15 874 läst · 43 svar
16k läst
43 svar
Elektronisk styrning radiatorer? Vilket märke?
Vet inte om jag skulle kalla MAX modernare, möjligen en snitsigare design. Homematic har dubbelriktad kommunikation och oändliga utbyggnadsmöljigheter, dessutom fritt programmerbar i VB liknande språk. Har tittat mycket på Homematic. Den dubbelriktade kommunikationen möjliggör loggning, koll av batteristatus mm. Sedan så sitter temperaturgivaren på MAX vid elementet vilket ger ungefär samma snäva mätområde som en traditionell radiatortermostat. En tempgivare med optimal placering i rummet, som t.ex. Homematic, ger bättre reglering.nukie skrev:Det är Homematic som är listat som tredje alternativet i första posten. Alltså, det är eq-3 som marknadsför både "MAX" och "homematic". MAX verkar vara en enklare men modernare variant som i första hand inriktar sig på värmestyrning, dock får man känslan att det kommer fler prylar. MAX verkar vara mer anpassat för att styras via mobiltelefoner eller surfplattor kopplade till nätverket istället för en att styras från en "pryl" som står på bordet. Homematic är dyrare och designen har en del övrigt att önska.
Största nackdelen med Homematic är att gränssnittet är på tyska, än så länge........
Lite godisbitar från Homematic:
För den otålige, läs sid 34 och 35
Visa bilaga HM_Broschuere_2010_GB.pdf
Jaha, så nu måste jag ha ett abbonemang a 1000:-/år för att kunna skruva på termostaten.pr95 skrev:
GLÖM DET!
Det finns redan ett antal nätverksstyrda produkter som helt utan anledning kräver abbonemang, detta är nya sätt att kräma pengar ur konsumenter, ska bli intressant att se hur det går i framtiden för dessa företag som försöker tjäna abbonemangsavgifter utan att tillföra någonting överhuvudtaget.
Appar som tänder och släcker lampor i hemmet via mobilen finns redan, frågan är bara hur länge det dröjer innan det införs en abbonemangsavgift även för detta.
nukie skriver att Danfoss living connect inte går att fjärrstyra via nätverket. Jag har även läst att andra påstått det i andra trådar rörande z-wave systemet. På z-wave alliances hemsida över kompatibla enheter så finns dock Danfoss living connect med som kompatibla enheter http://products.z-wavealliance.org/products/93 . Det står även "All of them work together regardless of brand, because they're all based on the common Z-Wave standard". Det finns även startkit att köpa http://www.vesternet.com/z-wave-complete-energy-starter-kit där dessa Danfosstermostater ingår i kitet. Om detta är kompatibelt så finns väl oanade möjligheter att reglera och få aktuell rumstemperatur via andra sensorer i z-wave systemet. Är det någon som har testat om Danfoss verkligen inte fungerar i en z-wave tillämpning?
MVH
Anders
MVH
Anders
Tack för denna infon, detta får jag titta närmre på när jag får en stund över. I så fall kanske danfoss är lösningen för mig trots alltAndHay skrev:nukie skriver att Danfoss living connect inte går att fjärrstyra via nätverket. Jag har även läst att andra påstått det i andra trådar rörande z-wave systemet. På z-wave alliances hemsida över kompatibla enheter så finns dock Danfoss living connect med som kompatibla enheter [länk] . Det står även "All of them work together regardless of brand, because they're all based on the common Z-Wave standard". Det finns även startkit att köpa [länk] där dessa Danfosstermostater ingår i kitet. Om detta är kompatibelt så finns väl oanade möjligheter att reglera och få aktuell rumstemperatur via andra sensorer i z-wave systemet. Är det någon som har testat om Danfoss verkligen inte fungerar i en z-wave tillämpning?
MVH
Anders
Men vad är meningen med att styra via nätverket? Jag har Danfoss Living och jag ställde in önskade temperaturer för varje rum och efter det har jag inte ägnat termostaterna en tanke. Det bara fungerar. Vill jag ändra något gör jag det enklare på Danfoss skärm än via dator.
