General Failure skrev:
Men det finns ju, i praktiken, inga alternativ. Och ville du hålla en lektion i olika nättopologier har du glömt åtminstone ett alternativ.
Javisst finns det andra alternativ. Urspungligen så var det ett missförstånd då jag trodde att man jämställde ringnät med token ring och endast i datasammanhang. Jag har gått på en utbildning där man aldrig redde upp den missuppfattning, så det är inte helt ovanligt med det. My mistake.

Vilka enorma utläggningar. Varför är det ingen som säger " Ja, elkillen har rätt, det är stjärnnät som gäller, kör på!".

::)

Eftersom jag upplever mig som mest tråkig i denna tråd ;D

Ja, elkillen har rätt, det är stjärnnät som gäller, kör på!

MathiasS skrev:
Vilka enorma utläggningar. Varför är det ingen som säger " Ja, elkillen har rätt, det är stjärnnät som gäller, kör på!".

::)
De flesta säger ju det, fast indränkt i massa svammel..

pretty amazing ;D

sista gången jag såg en tokenring pryl var pre 2000...

och här blabbas det på om det som det var standard ;)

ethernet vann striden, om det var rätt eller inte kvittar...

stjärnnät är det som gäller, sen om man kallar ringnät för redundanta ethernet nät så skulle jag säga att man är på djupt vatten...

ska vi inte börja diskutera en bgp lösning med dubbla isp så man har failover också? (är inte så dumt att ha då frugan är hemmagående mammaledigt internet addict ;D )

TiGGrE skrev:
pretty amazing  ;D

sista gången jag såg en tokenring pryl var pre 2000...

och här blabbas det på om det som det var standard  ;)

ethernet vann striden, om det var rätt eller inte kvittar...

stjärnnät är det som gäller, sen om man kallar ringnät för redundanta ethernet nät så skulle jag säga att man är på djupt vatten...

ska vi inte börja diskutera en bgp lösning med dubbla isp så man har failover också? (är inte så dumt att ha då frugan är hemmagående mammaledigt internet addict  ;D )
Ja, har bett om ursäkt, nästa gång jag ser något som kan tolkas fel håller jag tyst. Information är tydlig överflödig...

Sedan så tog jag inte upp ett ringnät i ethernet heller, utan ett tillägg att det inte bara existerar i datorsammanhang.

Men visst, jag postar inte mer. Tycker det är synd att det är okej med begreppsförvirring i vissa sammanhang men inte andra. Jag fattade det som så att Dund också velade ha en liten förklaring av vad stjärnnät är. Men begreppsförvirring är helt okej då vet jag det.

Kör på bara , charta77.

Vore alla säkra på sin sak blir det inte mycket till forum
Ur kaos kommer ordning....

Men den stora frågan återstår fortfarande..

Vem är egentligen token i ringen? ;D

Han som installerar det 2003 ;D

Mer allvarligt så levreras faktiskt vissa stordatorer fortfararande med token ring som nätanslutning. Fick leta rätt på en gammal MAU för några veckor sedan. Trodde den var grå till dammet åkte av...

charta77, var inte min mening att dissa dig heller... :'(

tycker det är kul att läsa, men att tråden drog iväg i "ring" lite väl då det finns på några få bankkontor och nån serverhall där det finns äldre servers...

Jag känner till ett stort IT konsultbolag som kör Token ring. Detta bolag driftar bland annat system åt försvaret.

IBM:s token ring är egentligen inte dåligt, det är bara krångligt och dyrt. Fast som användare märker du i princip ingen skillnad.

helt appropå ingenting, men är inte dagens nyinstallationer av token ring nät "stjärn nät" i designen?

är välan så att försvaret kör det då det är säkrare än ethernet och färre kollisioner?

Är väl vad jag vet fortfrande så att det är en ring rent topologiskt även om man idag "fuskar" lite och lägger ringen centralt och inte ut till arbetsstationerna.

Och ja det är betydydligt "säkrare" överföring med token ring eftersom det inte "kan" uppstå kollisioner på ett token ring nätverk.

//Markus

I princip så uppstår det inga krockar på ethernet heller när de införde CSMA/CD som standard.

Vad som är bäst ur användarsynpunkt vet jag inte. Dock är ethernet billigare och det talar för att det ska användas i ett hem.

I princip så uppstår det inga krockar på ethernet heller när de införde CSMA/CD som standard.
Du måste tänka på något annat. CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect), har alltid funnits med i ethernet sammanhang, samt en hel drös med andra protokoll. Det spelar dock enbart roll när man har flera sändare/mottagare kopplade till en och samma kabel/medium (ex. coax ethernet eller wireless ...)

Hela grundidén med detta är att en sändare först lyssnar på mediat om någon annan sänder (CSMA delen). Om det är tyst så skickar sändaren sitt paket. Samtidigt lyssnar den på tråden om data krockar (för att en annan sändare sänder). Om den detekterar en krock (CD delen) så sänder sändaren istället en jamming-code. Sedan väntar sändarna en slumpmässig tid innan de försöker igen.

However, i dagens nät sänder alla nätverksprylar på egna trådar till en switch eller annan styrutrustning, så kollisioner på en gemensam buss finns sällan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.