1 040 läst · 0 svar
1k läst
0 svar
Elementfläkt som matar från sidorna
Jag har ett gammalt hus med dålig isolering som dessutom har underdimensionerade element så framledningstemperaturen i rören nästan behöver vara 80 grader när det är riktigt kallt. Vi provade med lite fäktar riktade mot elementen i vintras och det gav positivt resultat. Det finns färdiga system att köpa men nu till mina funderingar
1) Sätter man en fläkt på ovan eller undersidan så hindrar man ju det naturliga flödet om/när fläkten inte körs
2) Luften kommer strömma uppåt vilket borde ge ett kalldrag på golvet
Borde det inte vara bättre att mata luften från sidorna? Det skulle i så fall sprida luft både uppåt och nedåt. Dessutom så är det mycket mera plats där (i alla fall i vårat hus) att montera en fläkt och en sådan fläkt skulle kunna ta mycket mera plats, vara större, och troligen kunna gå på lägre varv och vara tystare. Jag tänker mig en fläkt som är drygt 1 dm monterad i en låda som är lika djup som elementet och en låda på varje sida om elementet. Det gör det också lite enklare att bygga själv. Ja luften måste vända 90 grader vilket troligen stoppar flödet lite men det kanske kompenseras av att det går att använda större fläktar
1) Sätter man en fläkt på ovan eller undersidan så hindrar man ju det naturliga flödet om/när fläkten inte körs
2) Luften kommer strömma uppåt vilket borde ge ett kalldrag på golvet
Borde det inte vara bättre att mata luften från sidorna? Det skulle i så fall sprida luft både uppåt och nedåt. Dessutom så är det mycket mera plats där (i alla fall i vårat hus) att montera en fläkt och en sådan fläkt skulle kunna ta mycket mera plats, vara större, och troligen kunna gå på lägre varv och vara tystare. Jag tänker mig en fläkt som är drygt 1 dm monterad i en låda som är lika djup som elementet och en låda på varje sida om elementet. Det gör det också lite enklare att bygga själv. Ja luften måste vända 90 grader vilket troligen stoppar flödet lite men det kanske kompenseras av att det går att använda större fläktar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tryckmätare Bosch frånluftvärmepump
Värmepumpar -
Elkabel från mätarskåpet på marken in till huset?
El -
Var köper jag värme och tryckmätare med pitotrör till en Eryl från -85
Värme allmänt -
Tryckslag från tvättmaskin efter byte av vattenmätare
Vatten & Avlopp -
Hjälp med rätt kopplingar från vattenmätarskåp till vattenfilter
Vatten & Avlopp