Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Men det låter som du tar mina skattepengar till att sponsra när du agerar chauförr, vill gärna se någon länk eller mail att detta skulle vara okej
NEJ !!
När jag gör ett icke ROT jobb så betalar kunden, inte du, inte skattekollektivet (eller jo, i de fall slutkunden i kedjan är t.ex. en skola ... ;))
Gör jag ett ROTjobb betalar kunden extra för att jag ska få plita ner ett litet belopp som bilersättning, detta bidrar dels till lite skatt in till skattekollektivet (dig) dels lite pengar till mig, som också skattas.

Dvs, fakturan blir större när jag gör ROT, bara för att göra skatteverket glada när jag rapporterar in ROT.
 
Mikael_L
T TypRätt skrev:
Således skall sammanlagda omkostnader för bil redovisas separat och inte räknas in i kostnaden för utförd tjänst.
Nej, det där är inte sant. Man kan göra hur man vill. Man väljer helt enkelt en affärsmodell.
I min ungdom körde jag ut möbler från en möbelhandlare till kunderna. Inte redovisades bilen separat på något som helst vis.
I verksamheten blev den bokförd ungefär som gaffeltrucken på lagret.
Och tid som lönekostnad som alla andra anställda.
Och hos kunden kunde det se ut lite hur som helst, ibland togs en fraktkostnad, ibland bjöds det på för att locka till köp, eller en bra kund, eller en som handlat mycket osv.
 
E El-Löken66 skrev:
Svårt att se att detta håller vid en granskning.
Men släpps säkert genom 999 gånger av 1000.

Du kanske kan ställa frågan skriftligt till SkV för att reda ut begreppen?

Fundera bara över hur det går till då SkV granskar körningen, är inte varenda resa fem år tillbaka redogjord för väntar giljotinen på Hötorget.

Det digitala är ett bra motmedel, men vid djupdykning blir det svettigt.

Varför körde du den vändan 2016?

Minns inte vad som gjordes för 5 dagar sedan. :surprised:
Vi tar normalt 320kr + moms för servicebil eller 40 kr/ Tim.
Troligen för att vi arbetar mycket med försäkringsjobb så har vi blivit granskade flera gånger. (Man får inte använda Rot när man får ersättning från försäkringsbolag).

Vi har fått skicka in fakturakopior, svara på frågor, blivit uppringda, ringt skatteverket, skatteverket har ringt kunder, ringt försäkringsbolag.


Aldrig har vi fått en fråga när det gäller arbetstid.

Jag tror vi alla hade hört talas om en rörmokare som byter blandare på 20 min ansöker om rotavdrag för 20 min arbete men fakturerar för 2 Tim.

Så nej. Jag är inte ett dugg orolig för att Skatteverket ska börja komma och kräva en uppdelning av arbetstiden.
 
Skatteverket brukar vilja ha in kopia på faktura och inbetalning, orderunderlag, arbetsbeskrivning och tidrapportering. Tidrapporteringen har jag bara skickat in en gång och de brukar vara nöjda ändå.
Vi har haft perioder med ganska många kontroller och varje gång har det börjat med en miss på övriga kostnader.
Nu skickar jag nog i snitt tre ansökning/månad på oftast höga belopp så det är antagligen inget konstigt att de har koll på oss. Men drygt som attans är det varje gång.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det där är inte sant. Man kan göra hur man vill. Man väljer helt enkelt en affärsmodell.
I min ungdom körde jag ut möbler från en möbelhandlare till kunderna. Inte redovisades bilen separat på något som helst vis.
I verksamheten blev den bokförd ungefär som gaffeltrucken på lagret.
Och tid som lönekostnad som alla andra anställda.
Och hos kunden kunde det se ut lite hur som helst, ibland togs en fraktkostnad, ibland bjöds det på för att locka till köp, eller en bra kund, eller en som handlat mycket osv.
Men nu fanns väl inte dessa regler för rot-avdrag i din ungdom?, eller så är du yngre än jag uppfattat ;)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.