras gav det mig möjlighet att sänka pannan med 5 grader & ändå behålla samma temperatur i huset. Det stora lyftet var att slippa komplettera med fler element i kombination med sänkning av pannan samt att källaren nu är helt luktfri pga cirkulationen (har behållit fläktarna på under sommaren för ventilationens skull!). Helt suveräna & nu med helt nya, oerhört tysta fläktar, som inte går att jmf med t ex Clas O eller andra datafläktar som jag provade med hemmabygge innan jag köpte elementfläkten på test i vintras!

Hej
Alla som provat fläkt försedda element har säkert samma erfarenhet som jag har!
Jag har bara ett enkelt svar ( Fungerar KANONBRA! )
Egna mätningar som har visat ca 25 % i besparad energi åtgång ! = minskad enegiförfrukning !!
------------------
Jag bara konstaterar att sänkningen blev så stor i mitt fall....
Tänkbart är att jämnare fördelning av rums temperaturen som gör denna vinst....
även lägre tempertur på luftflödet som strömmar förbi fönstren bidrager till vinsten....
-----------------
En grej till när det gäller värmepumpar och lågtemperatur system och fläktelementär att elementen klarar att avge mer energi trots en lägre radiator temperatur....

----------------
http://www.airvac.se/Portals/0/pdfkat/axialkat.pdf

Det finns fläktar som går nära ljudlöst!
Här är en länk http://www.airvac.se/Portals/0/pdfkat/axialkat.pdf
Titta på tangential kallas även för tvärströms fläkt. dessa går mycket tyst!

Låter helt orimligt att man kan spara 25% på detta. Däremot måste det öka effektiviteten något om man har värmepump eftersom man skulle kunna sänka radiatortemperaturen någon eller några grader. Om man har underdimensionerad storlek på radiatorerna t.ex. halvmoderna varianter kan man vinan en del. Jag har själv ritiga gamla sektionsradiatorer och det går knappt att få dessa effektivare. radiatorer från 60-80 talet är nog de sämsta.

Om det gick att spara så lite som 5% genom att ha fläktar på 10 radiatorer skulle jag överväga att köpa men även detta är troligen inte möjligt.

Hej storkarp

Jag har en obebodd vinterbonad gäststuga 17 m2 som jag gjorde mina prover i.
Med typ vattenfalls gamla elmätare med skiva som snurrar.

Ok,
Att ni inte tror på mig, jag fick iallafall 25% i skillnad !
Med moderna el element med och utan fläkt
Jag trodde inte heller på mina avläsningar utan fick verkligen göra om det om och om igen..
för att bli övertygad att jag avläst rätt.

Enda råd jag kan ge är att.
Prova själva för att bli övertygade !

Även om ni inte lyckas att nå upp till 25% besparning, men besparning blir det med fläkt !
Det är jag 100% säker på !!

Hej Storkarp!
Det spelar egentligen ingen roll vilken typ av element du har. I mitt fall har vi både enkel, dubbel samt trippel sektionselement samt även gamla, tjocka modeller som jag inte vet samlingsnamnet för.
Tyvärr blandar vvs installatörer tjocklekarna på rör idag vid installationer av element varför cirkulationen rubbas, av denna anledning tror jag därför att elementfläkten funkar för de allra flesta. Att du skulle spara 25% kan ingen veta men det är klart värt att prova enligt min åsikt!
Lycka till!

Olle45. Om du sparat 25% energi var kom i så fall denna energi ifrån? Vad jag menar är att det inte går att trolla fram 25% energibesparing. Fläkten innebär ju att mer energi lämnar elementet men då måste ju också mer energi tillföras elementet eller hur? Genom att installera fläkten får man sama effekt som ett större element och samma som ett konventienellt konvenktorelement. Dessa fläktar kanske är vinklade lite bättre men det kan absolut inte innebära 25% besparing. Med förbränning eller eluppvärmt vatten bör det knappt bli någon besparing alls men med värmepump kan man öka verkningsgraden något genom att inte behöva pumpa fram så varmt vatten.

Sen är det en helt annan sak att man säkert kan få betydligt varmare hemma och kanske bättre värmespridning som kanske gör att man upplever det som varmare eller behagligare.

Om man kunde spara 25% energi med fläktarna eller ens 10% skulle detta troligen innebära en världsnyhet och forskare/ingenjörer hade kommit på detta för många årtionden sedan.

Jihhha. Om rören har olika dimensioner får man kompensera deta genom att strypa elementen. Jag har själv gamla härliga 32 mm rör. Om man hade ett element som var jättestort skulle detta kunna avge all den energi som tillförs i vattnet och återcirkulera vatten med exakt rumstemperatur. Med en fläkt kommer man närmare detta feonomen utan att elementet behöver vara så stort.

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Hej storkarp
Om jag bara behöver 75% av 100% har jag sparat 25% enligt min matte ? enkelt eller ?
allså inget trolleri.

Jag bara konstaterar att så blev min besparning / vinst med fläkt med samma innetemperatur mätt +21 C vid 150 ifrån golvet ...
Jag har bara en enda bra förklaring i detta samanhang, det blir en jämnare temperaturfördelning i hela volymen i huset + att luft temperaturen förbi fönsterytan blir betydligt lägre med fläkt element.

Hej,

Jag har elpanna med kompletterande luft/luft-vp. Elementfläkten borde här ha flera fördelar:
1. Bättre luftcirkulation gör att jag kan sänka gradantalet på pannan (bara bra när det gäller el-panna)
2. Bättre cirkualtion gör att luft/luft-vp:en blir ännu mer effektiv eftersom luft rör sig mer i huset och därför har större chans att värmas av värmepumpen.
3. Varmare golv då luften kommer cirkulera mer (beskrivs på elementflakten.se)

Eller tänker jag fel här? Vet att det är många med samma kombination som jag, borde finnas mycket pengar/energi att spara här med elementflakten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.