Om den inte är vetenskapligt utförd så fyller den överhuvudtaget ingen annan funktion än att lura fler att systemet fungerar.

Jag är förvånad över att chalmers tillåter att ett dokument med så låg kvalitet skrivs i skolans namn.

• Gilla
Krokkodriljo och 1 till
  • Laddar…
Om man till denna metod lägger
Lite keramisk färg som reflekterar 80% av värmen tillbaka in i rummet, och lite NASA bubbelplast så har man nog det perfekta huset.

harry73
Martin Graap/Arid AB skrev:
Ingen har påstått att Chalmers test är vetenskapligt utförd. Däremot är den ytterligare ett belägg för att metoden fungerar, tillsammans med tidigare gjorda tester och alla de installationer där kunderna uppenbarligen är nöjda med resultaten.
Jag tror att det är viktigare att fokusera på alla kunder som inte är nöjda, och lista ut varför det inte fungerar hos dom.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Att den inte funkar på källaren i artikelbilden kan t ex bero på att det är en murad vägg.

A
Martin Graap/Arid AB skrev:
Ingen har påstått att Chalmers test är vetenskapligt utförd. Däremot är den ytterligare ett belägg för att metoden fungerar, tillsammans med tidigare gjorda tester och alla de installationer där kunderna uppenbarligen är nöjda med resultaten.
Nu trasslar du in dig rejält, först skriver du att rapporten inte är vetenskaplig och i nästa mening att den är ett belägg för att metoden fungerar? Hur skall du ha det?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara, att göra ett riktigt test?

Den här kvacksalveriprodukten har funnits på marknaden i mer än 5 år. OM den nu fungerar, varför har inte företaget som säljer den då tagit fram en undersökning som håller lite vetenskaplig klass.

OM den hade fungerat så finns det en miljardmarknad färdig att ta.

Problemet ligger i att få fram ett vetenskapligt test som visar det företaget vill :)

harry73
Nu har jag läst den amerikanska rapporten (dock inte noggrann ) och elektroosmos kan minska fukthalten i betong, men kan inte motverka att vatten läcker genom sprickor, håligheter och skarvar. Så först ska man täta väggen så att i get vatten läcker in. (helst inte bara på insidan) därefter kan elektroosmos sänka fukthalten i de första 5 till 10 cm från insidan. Därefter behåller materialet sin höga fukthalt.
Murade väggar läcker generellt för mycket för att elektroosmos kan ha en effekt.
Min slutsats är att det finns en effekt och att den är bra, men att man inte fixar läckande väggar med den .

O
harry73 skrev:
Nu har jag läst den amerikanska rapporten (dock inte noggrann ) och elektroosmos kan minska fukthalten i betong, men kan inte motverka att vatten läcker genom sprickor, håligheter och skarvar. Så först ska man täta väggen så att i get vatten läcker in. (helst inte bara på insidan) därefter kan elektroosmos sänka fukthalten i de första 5 till 10 cm från insidan. Därefter behåller materialet sin höga fukthalt.
Murade väggar läcker generellt för mycket för att elektroosmos kan ha en effekt.
Min slutsats är att det finns en effekt och att den är bra, men att man inte fixar läckande väggar med den .
Tack för din snabba sammanfattning av det hela!
Med tanke på din snabba referens av publikationen gör jag den kopplingen, att man måste göra något med väggen först. därefter så kanske det fungerar... Det känns som att en avfuktare gör samma jobb... Med andra ord, man kanske snarare ska se det som en konkurrent till avfuktaren...

Intressant undersökning från Chalmers, då den är verkligen allt ifrån vetenskaplig. Det saknas referenspunkter, samt jämförelser...

Det är väl som med TV-shops prylar... De som fungerar börjar säljas i vanliga butiker.... Och om denna produkt har funnits i 5 år men ännu inte är mer utbredd, det är intressant.

Pinsam rapport av Chalmers Industriteknik som knappast bidrar till Chalmers varumärke... Om de ändå gick genom besväret att montera utrustningen på en vägg, så hade de lätt kunnat göra något vettigt av det. Montera systemet, och ha sedan perioder av Arid-systemet påslaget vs avslaget, och logga allting över tid. Funkar Arid så borde man ju se tydliga nedåtgående trender av väggfuktigheten med start vid varje påslag av utrustning, och det motsatta (kapilläreffekten verkar i en tidigare torrlagd vägg) vid utrustningen avslagen.

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
O
De borde även ha mätt fuktigheten i en angränsande vägg för att kunna se om det fanns några naturliga variationer...
Sedan så är jag inte helt övertygad om mätmetoden. De borde finnas möjlighet att sätta in mätpunkter i väggen. För att få en ordentlig analys på djupet. Det som gör det hela nästan mer pinsamt, är att de inte kan förklara hur funktionen fungerar fysiskt. Hur seriöst känns det?
Tja... Det är tydligt att man kan köpa Chalmers Industriteknik.

Jag har världens fuktigaste fristående garage med tre väggar i betong mot mark. Luftfuktigheten är över 90% på somrarna och kan sjunka till under 80% på vintern om man har tur. Ställer man in något organiskt börjar det växa mögel på det innan man hinner blinka... Det enda som klarar sig därinne verkar vara muterade spindlar i kubik och kvadrat!

Kommer Arid hit och påtar ner sina elektroder och får det torrt så ska jag skriva om det på varenda forum och gå med plakat på Sergels torg för produkten men innan jag ser något riktigt trovärdigt fall så kvarstår jag som stark skeptiker!

Har fått några SPAM ett tag med avsändare Drytech och det är samma tveksamma teknik som Arid.
http://drytechsverige.se/var-losning/

Blev väl konkurs för förra företaget

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.