M Mikael K. skrev:
Jag är inte ute efter en debatt. Jag vill bara veta om det ligger sanning i hans påstående.
Utan att ha några övriga synpunkter på fakturan så stämmer det att om det inte finns med någon resekostnad på fakturan vid rotarbete så kan SKV underkänna avdraget
 
En fråga till TS vem har utfört rör installationen som det monterades dosor på?
Var det tråd/kabel i rören innan dosorna monterades?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Oavsett så bör väl en hantverkare kunna debitera en rimlig kostnad för servicebilen? Men det handlar inte bara om hur långt man kör den utan även en timkostnad. Man kan se det som ett rullande lager. Säg att den kostar 5000:- i månaden så behöver man få in 250:- om dagen för den. Så säg 240:- om dagen (eller 30:- i timmen) + milkostnad på 50:- milen så borde det vara rimligt.
Problemet som jag ser det är att denna såkallade avgiften för "Servicebill" alltför ofta sägs tas ut pga att de har den fylld med allt som kan tänkas behövas för jobbet ifråga. Men likväl så åker ofta hantverkaren en/flera gånger och hämtar material "som var slut i bilen" och debiterar ytterligare restid. Bättre hade varit att ta ut restid och milersättning. mer ärligt tycker jag.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C
T Tommynorskens skrev:
Problemet som jag ser det är att denna såkallade avgiften för "Servicebill" alltför ofta sägs tas ut pga att de har den fylld med allt som kan tänkas behövas för jobbet ifråga. Men likväl så åker ofta hantverkaren en/flera gånger och hämtar material "som var slut i bilen" och debiterar ytterligare restid. Bättre hade varit att ta ut restid och milersättning. mer ärligt tycker jag.
Exakt, gäller att skilja på ersättning för servicebil och ersättning för resor här.
Det är rese-/transportkostnaderna som inte är avdragsgilla.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Fin jämfötelse... not.
Tror du en hantverkare har uppdrag samtidigt utmed hela gatan?
Sotare bokar ju upp hela områden och har i stort sett inga resor per fastighet...och vilket materiel gör de slut på? jösses...
Inte så tokig jämförelse... Elektrikern har ju sitt kontor ca 250 meter från mig. Det kan inte bli mycket närmare...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M mats.r.nilsson skrev:
En fråga till TS vem har utfört rör installationen som det monterades dosor på?
Var det tråd/kabel i rören innan dosorna monterades?
Det monterades då huset byggdes 1979. Det satt infällda armaturer som jag tagit bort och då behövde jag flytta de kopplingsdosor som satt inne i taket ned till takhöjd, ca 15-20 cm.
Tror det var 2 eller 3 rör som fick skarvas ca 20 cm för det räckte inte riktigt. Alla kablar fanns så bara att sätta fast och dra nya med hjälp av dem.

Infogar också då jag såg att några bekymrar sig om min ekonomi. Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag ogillar skarpt när de levererar en ockerfaktura och tror att jag inte ska se det.

Det lite komiska är att jag innan jobbet beställdes funderade på om jag skulle ringa någon och be dem fixa det svart. Men jag tänkte att det är schyst att göra det rätt. Undrar hur jag tänker nästa gång...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vet inte om själva ursprungsfrågan blev utredd och klarlagd, redan på första sidan spårade allt ur och tråden började handla om allt möjligt annat.
När jag läst ett par sidor och insåg att det var 22 sidor i tråden så ledsnade jag.

Så här kommer i alla fall ett svar, även om det skulle råka finnas i tråden redan.

ROT medges endast för arbetskostnaden. Material resor, bilersättningar, maskiner och verktyg medges det ej ROT-avdrag. Det betyder att man ifrån timpenningen ska räkna bort andelen som ev maskiner/verktyg utgör, och istället fakturera denna del separat. Undantag medges för "handverktyg". Denna del är avsedd för att den som kör grävmaskin egentligen ska lägga arbetskostnad och maskinkostnad varför sig, även en snickare eller takbytare ska lägga byggställningen i egen post (som inte ger ROT), samma då med hyrmaskiner.
Så fakturan skulle kanske se ut så här

Arbete takbyte nn.nnn kr (ger ROT)
Material nn nnn kr ( ej ROT)
Byggnadsställning n nnn kr ( ej ROT)
Hyra tegelhiss n nnn kr ( ej ROT)
Resor/bilkostnad n nnn kr ( ej ROT)

Detta även om samma företag räknar in byggställningen i timpriset normalt sett (då det inte är ROT)
Då skall timpenningen sänkas med den andel byggställningen utgör och byggställningen hamna i en egen post, när det blir ett ROT-jobb.

