Violina Violina skrev:
Garanterat firmans belopp på den posten (ts har ju senare varit i kontakt med chefen) så det är deras policy. Vad din bror har för policy i sitt enmansföretag (?) är helt upp till honom.
Vi skiter i allt gnabb

Grundfrågan igen.

250 kr är inget måste för att få rot. Är det skäligt ? Nej ts tycker inte det. hade de räckt att skriva milkostnaden för att få ROT ja.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T
Violina Violina skrev:
Och glöm inte att elektrikern behöver ha skruvdragare med laddare och extrabatteri, stege, ficklampa (ett par olika modeller tom), avbitartång (för det är ingen trädgårdsmästare vi pratar om), kabelskalare, morakniv, material, testinstrument, ett gäng skruvmejslar till (i olika storlek), crimptång, hjälp mig @El-Löken66 @Mikael_L vad glömmer jag???
Skruvdragare: lata j*vel du har ju skruvmejsel!

Stege: du kommer ju ändå vara för lat för att ta in den och ställa dig med skitiga skor på mina nya vita stolar.

Ficklampa: pannlampa kan du ju ha runt huvudet helatiden.

Tänger: riktiga hantverkare klarar att göra allt med en sekatör.

Testinstrument: fukta fingrarna lite och känn på tåtarna. Kittlar det i fingrarna så är det spänning på.

Ett gäng skruvmejslar: räcker med en PH2 och en flatmejsel. Då klarar man 99% av alla jobb.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T
Violina Violina skrev:
...hjälp mig @El-Löken66 @Mikael_L vad glömmer jag???
Du kan nog inte räkna med att få någon hjälp i denna tråd. Dom har nog räknat ut vem som är trollet här och vill inte lägga sig i diskussionen ;)
 
Vavacon Vavacon skrev:
Finns inget sådant krav i ROT-deklarationen. Finns bara en post med "övriga" kostnader men den behöver inte sär redovisas.
Sluta killgissa så mycket grabbar!
Däremot så är det väl självklart att ha med bilen med alla pryttlar elektrikern kan behöva. Räcker att det saknas en klammer för tre kr så blir det en promenad på 250meter t/r. Men det kanske är bättre att sätta upp som arbetstid?
Du har fel. Har du inte läst skatteverkets instruktioner som jag länkade till tidigare? Inlägg 82. Läs den själv och sluta killgissa.
Enligt den MÅSTE man redovisa resekostnader separat på fakturan, annars så kan de sänka beloppet man får utbetalt.
 
Redigerat:
Fairlane
Violina Violina skrev:
Problemet är att det spelar ingen roll hur tydliga de är med sin debiteringsmodell på en hemsida, det finns ändå folk som aldrig kommer fatta
Märklig inställning. Bara för att inte 100% förstår så är det ingen idé att lyfta förståelsen för övriga? Är det inte bättre att 99% förstår än 50%?

Violina Violina skrev:
(Kolla diskussionen över det inlägget jag nu svarar på, han fattar fortfarande inte att det inte är sträckan som kostar 250 kr)
Fast det hade aldrig varit en diskussion om man varit tydlig med det från början.

Violina Violina skrev:
Majoriteten av hantverkare tar ut en skälig ersättning för diverse poster på fakturan som måste specificeras för rot..
Så är det säkert
Violina Violina skrev:
problemet är att det även finns en mängd rötägg därute som försöker smyga dit en massa påslag som är rent skit..
Det är ett problem, men långt ifrån hela problemet. Jag tycker det är ett lika stort problem att det den majoritet som tar en skälig ersättning inte kan förklara sin modell. Hur svårt kan det vara att säga "Vi tar alltid minst 250 kr för en bil utöver ersättning för restid och timpeng, samt att materialkostnad tillkommer beräknat på..."

Violina Violina skrev:
Hade folk lärt sig läsa på bättre hade de varit nöjdare efter att de anlitat hantverkare = fler bra hantverkare som gör ett bra jobb och faktiskt har en rimlig, om än lite (i konsumentens ögon) lustig, debitering pga skattetekniska skäl skulle få fler rekommendationer = de riktiga rötäggen som verkligen överdebiterar skulle få ännu svårare att hitta jobb och därmed konka = snart (nästan) bara bra hantverkare kvar
Men var ska vi konsumenter läsa på? Ska jag kolla på skatteverket och isåfall var?
Ska jag läsa på hantverkarens hemsida, där informationen inte finns?
Jag kan ju vara hur påläst som helst och ha anlitat en rörmokare flera gånger och så försöker jag med en annan rörmokare av något skäl och så har de en annan debiteringsmodell.
Jag kan inte förstå hur du kan anse att det är konsumentens fel att hantverkaren inte kan förklara sin debiteringsmodell.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.

Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.

(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
Gärna en källa på det från skatteverket, tror du hittar på...
 
B beemwepaouer skrev:
Gärna en källa på det från skatteverket, tror du hittar på...
Titta i mitt inlägg #82 i den här tråden. Där finns citat från SKV samt länk till källa
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fattar inte riktigt vad TS vill med tråden , vill TS att bilkostnaden skulle bakas in i timpriset så han fick dra rut på det också eller är det något annat .
Att det är en kostnad som tillkommer för servicebil är självklart , den kostar ju pengar som allt annat.
jag hade tagit kostnad för servicebil om det är 25 meter till kund .

är hantverkare
kör uteslutande med fast pris på hela projekt
står aldrig servicebil specat
aldrig fått nedslag av skv

när vi kör servicejobb på löpande
så lägger vi på servicebil som sep post .
aldrig fått nedslag av skv
Bra för dig. Vi har revision var gång vi saknar det. Många timmar i månaden åt helvete för SKV kräver bilersättning.
 
B beemwepaouer skrev:
Gärna en källa på det från skatteverket, tror du hittar på...
Tog en minut att googla fram. Så är du osäker kan du alltid leta upp det.
 
Mycket Lesserwisser fasoner bland folk. Sitt inte och tro en massa utan ta reda på det innan ni skriver ett inlägg. Spårar ur för folk inte kan skilja på sin egen åsikt och de fakta man ska luta sig mot.
Trådarna blir hur långa som helst och tappar sitt ursprungliga syfte, även om jag ibland kan tycka det är roligt att läsa era galna påhitt om än det ena än det andra.
 
  • Älska
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Titta i mitt inlägg #82 i den här tråden. Där finns citat från SKV samt länk till källa
Trådskaparen frågar om servicebil måste finnas med på fakturan. Du svarar inte på hans fråga genom att berätta att resekostnad måste finnas med. Servicebilkostnad behöver inte finnas med enligt dina källor.
 
M Mikael K. skrev:
Jag är inte ute efter en debatt. Jag vill bara veta om det ligger sanning i hans påstående.
Nu har jag inte läst hela tråden och detta har debatterats till leda och lite till här, men:
Ja, det är sant att bilen måste särredovisas, detta pga av att rotavdraget endast omfattar arbetskostnad, inte bil eller andra kringkostnader.

(Fö tycker jag hela denna servicebildiskussion är märklig, hur många vill inte ha ersättning för egen bil i tjänsten, hand upp...?)
 
  • Gilla
DanielPinjegård och 1 till
  • Laddar…
B beemwepaouer skrev:
Trådskaparen frågar om servicebil måste finnas med på fakturan. Du svarar inte på hans fråga genom att berätta att resekostnad måste finnas med. Servicebilkostnad behöver inte finnas med enligt dina källor.
Hur hantverkarna väljer att sätta upp det kan variera.
Det enda som måste finnas är en kostnad för att transportera sig till kunden.
Du kan cykla, gå, åka buss, taxi, ja hur du vill så länge du tar betalt för det som en övrig kostnad.
Raden övrig kostnad finns i skatteverkets ansökan om rotavdrag. Du ska då ange vilken kostnad du haft för att ta dig till kunden. Har du tagit dig dit utan bil kommer du att riskera avslag för rot då de inte kommer tro att du cyklat, gått eller åkt buss. De anser då att resan bakats in i arbetskostnaden vilket inte medger rotavdrag och således avslag. Kan du styrka resan så kan du säkert få rätt. Men det kommer ta förbannat mycket tid.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
B beemwepaouer skrev:
Trådskaparen frågar om servicebil måste finnas med på fakturan. Du svarar inte på hans fråga genom att berätta att resekostnad måste finnas med. Servicebilkostnad behöver inte finnas med enligt dina källor.
Vad är skillnaden? Förutom olika benämningar?

Jag citerar min citering från mitt tidigare inlägg

"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."

Att ha en servicebil och använda den till att transportera sig sig själv, verktyg och material innebär en kostnad för företagaren. Läser man då texten ovan så förstår man att denna kostnad inte är ROT-berättigad och måste redovisas separat.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanielPinjegård
  • Laddar…
Fairlane
Reskostnad måste med för att för att ROT ska gälla. 100 kr/mil lär inte SKV klaga på, så rimligt här är väl då 5 kr. Det klagar säkert inte TS heller på. :cool:
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.