M Mastodontfilms-Mats skrev:
Lägenheten är liten (kokvrå) och jag inte något annat val än att ha den i skåpet.

Ventilationen är dock ok då det finns värmehål ovanför.

Köpte precis mikron för jag behövde större så lämna tillbaka är inget alternativ.
Har messat några rörmokare får se vad dom säger.
som @Anna_H nämner, med den mikron ska man inte ha en lucka framför. plocka bort luckan och sätt mikron så den livar med framkanten på skåpet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle det vara riktat till dig? Förstår inte frågan?
Fick för mig det bara, stod direkt under mitt inlägg.
Och så är jag lite paranoid :oops:
Men nu förstår jag naturligtvis vad du menade.
 
Vi kanske ska förtydliga saken även för TS...........Micron du köpt är inte gjord för att gömmas i ett skåp utan du får ta bort luckan och montera den fast så den syns så att säga precis som man gör med en vanlig spis om man väljer att ha den i ett högskåp. Då kommer den längre fram och du behöver inte ta bort nå element.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej igen.

Jodå jag förstår precis vad som menas med att ta bort köksluckan och låta fronten stå "fri" fast nu måste elementet bort för jag vill ha in mikron i skåpet. Ser inte klokt ut med en front som sticker ut när hela köket har vita luckor, blir inte enhetligt.

Som sagt så finns ventialtionsgaller på bänkskivan ovanför mikron.
Inte heller kommer mikron ligga vägg i vägg med sidorna utan luft kan cirkulera fritt.

Och med all respekt så var inte frågan vilken modell mikro jag har eller vägar runt för att slippa ta bort elementet, vill helt enkelt veta hur man gör eller om röris kan fixa det lokalt utan att blanda in en sur fastighetsskötare.

Elementet måste bort för det är klumpigt och jag har stört mig på det i 10 år.
Det används aldrig och läcker dessutom vatten uppe i kanten om den skulle vara igång så den är alltid off.
Det är tillräckligt varmt i lägenheten året runt.

Som sagt så är detta en liten lya och varje cm utrymme räknas.
Har brickor och längre prylar som inte får plats pga elementet, med eller utan mikro.
 
windestal
Oavsett måste du nog börja med att kontakta styrelsen i BRF för att få tillstånd att ta bort elementet, om ni inte har väldigt ovanliga stadgar. Så börja där, en rörmokare är lite för tidigt, BRF kanske säger blankt nej, eller har villkor. (Och att göra ingrepp i värmesystem ett utan tillstånd är verkligen inte att rekommendera).
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Läs inlägg #20 noga! Att göra ingrepp utan lov i föreningens egendom ( om det nu är det ) kan bli mycket dyrbart. Antag att flödena påverkas negativt och att det senare t.ex. vid sträng kyla, får följder för övriga lägenheter. Då kan det mycket väl dyka upp en saftig faktura, för en massa felsökning och intrimmning, i just din brevlåda.
 
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Och med all respekt så var inte frågan vilken modell mikro jag har eller vägar runt för att slippa ta bort elementet, vill helt enkelt veta hur man gör
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Som sagt så är detta en liten lya och varje cm utrymme räknas
Då förstår jag faktiskt inte varför du skall sätta in en sådan jättepjäs till mikro!
Det fins ju små behändiga maskiner som du kan ställa på en hylla i skåpet du visar, och dessutom få plats med lite av varje bredvid och under.

Vi har en liknande konstruktion i fritidshuset, fast den mikron är nog designad för att stå i ett hörn,
för den är lite trekantig i formen:
En vit mikrovågsugn ovanpå en trähylla med köksartiklar intill och under, inuti ett träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Misstänker att det är ett ett-rörs-system, vredet stänger bara av tilloppsflödet, det går nog inte att stänga av returflödet.
 
Ja tillstånd kommer fixas då elementet läcker och ingen har något emot att det tas bort.
Lägenheten är från 70-talet.

Äter mycket mat, 6 ggr om dagen väger 120 pannor.
Liten mikro funkar inte.
Prioriterar mat framför annat.
Nu är mikron köpt för 4000kr och den stannar.

Kan vi snälla släppa lagar och inredningstips.
Trodde detta hette bygga hus inte Kerstins juridik och inredning.
Det är helt off topic.

Tar det igen.
Går det att ta bort elementen utan att behöva stänga av vattnet till 90 andra lägenheter?
Ha mailat några rörmokare, väntar på svar men tänkte man kunde haft lite info rent tekniskt så man vet om det ens är möjligt.

Tack
 
  • Gilla
quilding
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att det är ett ett-rörs-system, vredet stänger bara av tilloppsflödet, det går nog inte att stänga av returflödet.
Nu snackar vi. Tack för info.
 
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Ja tillstånd kommer fixas då elementet läcker och ingen har något emot att det tas bort.
Lägenheten är från 70-talet.

Äter mycket mat, 6 ggr om dagen väger 120 pannor.
Liten mikro funkar inte.
Prioriterar mat framför annat.
Nu är mikron köpt för 4000kr och den stannar.

Kan vi snälla släppa lagar och inredningstips.
Trodde detta hette bygga hus inte Kerstins juridik och inredning.
Det är helt off topic.

Tar det igen.
Går det att ta bort elementen utan att behöva stänga av vattnet till 90 andra lägenheter?
Ha mailat några rörmokare, väntar på svar men tänkte man kunde haft lite info rent tekniskt så man vet om det ens är möjligt.

Tack
Kan inte låta bli!

Om du prioriterar mat så är kanske inte micro rätt sätt att tillaga den på. Köp dig en schysst induktionshäll eller gasspis! ;)
 
V vectrex skrev:
Kan inte låta bli!

Om du prioriterar mat så är kanske inte micro rätt sätt att tillaga den på. Köp dig en schysst induktionshäll eller gasspis! ;)
Det är inte bara en micro utan det är en kombinationsugn, varmluft/grill/micro,
Skärmavbildning av specifikationer för en kombinationsugn med mikrovågs-, grill- och varmlufts-funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte bara skriva vad jag gjorde till slut.

Lät elementet vara kvar och satte micron framför, utan lucka.

Blev ändå snyggare då micron är en del av inredningen nu än om den hade varit intryckt längst in mot väggen.
Man slipper även öppna en kökslucka varje gång man ska ha mat.

Man får se det positivt nu när det inte gick som man planerade =)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vad sa föreningen om att ta bort elementet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.