Så svaret på frågan är: JA skatteverket kräver att resan är separat deklarerad och att ROT inte beräknas på detta. Så även restiden.
https://www4.skatteverket.se/rattsl...Underlaget-far-endast-galla-arbetskostnaderna




Däremot verkar det vara en dålig firma du hittat som bara gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på dig, och leverera minsta möjliga kundvärde. Tyvärr går det inte att säga annat.
T.ex. Ville de leverera kundvärde så skulle de lagt bilkostnader så lågt som möjligt för att gå under radarn hos SKV, och låta dig få maximal ROT.
Nu är ju redan bilkostnaden oskäligt hög. Jag skulle inte ta något alls, men vid ROT skrivit 1 km 'a 4 kr. (40 kr/mil).
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så svaret på frågan är: JA skatteverket kräver att resan är separat deklarerad och att ROT inte beräknas på detta. Så även restiden.
Jag vidhåller dock att "kostnad för servicebil" som den normalt tillämpas inte är en reskostnad. Reskostnaden tillkommer normalt ovanpå detta. "Kostnad för servicebil" är tänkt att täcka hantverkarens rullande material- och (hand-)verktygsförråd.

I den mån man separat debiterar kostnad för servicebil får den naturligtvis inte ingå i underlaget för avdraget. Frågan är om det finns ett hinder från att baka in denna kostnad i timpris och materialpåslag.
 
  • Gilla
Norrby1
  • Laddar…
Mikael_L
Och om du läser i länken från skatteverket jag la upp så ser du att man inte ens får dra ROT på verktygskostnader, inte heller material.
Så därför kan de utan några som helst problem neka ROT på bilkostnad, vad du än kallar den, om det bara framgår att det gäller bilen.
Grävmaskinsfirman får inte dra ROT på själva maskinen, utan bara för gubben som sitter i och kör den. Så handgräver man så blir det ROT på allt, maskingräver man så blir det ROT på ungefär halva kostnaden.

C cpalm skrev:
I den mån man separat debiterar kostnad för servicebil får den naturligtvis inte ingå i underlaget för avdraget. Frågan är om det finns ett hinder från att baka in denna kostnad i timpris och materialpåslag.
Detta är dock en intressant fråga.
Ty firmans lokalkostnader ligger som regel inbakade i timpenningen, likaså administration (typ bokföring, offertskrivning, personalhantering osv). Och det har nog aldrig SKV bråkat om.
Skulle det sättas på egen post på fakturan så blev det nog inte ROT-berättigat ...
Så smyger man in kostnader för servicebilarna i timpenningen så går det nog på samma sätt, även om det då urholkar vad ROT är tänkt att ersätta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och om du läser i länken från skatteverket jag la upp så ser du att man inte ens får dra ROT på verktygskostnader, inte heller material.
Jag har läst det som står där och är även insatt i vad som står i lagtext och förarbeten.
Självklart kommer skatteverket att neka avdrag för servicebil om en sådan post är upptagen på fakturan.
Men frågan (som jag uppfattar den) är huruvida företaget måste ta upp just "servicebil" som en egen separat post, givet att rese-, transport-, material-, och maskinkostnader redan är utbrutna som separata (icke avdragsgilla) poster.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
I den mån man separat debiterar kostnad för servicebil får den naturligtvis inte ingå i underlaget för avdraget. Frågan är om det finns ett hinder från att baka in denna kostnad i timpris och materialpåslag.
Ja, vi är nog mer överens än vad som verkade i först. :)
Jag tror som jag skrev i förra inlägget, att i själva timpenningen så bakas det som regel in diverse som egentligen ska berättiga till ROT, men av praktiska skäl så skiter man nog i det, helt pragmatiskt.
För sen om man läser information från SKV och lite frågor och svar osv, så märker man ju rätt tydligt att SKV ser en väldigt rigid gräns mellan arbetet och allt det andra, och det är endast arbete som ger ROT-bidrag. Dock uttalat att "handverktyg" ingår, och med det så menar de verktyg som man hanterar med handkraft, de ger exempel på att även motorsåg ingår här.

