• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O
Bra att Villaägarna tar upp problemet. Men vi här på forumet har vetat om det länge;)

Ja, fast det där med att man putsar väggarna för att hindra fukten att komma in var nytt för mig och ett smart drag av Arid mfl för att göra bluffen svårare att syna.

Det är verkligen trist att vi i Sverigehar så svaga konsumentlagar att dylika företag kam fortsätta lura folk helt obehindrat.

thomasx skrev:
Det är verkligen trist att vi i Sverigehar så svaga konsumentlagar att dylika företag kam fortsätta lura folk helt obehindrat.
Fast det har vi inte....

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
En representant för ett företag som säljer den här produkten ringde mig för några veckor sedan, bedrövad över diskussionen i forumet. Han var väldigt trevlig och förtroendeingivande och verkade verkligen tro på sin produkt. Han sa att han har anlitat SP för att testa det. Jag är själv inte ett dugg insatt i hur det fungerar, men jag förstår att folk köper det efter att ha pratat med honom.

Det blir lite tvetydigt när den här tråden beskriver att något inte fungerar och jag längre ned på sidan får upp en annons för just ett av de företagen.

Redaktionen och annonser är helt avskilda, har ingenting med varandra att göra.

Trodde nästan att det var så.

Om han hade anlitat SP INNAN han börjar sälja skräpet så hade det varit lite mer trovärdigt.

O
Marlen Eskilsson skrev:
Lite tråkigt att Ni inte kan styra över reklamen mer... Men om man ändå är här på BH så finns svaret redan här! :)

O
Marlen Eskilsson skrev:
En representant för ett företag som säljer den här produkten ringde mig för några veckor sedan, bedrövad över diskussionen i forumet. Han var väldigt trevlig och förtroendeingivande och verkade verkligen tro på sin produkt. Han sa att han har anlitat SP för att testa det. Jag är själv inte ett dugg insatt i hur det fungerar, men jag förstår att folk köper det efter att ha pratat med honom.
Brukar väl vara så.... Att de är väldigt vältaliga och övertygande. Annars vore jag nästan besviken på honom :p

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson skrev:
Det kanske är intentionen och illusionen, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte annonsleverantören har örnkoll på vilka annonser som t.ex. visas ihop med vilka texter. Genom sina automatiska system naturligtvis.

harry73
Jag är inte lättövertygat med sådana saker, men det gäller också för utlåtanden från Villaägarnas riksförbund (har dåligt förtroende för den). Och att man som byggnadsteknisk expert hos Villaägarna tycker något om tekniken gör snarare att jag blir nyfiken.
Så jag läste rapporten som Arids försäljare hänvisar till ( http://arid.se/wp-content/uploads/2016/04/Rapport-SV.-Topasgatan-84-Chalmers.pdf )
Jag tycker främst att det är en väldig enkel test och inte särskild vetenskapligt. Jag misstänker att det var menad som ett billigt sätt att kunna använda sig av Chalmers goda rykte.
Men rapporten säger i all sin enkelhet att man förmodar att det elektriska fältet motverkar kapillärkraften.Väggen i testen är en suterrängvägg och jag misstänker att den står på fuktig jord men att den inte har jorden stående mot hela väggen. Motverkar man kapillärkraften vandrar vattnet ner till marken igen. Har man däremot en källarvägg är det inte bara kapillärkraften som gör att vattnet kommer in i väggen, men också vattentrycket, krafterna är alltså mycket större.
Testet i rapporten säger alltså inte så mycket om hur systemet fungerar i en riktig källarvägg.

Hade varit intressant med en test med olika väggar och olika materialen, och med en laboratorieuppställning där man kan variera vattentryck mot väggen, grundvattennivå, mm.

Att elektroosmos fungerar tyder rapporten på, om den fungerar så bra att man kan torka ut en källarvägg är en annan femma.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
A
Undersökningen från Chalmers Industriteknik som Arid postade här ger jag inte mycket för.
Den var så långt från vetenskaplig man kan komma och visade väl bara vad man kan köpa från den kommersiella aktören Chalmers Industriteknik.

Följande punkter måste vara med för att man öht skall bry sig om rapporten.

1. Hur är fukten i en motsvarande vägg över tid utan systemet installerat?

2. Finns det någon som helst statistisk signifikans mellan mätvärdena för de två väggarna?

Det enda rapporten ger är att fuktigheten i den aktuella väggen ser ut att ha har varierat över tid!

Sedan finns det som harry73 skriver ovan massor med andra frågor om vad det är för vägg osv.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.