Hej.

Jag har köpt en ny mikrovågsugn som ska in i ett skåp i köket.
Problemet är att det sitter ett vattenburet element längst in i skåpet vilket gör att mikron inte åker in hela vägen bak mot väggen utan sticker ut och dörren till skåpet inte går att stänga.

Elementet använder jag ej och har alltid haft avstängt då det redan är varmt i lägenheten.


Kan jag ta bort elementet och plugga igen med nått sånt här:

https://www.hornbach.se/shop/Propp-for-radiatorventil-G20-forkromad/5112032/artikel-detaljer.html

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452271/

Räcker det att jag vrider ventilen som reglerar plus & minus hela vägen till minus för att vara säker på att vatten inte forsar innan jag skruvar av den vita muttern och lossar elementet?

Är det nått man kan göra själv eller genom rörmokare utan att behöva stänga av vattnet till hela fastigheten?

Vattenburet element i köksskåp med regleringsventil och anslutningsrör på trägolv under vit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenburet element med reglerventil och anslutningsrör nära vitmålad vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenburet värmeelement med numrerade instruktioner för avmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett avstängt vattenburet element i ett köksskåp som blockerar installationen av en mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Du bör nog inte röra grejerna där , ta kontakt med fastighetsansvarig , sen blir det nog en röris som får fixa det ,
blir till att tömma en del vatten på värmesidan om inga ventiler finns
 
J jojo123 skrev:
Du bör nog inte röra grejerna där , ta kontakt med fastighetsansvarig , sen blir det nog en röris som får fixa det ,
blir till att tömma en del vatten på värmesidan om inga ventiler finns
Ok, men kan röris fixa detta utan att behöva stänga av vattnet till hela fastigheten?
Fastighetsskötaren är seg som sirap, dessutom jävligt bitter och kort.
Vill inte dra in honom om jag kan undvika det.
Kan man fixa detta lokalt i lägenheten?
 
J
Blir nog svårt utan hans hjälp , och värmesystemet måste nog tappas ner en bit
 
Är det bostadsrätt? I så fall är det oftast föreningen som "äger" värmesystemet inklusive element. Har föreningen godkänt att elementet byggs in av köket?
 
  • Gilla
PB87
  • Laddar…
Vad är det för micro som är så djup att den inte ryms i det där utrymmet?
 
Z ZipLock skrev:
Är det bostadsrätt? I så fall är det oftast föreningen som "äger" värmesystemet inklusive element. Har föreningen godkänt att elementet byggs in av köket?
Ingen aning, har bott här över 10 år.
Elementet fanns här vid inflytt.
Använder det aldrig, alltid avstängd.
 
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Denna:
[länk]

Den micron jag får fram på länken skall inte byggas in utan användas fristående. Är det rätt modell som är länkad?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för micro som är så djup att den inte ryms i det där utrymmet?
Bra fråga!
Vår mikro, som syns på bilden nedan, uppfyller alla rimliga krav och är 33 cm djup:
En vit mikrovågsugn av märket Whirlpool i ett köksskåp omgiven av livsmedel och köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så rådet till TS är väl:
Lämna tillbaka den där mikron, och köp en i normalstorlek.
Och låt elementet vara.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Du ska inte kunna stänga luckan när du väljer den mikron, ta bort luckan istället och sätt den längre fram.
 
  • Gilla
PB87
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du ska inte kunna stänga luckan när du väljer den mikron, ta bort luckan istället och sätt den längre fram.
Är det riktat till mig?
Varför i så fall?
 
Lägenheten är liten (kokvrå) och jag inte något annat val än att ha den i skåpet.

Ventilationen är dock ok då det finns värmehål ovanför.

Köpte precis mikron för jag behövde större så lämna tillbaka är inget alternativ.
Har messat några rörmokare får se vad dom säger.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det riktat till mig?
Varför i så fall?
Sannolikt inte
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det riktat till mig?
Varför i så fall?
Varför skulle det vara riktat till dig? Förstår inte frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.