M mrmlz skrev:
Möbler CE-märks inte (om de inte har motorer och sånt, typ höj och sänkbaraskrivbord).

Du tänker på AFS2004:3.
Kallar du en Wibe ladders (stege) för en möbel????:surprised:
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är det som är problemet. Är man liten och svag blir man bestulen av den som kommer för att hjälpa.

Staffan
Vadå, har någon stulit Trabanten?
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det gångtid mellan kossornas bås vid mjölkning:rofl::rofl::rofl:
Nej. Mellan källarhålan och Trabanten. Däremellan är det hundra meter. Den sträckan avverkar de Polska svartarbetarna och de kvinnliga mekanikerna på en minut, bärandes verktygslådor samt kokssäckat.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
cleds och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Mellan källarhålan och Trabanten. Däremellan är det hundra meter. Den sträckan avverkar de Polska svartarbetarna och de kvinnliga mekanikerna på en minut, bärandes verktygslådor samt kokssäckat.

Staffan
Skillnaden är att de även har en gevärspipa i ryggen:love:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Det kallas industrial modern, vi som inte är födda med silversked i mun och gångavstånd till Nordiska Kompaniets möbelavdelning handlar all inredning på Bauhaus.


Jag förtydligade i inlägg #40.
[länk]
Möjligtvis men en stege typ denna är fortfarande ingen möbel
 
Jag tar 300:- dagen för min bil även om det så varit 250 meter bort. Även en stillastående arbetsbil kostar varje dag och man slår ut kostnaden på månadens dagar.

ROT infördes för att svartmarknaden var så stor och genom rot ger en satsad krona två kronor tillbaka i skatt.
 
  • Gilla
Benighted och 4 till
  • Laddar…
G Glofinken skrev:
Jag tar 300:- dagen för min bil även om det så varit 250 meter bort. Även en stillastående arbetsbil kostar varje dag och man slår ut kostnaden på månadens dagar.

ROT infördes för att svartmarknaden var så stor och genom rot ger en satsad krona två kronor tillbaka i skatt.
Jag får betala för min bil, vad orättvist:surprised:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag får betala för min bil, vad orättvist:surprised:
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu blir det debatt, minst 2000 inlägg när expertisen på lag och rätt dyker upp @Derbyboy och @Krille-72 om de inte redan har dykt upp. Det är de vassaste knivarna i lådan vad gäller lag och rätt på byggahus, det inte de vet är inte värt att veta
@Grizzlybjörnen123 forumets retsticka. Finns inte en tråd där Grizzly inte kan hetta upp diskussionen.

Jag gillart, finns plats för alla, retstickor, dårfinkar och professorn.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@Grizzlybjörnen123 forumets retsticka. Finns inte en tråd där Grizzly inte kan hetta upp diskussionen.

Jag gillart, finns plats för alla, retstickor, dårfinkar och professorn.
Precis, det finns plats för alla, retstickor, dårfinkar, professorer och du @Derbyboy
 
Violina Violina skrev:
Hantverkare (i sverige) jobbar normalt sett inte i jeans, och jag tror inte att de ser till att bara ha de verktygen de behöver med sig till kund (för hur ska de veta de exakta förutsättningarna där i förväg, särskilt på småjobb?) Och de där j*kla knäskydd, inte f*n tar jag ur dem ur mina arbetsbyxor bara för att jag vet att jag inte kommer behöva sitta på knä de närmaste timmarna? Nej, de får sitta i tills det är dags att tvätta brallorna :p

6 minuter + 6 minuter (fram och tillbaka till firman) är 12 minuter (inte 5 som Staffan lallade om) och sen måste då elektrikern gå fram och tillbaka MINST en gång till för att hämta stegen.. (för den hade han inte med sig eftersom ts sagt att han hade en stegpall som sedan visade sig inte vara godkänd) då är vi uppe i 24 minuter (men troligen mer, det är jobbigt att bära på en stege och så går man långsammare) så säg 30 minuters gångtid för att utföra ts jobb. Vad kan en el-kille ta i timman? För enkelhetens skull säger vi 600 spänn. 30 minuter á 600 kr/h är 300 kr. Bilen kostade 250, vad hade du helst betalat?
Som jag antydde så hade jag inte betalat någonting alls utom materialet som jag köper själv utan vare sig påslag eller rabatter och utan virtuella prislistor. Sedan tar jag mina tre - fyra verktyg ut verktygslådan efter att jag ställt fram min (godkända) trappstege som är lagom stor för min takhöjd på 240 cm och fixar det själv på kanske dubbla tiden proffset hade varit innanför min tröskel. Jag har jeans, hantverkaren får ha vilka byxor han vill. Är det något längre jobb eller kräver mer verktyg och småpryttel i fickorna åker mina snickarbyxor på. Men koppla lite el i en dosa är ju som att bygga lego, inte klär jag om för det. Inte ens i lego masters har de så (nåja) speciella kläder. Men nu var det inte mig det handlade om. Men nog kan man bära med sig det som krävs för att koppla in en takdosa.

Ingick restiden i kostnaden för servicebilen? Annars är det ju 250 kr plus tiden som blir mer eller mindre samma att gå eller köra en kort sträcka. Nu tror jag inte på allvar att någon hantverkare inte åker bil till kunden oavsett hur långa köerna är i Stockholm, hur mycket vägtullen kostar och hur mycket parkeringen kostar samt hur långt från kundens dörr denna parkering i värsta fall är. Taxi eller SL hade varit lönt många gånger. Skicka material med budbil eller lastbil i förväg. Men med någon schablon kan man ju argumentera att det tar en halv minut att köra 500 meter om snitthastigheten är 60 km/h. Restid tor en minut ggr 600 kr/h blir då 10 kr.

