Fairlane Fairlane skrev:
Intressant med diskussionen om stegen och krav på den. Jag hade sotare hemma för några veckor sen och allt han ville var att det fanns en stege till taket. Inget nämndes om kvalitet på stegen, även om jag tror och hoppas att han skulle låta bli att klättra upp på taket om den var skrotfärdig. Han hade dock inte med sig en egen. Den jag hade var dock godkänd enligt AFS 2004:3.

Vad gäller faktura så låter det som att de kört med grossistprislistan. Nu skulle TS få en korrigerad faktura, men givetvis kommer alla som inte klagar fortfatt bli blåsta.

Bilen är nog riktigt i sak att den bör specificeras på sidan av för att det inte ska dras ROT på den. Sen att firman inte klarar av att nämna den innan förvånar mig inte. Använder man sig av grossistprislistan så är samvetet nog rätt rymligt.
Sen är det läskigt hur många olyckor (och framförallt nästan-olyckor) som sotarna råkar ut för varje år pga bristfälliga stegar och takutrustning :cry:
 
  • Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Varför blanda in hur du gör privat i en hantverkartråd?

Jag har stått och svetsat i ridbyxor och I skolflicka-outfit, men inte f*n skulle jag få för mig att ha det på mig på jobbet..

Likadant som att jag satte taket i köket iförd endast trosor och bh (och hängde skruvdragare och sånt på ett minst sagt kreativt sätt) men jag skulle bli ytterst förvånad om en hantverkare dök upp hemma och hade lika lite kläder på sig.. (ännu mer förvånad om det var en karl och han dök upp i trosor och bh, även om jag inte är typen som dömer folk utifrån vad de har på sig)

Ja, om man faktiskt jobbar när man har arbetsbyxorna på sig så behöver de tvättas.. hat visserligen ett sånt äckel på jobbet som inte begriper det.. han luktar minst sagt ganska "muskigt".. :sick::sick::sick::sick:
För att det är ett konsumentforum? :cool: Och för att jag fick frågan hur jag själv hade gjort, och där var svaret att jag gjort just det. Själv alltså, utan hantverksproffs.

Men vi har nog båda två bidragit till sidospåret om klädsel. :D När du ändå tar upp frågan så kan klädsel vara ännu en sådan sak som kunden har svårt att begripa. Vafan ska man med knäskydd till på en stege. Eller stålhätta när man skalar kabel. Jag kan ju själv göra allt detta med blåjeans. Eller trosor och bh. Varför kommer det aldrig någon i skolflickeuniform när jag behöver hjälp.:oops: Blir ju bara svettigt med blåstället. Och sen måste det tvättas.

Nu ska jag äta, sen ska jag göra lite hempul med elen. Utan att byta om.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och för att jag fick frågan hur jag själv hade gjort,
Det fick du faktiskt inte, för du svarade på ett inlägg ställt till Staffan ;)

Och varför du aldrig får hem några lättklädda hantverkare när du behöver hjälp? För att det helt enkelt inte är praktiskt att vara klädd så när man ska jobba :p
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
Sen är det läskigt hur många olyckor (och framförallt nästan-olyckor) som sotarna råkar ut för varje år pga bristfälliga stegar och takutrustning :cry:
Ja, det finns risker helt klart. Jag blev lite förvånad att han inte hade med egen stege, men det spar ju tid in alla har egen (bra) stege klar.
Takutrustningen monterade ny bra när taket byttes förra året. Tog lite bilder och mailade sotaren innan så de inte åkte i onödan.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det fick du faktiskt inte, för du svarade på ett inlägg ställt till Staffan ;)

Och varför du aldrig får hem några lättklädda hantverkare när du behöver hjälp? För att det helt enkelt inte är praktiskt att vara klädd så när man ska jobba :p
Det samt att jag fuskar med det mesta själv och aldrig ringer någon.
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
S
Det låter onekligen väldigt dyrt, men jag kan inte låta bli att fundera över varför man tar in en elektriker o sätta två takdosor när man har dragit all slang själv?
 
  • Gilla
  • Haha
RACS och 7 till
  • Laddar…
Saxat ur skatteverkets instruktion för företagare.

"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."

Finns mer att läsa här:

https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Saxat ur skatteverkets instruktion för företagare.

"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."

Finns mer att läsa här:

[länk]
#derbyboy. Var ät lagen som visar att Skatteverket har fel? Du har ju haft massor med hantverkare hos dig men du har aldrig betalt servicebilen:crysmile::rofl::cool:
 
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Jag tycker hantverkaren ska ta bort servicebilen på 250 kr och skicka en faktura utan rot till dig istället. Det tjänar han på.
Eller har ni avtalat om rotavdrag innan arbetet påbörjades?
 
  • Gilla
  • Älska
Benighted och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker hantverkaren ska ta bort servicebilen på 250 kr och skicka en faktura utan rot till dig istället. Det tjänar han på.
Eller har ni avtalat om rotavdrag innan arbetet påbörjades?
"I de flesta fall". Här låg firman på rullatoravstånd från kunden. Därför ingår inte detta uppdraget "I de flesta fall". Det är undantaget som nämns.
Ibland blir jag lite förvånad över nivån på hantverkarkramarnas försvarsnivå.

Staffan
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"I de flesta fall". Här låg firman på rullatoravstånd från kunden. Därför ingår inte detta uppdraget "I de flesta fall". Det är undantaget som nämns.
Ibland blir jag lite förvånad över nivån på hantverkarkramarnas försvarsnivå.

Staffan
Vad spelar avståndet till kunden för roll?
 
  • Haha
Daniel_M_
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"I de flesta fall". Här låg firman på rullatoravstånd från kunden. Därför ingår inte detta uppdraget "I de flesta fall". Det är undantaget som nämns.
Ibland blir jag lite förvånad över nivån på hantverkarkramarnas försvarsnivå.

Staffan
Om du syftar på mitt inlägg så var det bara allmän info från skatteverket. Jag gick inte i försvar, utan det är bara så reglerna är. Tror jag lyckades läsa någonstans ibland alla OT-inlägg i den här tråden att någon hävdade att man inte alls behövde separera kostnaderna för resor och bil.
I det aktuella fallet hade väl hantverkaren fått skriva "Gått fram och tillbaks till kunden, slitage på skor 3 kr". ;)
Men nu hade de ju faktiskt använt bilen, även om det var en kort sträcka.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ska elektrikern GÅ 250 meter med allt denne behöver ha med sig till dig, menar du?
Hade hämtat hen och utrustningen (y), erbjöd även vår tidigare röris samma tjänst (2 mil bort) när denne misslyckats kapitalt med sin tomma servicebil här..
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
SKATTEVERKET skriver såhär..
Skärmklipp från Skatteverkets hemsida med information om ROT-avdrag och uppdelning av arbetskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Information om hur du redovisar material- och andra kostnader vid ansökan om ROT-avdrag, från Skatteverkets hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läsa mer går här (från ett företags perspektiv):
https://skatteverket.se/foretagocho...2ef18e6a125660db8b080002709.html?q=Rot-avdrag
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.

Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.

(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.