A adi6606 skrev:
Hej,
Har en likadan Elektrostandard TA 400 med liknande problematik. Fläkten stängs av och kickar igång av sig själv. Tänkte köpa ny fläkt, kondensator och även transformator. Men är totalt vilse i utbudet. Det som jag hittar är original ersättningsfläkt, högergående och kostar 2455 kronor. Finns det andra alternativ? Behöver tips med länkar till produkter 😊
Tack på förhand!
När fläkten går, kör den då med normal hastighet och utan missljud? Påverkas hastigheten om du vrider på vredet?
Vad är intervallet mellan stopp och start - minuter eller timmar?

Motorerna är hållbara, lager slits med missljud som följd. Kondensatorn kan "torka" med resultat att motorn står stilla och brummar eller går långsamt.

• Gilla
adi6606
  • Laddar…
Jepp, verkar inte finnas TK i motorn., däremot har du 2 st kapillärörsgivare i elementet och andra sidan av dom smala rören går säkert till dom 2 som sitter nere till vänster under det vita skyddet, det är ställskruvar som kan ställas där. Vilken som är för värme eller frysrisk går inte att se. Men prova med att dra ut en av dom och kyl med is från frysen och värm med hårtorlken för att se vad som händer, hur aggregatet reagerar. Skulle tänka mig att det är den för frysrisk son bråka, den ska stoppa fläkten när det blir för kallt i batteriet.

• Gilla
adi6606
  • Laddar…
E etompau skrev:
När fläkten går, kör den då med normal hastighet och utan missljud? Påverkas hastigheten om du vrider på vredet?
Vad är intervallet mellan stopp och start - minuter eller timmar?

Motorerna är hållbara, lager slits med missljud som följd. Kondensatorn kan "torka" med resultat att motorn står stilla och brummar eller går långsamt.
Tack för ditt snabba svar!

Den låter helt ok. Inte så att jag reagerar på något sätt; inger rasslande, kärvande eller andra missljud. Start/stopp intervaller varierar mellan några minuter och flera timmar.
Då får jag väl börja med att byta ut kondingen. Ser att det finns en för 80sek 😊.

J jonaserik skrev:
Jepp, verkar inte finnas TK i motorn., däremot har du 2 st kapillärörsgivare i elementet och andra sidan av dom smala rören går säkert till dom 2 som sitter nere till vänster under det vita skyddet, det är ställskruvar som kan ställas där. Vilken som är för värme eller frysrisk går inte att se. Men prova med att dra ut en av dom och kyl med is från frysen och värm med hårtorlken för att se vad som händer, hur aggregatet reagerar. Skulle tänka mig att det är den för frysrisk son bråka, den ska stoppa fläkten när det blir för kallt i batteriet.
Tack för förklaringen,
Ska testa det i helgen! Även byta ut kondingen.
En kanske dum fråga; Vad står TK för?
Spännande 😊

A adi6606 skrev:
Tack för förklaringen,
Ska testa det i helgen! Även byta ut kondingen.
En kanske dum fråga; Vad står TK för?
Spännande 😊
TK = termokontakt, finns det, så sitter det en termistor inbakad i lindningen på motorn och blir den för varm så bryter den spänningen till motorn. Då kan det bli så att motorn blir varm, TK bryter och svalnar, TK kopplar in igen, när motorn svalnat och fläkten startar. I bland finns det på mindre motorer, men inte på alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.