Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Framförallt,hur lång tid promenerade nämnda elektriker?
Det var väl det han inte gjorde.
Kom osökt att tänka på denna instruktionsvideo, som kanske kan inspirera den gångovane elektrikern: https://dai.ly/x2hwqki

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr är det så att det du fått betala är troligen långt över rimligt MEN har man inte bett om pris i förväg eller har en ärlig hantverkare blir det såhär. Det är även svårt att i efterhand förhandla om priset så det är kanske bara att påpeka att det är hutlöst och se det som läropengar. Många som skriver här råkar ut för exakt samma sak men får en faktura på 350 000:- istället med material för 250 000 som de själva kunde köpt för 100 000. "Men ni har ju fått 25% på ahlsells prislista" brukar det heta.
äh skitsnack, sluta va så fega! Bestrid och låt hantverkaren ta det till tinget.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och då hade ni givetvis erforderliga klumpiga stålhätteskor och arbetsbyxor med fickorna fulla av diverse nödvändiga attiraljer samt dessa gudomliga knäskydd som alltid sitter "lite fel"?

Och glöm sedan inte en verktygsväska fullproppad med diverse grejer, och en väska/låda/påse med installationsdetaljer. Sen då givetvis en godkänd stege..

Hur lång tid tar det att gå en halv kilometer med dessa prylar att kånka på, för det måste ni väl då ha klockat? Annars är ju din jämförelse tämligen irrelevant.
D Derbyboy skrev:
Någon som kan hitta en källa som säger att en hantverkare MÅSTE ta ut reseersättning eller servicebil för att Skatteverket ska kunna bevilja ROT.

Kan det vara ytterligare en tveksamhet som omgärdar hantverkares debiteringsmodell, dvs har man inte upplyst kunden innan så skyller man istället på Skatteverket?

Inom RUT är det ovanligare med reserersättning och servicebilar men lagarna kanske är skrivna på olika sätt så att det faktiskt föreligger ett hinder att betala ut ROT om det inte finns en servicebil på fakturan.
Oavsett så bör väl en hantverkare kunna debitera en rimlig kostnad för servicebilen? Men det handlar inte bara om hur långt man kör den utan även en timkostnad. Man kan se det som ett rullande lager. Säg att den kostar 5000:- i månaden så behöver man få in 250:- om dagen för den. Så säg 240:- om dagen (eller 30:- i timmen) + milkostnad på 50:- milen så borde det vara rimligt.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag har ingen aning om några detaljer i detta fall. Kanske elektrikern ryckte ut mitt på nyårsnatten. Kanske det är svindyra takdosor eller så kanske det uppstod någon komplikation vid inkopplingen i centralen. Kanske behövde det fasbalanseras. Jag vet som sagt var inte.

Det kan jag konstatera att det finns en missnöjd kund och att det återigen hade kunnat förhindrats genom att hantverkaren innan besöket upplyste om servicebilen samt materialpåslaget.

Det blir extra provocerande eftersom problemet tycks vara stort inom en bransch där efterfrågan eldas på av skattepengar.
 
  • Gilla
RACS och 10 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Möbler CE-märks inte (om de inte har motorer och sånt, typ höj och sänkbaraskrivbord).

Du tänker på AFS2004:3.
Fast stegar räknas nog inte till möbler id en bemärkelsen. De behöver väl CE märkas för att få säljas inom EU. (Vilket förutsätter att de uppfyller AFS....
 
  • Gilla
Benighted och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Oavsett så bör väl en hantverkare kunna debitera en rimlig kostnad för servicebilen? Men det handlar inte bara om hur långt man kör den utan även en timkostnad. Man kan se det som ett rullande lager. Säg att den kostar 5000:- i månaden så behöver man få in 250:- om dagen för den. Så säg 240:- om dagen (eller 30:- i timmen) + milkostnad på 50:- milen så borde det vara rimligt.

Håller med!
 
M mrmlz skrev:
Möbler CE-märks inte (om de inte har motorer och sånt, typ höj och sänkbaraskrivbord).

Du tänker på AFS2004:3.
En stege är ingen möbel, det är ett arbetsredskap, erkänner dock att jag blandade ihop märkningarna, men en stegpall har nog (sällan) erforderlig märkning för att användas som arbetsredskap.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och då hade ni givetvis erforderliga klumpiga stålhätteskor och arbetsbyxor med fickorna fulla av diverse nödvändiga attiraljer samt dessa gudomliga knäskydd som alltid sitter "lite fel"?

Och glöm sedan inte en verktygsväska fullproppad med diverse grejer, och en väska/låda/påse med installationsdetaljer. Sen då givetvis en godkänd stege..

Hur lång tid tar det att gå en halv kilometer med dessa prylar att kånka på, för det måste ni väl då ha klockat? Annars är ju din jämförelse tämligen irrelevant.
Som jämförelse handlade jag på Clas Ohlson häromdagen. 10 m kabel, två dosor och en brytare. Skulle ha haft en packe wago också men de hade inte den modellen jag sökte. Allt gick ner i jackfickan så jag slapp köpa en plastpåse.

När jag ska fixa mitt miniprojekt hemma kan jag stoppa multimeter, tång och två mejslar i jeansfickorna. Hade jag orkat ta på mig arbetarbyxorna hade det funnits gott om plats för ytterligare prylar. Jag förutsätter att hantverkarens brallor alltid är fyllda med standardsortiment och vanligaste verktygen. Jag är helt säker på att jag skulle orka gå ett par hundra meter i den utrustningen. Drar jag benen efter mig max 10 minuter, normal takt sex minuter och har jag bråttom tar det tre minuter.