Vidare så är ju även regelverket om vilket arbete som är bidragsberättigat ganska plottrigt.
Jag får dra ut ström till altanen och sätta upp uttag och belysning på väggen där. Får jag sätta belysning på altanräcket - nja, gråzon.
Får jag koppla in spabadet som står där - absolut nej.
Ja i ROT-hänseende då ...
Jag blir lite lätt galen på dessa alla märkliga gränsdragningar, för mig får ROT gärna skrotas.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror som jag skrev i förra inlägget, att i själva timpenningen så bakas det som regel in diverse som egentligen ska berättiga till ROT, men av praktiska skäl så skiter man nog i det, helt pragmatiskt.
I förarbetena framgår det rätt tydligt att lagstiftaren är fullt medveten om att timpriset inkluderar täckningsbidrag för en massa kostnader som inte är direkt relaterade till arbetet på platsen. Som administration, lokaler, marknadföring, telefoni, m.m. m.m. Regelverket är egentligen ganska enkelt och tydligt. Det är fullt tillåtet att inkludera detta täckningsbidrag i den avdragsgilla arbetskostnaden, med undantag för kostnader för material, maskiner, transporter och resor.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, du har gjort läxan bättre, som kollat förarbeten. (y)

Ja då är det möjligen en gråzon att baka in de allmänna bilkostnaderna i timpenningen, och bara separatspecificera kostnaden för transport till just denna kunden i fakturan och undanta från ROT.
Troligast är det väl OK, och man behöver ju inte fråga ... :D

Men någon resekostnad sägs det att Skatteverket vill se på fakturorna. De har än så länge inte granskat mig, jag har dock väldigt få ROT-ärenden.
Jag har däremot pratat med en hantverkare som inte hade specat resa, ty det gör han aldrig - menar han på. Men den blev granskad och det tog hus i helvete där. Efter en massa nedlagda timmars arbete på telefonsamtal och skriftväxlingar så lyckades han till sist krångla genom ärendet (jag tror det gick in prestige där). Men efter det så började han liksom mig att lägga på en så liten bilkostnad som kan verka rimlig, när det blir ROT-jobb. För den fighten är han inte intresserad av att ta igen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte om själva ursprungsfrågan blev utredd och klarlagd, redan på första sidan spårade allt ur och tråden började handla om allt möjligt annat.
När jag läst ett par sidor och insåg att det var 22 sidor i tråden så ledsnade jag.

Så här kommer i alla fall ett svar, även om det skulle råka finnas i tråden redan.

ROT medges endast för arbetskostnaden. Material resor, bilersättningar, maskiner och verktyg medges det ej ROT-avdrag. Det betyder att man ifrån timpenningen ska räkna bort andelen som ev maskiner/verktyg utgör, och istället fakturera denna del separat. Undantag medges för "handverktyg". Denna del är avsedd för att den som kör grävmaskin egentligen ska lägga arbetskostnad och maskinkostnad varför sig, även en snickare eller takbytare ska lägga byggställningen i egen post (som inte ger ROT), samma då med hyrmaskiner.
Så fakturan skulle kanske se ut så här

Arbete takbyte nn.nnn kr (ger ROT)
Material nn nnn kr ( ej ROT)
Byggnadsställning n nnn kr ( ej ROT)
Hyra tegelhiss n nnn kr ( ej ROT)
Resor/bilkostnad n nnn kr ( ej ROT)

Detta även om samma företag räknar in byggställningen i timpriset normalt sett (då det inte är ROT)
Då skall timpenningen sänkas med den andel byggställningen utgör och byggställningen hamna i en egen post, när det blir ett ROT-jobb.

Så svaret på frågan är: JA skatteverket kräver att resan är separat deklarerad och att ROT inte beräknas på detta. Så även restiden.
[länk]




Däremot verkar det vara en dålig firma du hittat som bara gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på dig, och leverera minsta möjliga kundvärde. Tyvärr går det inte att säga annat.
T.ex. Ville de leverera kundvärde så skulle de lagt bilkostnader så lågt som möjligt för att gå under radarn hos SKV, och låta dig få maximal ROT.
Nu är ju redan bilkostnaden oskäligt hög. Jag skulle inte ta något alls, men vid ROT skrivit 1 km 'a 4 kr. (40 kr/mil).
bra sammanställt , med ett par förtydliganden

montering av byggnadsställning får man dra rot på ( alltid fått godkänt vid kontroll ) , även när det står som en sep post i offerten
dock ej hyra av ställning

När vi plåtslagare utför arbete får kund inte dra rot på allt vi tillverkar i verkstaden och sedan monterar.
Utan bara den tiden vi arbetar på arbetsplatsen. ( jättekorkat om du frågar mig )
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Och om firman tar betalt för Servicebil så kan jag inte förstå varför de ska ta betalt för resekostnader, enligt mig så är det två olika benämningar på samma sak
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.