Man ska aldrig dra i stiftet för då finns risk för att man drar loss låsringen som finns innanför packboxen, vilket har hänt här.
Du får lossa och montera tillbaks låsringen om den är hel annars byta till en ny packbox.
Då kan du samtidigt peta på ventilen med en skruvmejsel för att se om den sitter fast. När du gör detta kommer det att läcka lite vatten, så ha en trasa eller gammal handduk till hands.

Teknisk illustration av en mekanisk apparat, troligen en detalj av en motor med fokus på en spiralformad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ignorera den röda markeringen. Jag stal en random bild på nätet :D

L lordi skrev:
Man ska aldrig dra i stiftet för då finns risk för att man drar loss låsringen som finns innanför packboxen, vilket har hänt här.
Du får lossa och montera tillbaks låsringen om den är hel annars byta till en ny packbox.
Då kan du samtidigt peta på ventilen med en skruvmejsel för att se om den sitter fast. När du gör detta kommer det att läcka lite vatten, så ha en trasa eller gammal handduk till hands.

[bild]

Ignorera den röda markeringen. Jag stal en random bild på nätet :D
Tack för alla svar, jag har nu testat att stänga och öppna stora ventilen och ska ge det någon vecka och se hur det funkar.

Det lät ju inte bra om jag råkat ha sönder något men jag antar att du har rätt med tanke på att "piggen" nu är väldigt enkelt att dra ut.

Jag låter det vara för nu men funkar det inte efter någon vecka så får jag ta tag i att plocka isär ventilen och se om den går att pilla tillbaka.

Tack för alla snabba svar!

C Conne3 skrev:
Tack för alla svar, jag har nu testat att stänga och öppna stora ventilen och ska ge det någon vecka och se hur det funkar.

Det lät ju inte bra om jag råkat ha sönder något men jag antar att du har rätt med tanke på att "piggen" nu är väldigt enkelt att dra ut.

Jag låter det vara för nu men funkar det inte efter någon vecka så får jag ta tag i att plocka isär ventilen och se om den går att pilla tillbaka.

Tack för alla snabba svar!
Om piggen går lätt in och ut låter det som att ventilen längre in sitter fast.

M Mapet890 skrev:
Om piggen går lätt in och ut låter det som att ventilen längre in sitter fast.
"Lätt in och ut" är ju en definitionsfråga.
Att trycka in den är inte lätt, då måste jag trycka med något hårt, det räcker inte med fingrarna.

När jag trycker in den går den in ca 5-10mm och därefter fjädrar den ut igen till samma läge.

Men om jag är och petar på den en stund och motionerar den kan de åka ut helt, av sig självt, och då kommer det dessutom vatten ur hålet.

För att pinnen ska röra sig smörj med silikonolja spray. Det kan möjligen finnas magnetit i rören som lägger sig i botten på elementet. Stanna pumpen när du luftar.

C Conne3 skrev:
När jag trycker in den går den in ca 5-10mm och därefter fjädrar den ut igen till samma läge.
Går stiftet att trycka in 5 mm så är det hela slaglängden, då verkar det som att ventilen fungerar som den ska.

Du kan prova att vrida runt ringen några varv, ställ den sedan på ”N”.

Returventilen ska stå fullt öppen, det kan vara strypt där utav någon som inte känner till förinställningen i radiatorventilen.
Kan även prova att skruva returventilen till bägge ändlägena några gånger och på så sätt förhoppningsvis få bort gojs som eventuellt kan sitta i returen.

Demmpa Demmpa skrev:
Går stiftet att trycka in 5 mm så är det hela slaglängden, då verkar det som att ventilen fungerar som den ska.

Du kan prova att vrida runt ringen några varv, ställ den sedan på ”N”.

Returventilen ska stå fullt öppen, det kan vara strypt där utav någon som inte känner till förinställningen i radiatorventilen.
Kan även prova att skruva returventilen till bägge ändlägena några gånger och på så sätt förhoppningsvis få bort gojs som eventuellt kan sitta i returen.
Stort tack för ditt och alla andras svar!

Det verkar fungera i stort sett som det ska, lite kallt vid returen men ska testa skruva in/ut några gånger och se om det hjälper.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.