Knäskydden skulle jag inte stoppa i brallorna när dosorna sitter i taket.
 
  • Gilla
Issehunden och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
En stege är ingen möbel, det är ett arbetsredskap, erkänner dock att jag blandade ihop märkningarna, men en stegpall har nog (sällan) erforderlig märkning för att användas som arbetsredskap.
Stegar och arbetsbockar skall till och med vara tredjepartstestade, dvs egendeklarering är inte OK.... Men nu är det långt ifrån de 3500:- som vi pratar om....
 
M mojjen skrev:
Fast stegar räknas nog inte till möbler id en bemärkelsen. De behöver väl CE märkas för att få säljas inom EU. (Vilket förutsätter att de uppfyller AFS....
Jag tänkte mera på en "pall" när jag skrev möbel... Men allt som säljs inom EU behöver inte CE-märkas. Det är bara om det finns ett direktiv som kräver det.

Violina Violina skrev:
En stege är ingen möbel, det är ett arbetsredskap, erkänner dock att jag blandade ihop märkningarna, men en stegpall har nog (sällan) erforderlig märkning för att användas som arbetsredskap.

Jag skulle för att vara motvalls hävda motsatsen, första stegpallen jag hittade på t.ex. Bauhaus har ett bifogat typprovningsintyg https://www.bauhaus.se/media/pdf/0107360A.pdf

Men visst, en pall gjord för små barn i plast kanske inte är lämplig som arbetsställning :)
 
R Ring skrev:
Stegar och arbetsbockar skall till och med vara tredjepartstestade, dvs egendeklarering är inte OK.... Men nu är det långt ifrån de 3500:- som vi pratar om....
Nej, men ts tyckte inte elektrikern behövde bil utan skulle gå, jag har nog bara sett en person som jag skulle kunna tänka mig kan sätta takdosor (på ett bekvämt sätt) utan stege (han är dock trucktekniker och inte elektriker) eftersom ts hade ställt fram en stegpall..

Jag tycker inte heller att 3500 låter skäligt, men då vet jag ju inte vilket material som har använts, utan vi vet bara att ts anser att elektrikern har gjort ett påslag på flera hundra procent på materialet..
 
  • Gilla
Benighted
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ska elektrikern GÅ 250 meter med allt denne behöver ha med sig till dig, menar du?
Nä, men kanske ta kilometerkostnaden på gissningsvis 65:- och dela med 4.
Jusst de, han ska åka hem åxå, så vi säger 65:- jämt.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Där skulle jag skrivit till skatteverket och frågat. Min egen tro, är att servicebilen inte ingår då rotavdraget infördes för att ge arbetslösa hantverkare jobb. Inte arbetslösa servicebilar (för de har inen rösträtt).

Kul milersättnig. 500kr/mil för den summan kan man flyga helikopter.

Staffan
5k menar du, vilket spär på orimligheten.

Minns den fina tiden när all el i mitt garage på 80kvm kostade 2k ink material.
 
Redigerat:
  • Gilla
nagrom00
  • Laddar…
Staffans2000
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
5k menar du, vilket spär på orimligheten.
Ja visst. Missade en nolla. Än värre, med andra ord.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Pin skrev:
Som jämförelse handlade jag på Clas Ohlson häromdagen. 10 m kabel, två dosor och en brytare. Skulle ha haft en packe wago också men de hade inte den modellen jag sökte. Allt gick ner i jackfickan så jag slapp köpa en plastpåse.

När jag ska fixa mitt miniprojekt hemma kan jag stoppa multimeter, tång och två mejslar i jeansfickorna. Hade jag orkat ta på mig arbetarbyxorna hade det funnits gott om plats för ytterligare prylar. Jag förutsätter att hantverkarens brallor alltid är fyllda med standardsortiment och vanligaste verktygen. Jag är helt säker på att jag skulle orka gå ett par hundra meter i den utrustningen. Drar jag benen efter mig max 10 minuter, normal takt sex minuter och har jag bråttom tar det tre minuter.

Knäskydden skulle jag inte stoppa i brallorna när dosorna sitter i taket.
Hantverkare (i sverige) jobbar normalt sett inte i jeans, och jag tror inte att de ser till att bara ha de verktygen de behöver med sig till kund (för hur ska de veta de exakta förutsättningarna där i förväg, särskilt på småjobb?) Och de där j*kla knäskydd, inte f*n tar jag ur dem ur mina arbetsbyxor bara för att jag vet att jag inte kommer behöva sitta på knä de närmaste timmarna? Nej, de får sitta i tills det är dags att tvätta brallorna :p

6 minuter + 6 minuter (fram och tillbaka till firman) är 12 minuter (inte 5 som Staffan lallade om) och sen måste då elektrikern gå fram och tillbaka MINST en gång till för att hämta stegen.. (för den hade han inte med sig eftersom ts sagt att han hade en stegpall som sedan visade sig inte vara godkänd) då är vi uppe i 24 minuter (men troligen mer, det är jobbigt att bära på en stege och så går man långsammare) så säg 30 minuters gångtid för att utföra ts jobb. Vad kan en el-kille ta i timman? För enkelhetens skull säger vi 600 spänn. 30 minuter á 600 kr/h är 300 kr. Bilen kostade 250, vad hade du helst betalat?
 
  • Gilla
J_G_B och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.