Men varför skulle han gå minst (dvs flera ggr) en gång för att hämta stegen? Det är inte direkt gåtan med vargen, fåret och kålhuvudet som ska ros över ån vi ska lösa här. :rofl:

Tvätta arbetsbyxor, nu är jag inte med...:crysmile:
 
  • Gilla
Joakim Andersson och 1 till
  • Laddar…
Företaget jag brukar anlita debiterar vanligtvis inte servicebil utan har istället en förhöjd timkostnad första timmen. När man vill ha rotavdrag löser dem det på detta sätt sen:

Fakturautdrag som visar debitering av bilkostnader och första timmens arbetskostnad.

Antingen så kan man ju hävda att den fördhöjda timkostnaden först timmen inkluderar servicebil, eller så kan man argumentera för att de behöver viss lönsamhet även på småjobb.

Det är iaf ett kreativt sätt att lösa det på och tillgodose kravet om servicebil på fakturan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fattar inte riktigt vad TS vill med tråden , vill TS att bilkostnaden skulle bakas in i timpriset så han fick dra rut på det också eller är det något annat .
Att det är en kostnad som tillkommer för servicebil är självklart , den kostar ju pengar som allt annat.
jag hade tagit kostnad för servicebil om det är 25 meter till kund .

är hantverkare
kör uteslutande med fast pris på hela projekt
står aldrig servicebil specat
aldrig fått nedslag av skv

när vi kör servicejobb på löpande
så lägger vi på servicebil som sep post .
aldrig fått nedslag av skv
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant med diskussionen om stegen och krav på den. Jag hade sotare hemma för några veckor sen och allt han ville var att det fanns en stege till taket. Inget nämndes om kvalitet på stegen, även om jag tror och hoppas att han skulle låta bli att klättra upp på taket om den var skrotfärdig. Han hade dock inte med sig en egen. Den jag hade var dock godkänd enligt AFS 2004:3.

Vad gäller faktura så låter det som att de kört med grossistprislistan. Nu skulle TS få en korrigerad faktura, men givetvis kommer alla som inte klagar fortfatt bli blåsta.

Bilen är nog riktigt i sak att den bör specificeras på sidan av för att det inte ska dras ROT på den. Sen att firman inte klarar av att nämna den innan förvånar mig inte. Använder man sig av grossistprislistan så är samvetet nog rätt rymligt.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Som jag antydde så hade jag inte betalat någonting alls utom materialet som jag köper själv utan vare sig påslag eller rabatter och utan virtuella prislistor. Sedan tar jag mina tre - fyra verktyg ut verktygslådan efter att jag ställt fram min (godkända) trappstege som är lagom stor för min takhöjd på 240 cm och fixar det själv på kanske dubbla tiden proffset hade varit innanför min tröskel. Jag har jeans, hantverkaren får ha vilka byxor han vill. Är det något längre jobb eller kräver mer verktyg och småpryttel i fickorna åker mina snickarbyxor på. Men koppla lite el i en dosa är ju som att bygga lego, inte klär jag om för det. Inte ens i lego masters har de så (nåja) speciella kläder. Men nu var det inte mig det handlade om. Men nog kan man bära med sig det som krävs för att koppla in en takdosa.

Ingick restiden i kostnaden för servicebilen? Annars är det ju 250 kr plus tiden som blir mer eller mindre samma att gå eller köra en kort sträcka. Nu tror jag inte på allvar att någon hantverkare inte åker bil till kunden oavsett hur långa köerna är i Stockholm, hur mycket vägtullen kostar och hur mycket parkeringen kostar samt hur långt från kundens dörr denna parkering i värsta fall är. Taxi eller SL hade varit lönt många gånger. Skicka material med budbil eller lastbil i förväg. Men med någon schablon kan man ju argumentera att det tar en halv minut att köra 500 meter om snitthastigheten är 60 km/h. Restid tor en minut ggr 600 kr/h blir då 10 kr.

Men varför skulle han gå minst (dvs flera ggr) en gång för att hämta stegen? Det är inte direkt gåtan med vargen, fåret och kålhuvudet som ska ros över ån vi ska lösa här. :rofl:

Tvätta arbetsbyxor, nu är jag inte med...:crysmile:
Varför blanda in hur du gör privat i en hantverkartråd?

Jag har stått och svetsat i ridbyxor och I skolflicka-outfit, men inte f*n skulle jag få för mig att ha det på mig på jobbet..

Likadant som att jag satte taket i köket iförd endast trosor och bh (och hängde skruvdragare och sånt på ett minst sagt kreativt sätt) men jag skulle bli ytterst förvånad om en hantverkare dök upp hemma och hade lika lite kläder på sig.. (ännu mer förvånad om det var en karl och han dök upp i trosor och bh, även om jag inte är typen som dömer folk utifrån vad de har på sig)

Ja, om man faktiskt jobbar när man har arbetsbyxorna på sig så behöver de tvättas.. hat visserligen ett sånt äckel på jobbet som inte begriper det.. han luktar minst sagt ganska "muskigt".. :sick::sick::sick::sick:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TobbeP och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.