Ja, fast det var ju det jag menade, efter att jag ställt in vilka temperaturer jag vill ha så sköter den sig sedan. Jag kan anpassa varje rum för sig, vilka dagar och tider jag vill ha komforttemperatur. Efter denna inställning kan jag sedan "glömma" allt vad temperaturreglering heter.rca1959 skrev:
Men ok, nu utgår jag lite ifrån mig, jag har inte behovet att när som helst ändra temperaturen i mitt hem. Men veckopendlar kan man säga att jag gör, till och från fritidshuset. Så min inställning är anpassad efter det. Och i fritidshuset har jag den omvända inställningen.
Hur går det med utvärderingen av MAX!-systemet? Låter regleringen mycket? Tänker på sovrum.
Vi planerar att byta till digitala termostater i bostadsrättsföreningen och funderar på två alternativ.
1) Köra på förinställda termostater, MAX!, Danfoss Living, Honeywell HR (20|25|30).
2) Koppla upp varje lägenhet till egen central, tex Danfoss Living Connect, MAX! Cube, Homematic.
3) Koppla upp alla lägenheter till en central. Ett problem är att vi inte har något internt nätverk, och att alla lägenheter inte har internet vilket gör uppkopplingen dyr. Alternativet är att köra trådlöst/wifi, men frågan är om någon av Living Connect, MAX! Cube, eller Homematic klarar av att ta emot och skicka signaler genom tre våningar träväggar och golv (landshövdingehus).
Vi planerar att byta till digitala termostater i bostadsrättsföreningen och funderar på två alternativ.
1) Köra på förinställda termostater, MAX!, Danfoss Living, Honeywell HR (20|25|30).
2) Koppla upp varje lägenhet till egen central, tex Danfoss Living Connect, MAX! Cube, Homematic.
3) Koppla upp alla lägenheter till en central. Ett problem är att vi inte har något internt nätverk, och att alla lägenheter inte har internet vilket gör uppkopplingen dyr. Alternativet är att köra trådlöst/wifi, men frågan är om någon av Living Connect, MAX! Cube, eller Homematic klarar av att ta emot och skicka signaler genom tre våningar träväggar och golv (landshövdingehus).
Lyfter denna tråd lite.
Är också sugen på att byta till digitala termostater.
Ni som har monterat in digitala, var har ni märkt för nackdelar och fördelar?
Vi har 15 element så priset spelar klart in. Finns det "billiga" som fungerar bra eller man får vad man betalar för?
Är också sugen på att byta till digitala termostater.
Ni som har monterat in digitala, var har ni märkt för nackdelar och fördelar?
Vi har 15 element så priset spelar klart in. Finns det "billiga" som fungerar bra eller man får vad man betalar för?
Finns några ytterligare reflektioner på installerade system?
Är fortfarande EQ-3 MAX! ett alternativ om man tittar på funktion / prisnivå?
Har Homematic högre kvalité och samma funktionalitet (när det gäller värme reglering) som MAX!?
Har det skett någon ytterligare utveckling hos EQ-3? (tystare ventiler / fler alternativ?)
Någon som testat .:
- Z-Wave?
- Danfoss tillsammans med Z-Wave?
Hörde att Danfoss håller på att ta fram ett eget, ännu bättre?, system. Men vet inte vilka funktioner som avses.
//Jan
Är fortfarande EQ-3 MAX! ett alternativ om man tittar på funktion / prisnivå?
Har Homematic högre kvalité och samma funktionalitet (när det gäller värme reglering) som MAX!?
Har det skett någon ytterligare utveckling hos EQ-3? (tystare ventiler / fler alternativ?)
Någon som testat .:
- Z-Wave?
- Danfoss tillsammans med Z-Wave?
Hörde att Danfoss håller på att ta fram ett eget, ännu bättre?, system. Men vet inte vilka funktioner som avses.
//Jan