57 721 läst · 350 svar
58k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
Sen är det läskigt hur många olyckor (och framförallt nästan-olyckor) som sotarna råkar ut för varje år pga bristfälliga stegar och takutrustningFairlane skrev:Intressant med diskussionen om stegen och krav på den. Jag hade sotare hemma för några veckor sen och allt han ville var att det fanns en stege till taket. Inget nämndes om kvalitet på stegen, även om jag tror och hoppas att han skulle låta bli att klättra upp på taket om den var skrotfärdig. Han hade dock inte med sig en egen. Den jag hade var dock godkänd enligt AFS 2004:3.
Vad gäller faktura så låter det som att de kört med grossistprislistan. Nu skulle TS få en korrigerad faktura, men givetvis kommer alla som inte klagar fortfatt bli blåsta.
Bilen är nog riktigt i sak att den bör specificeras på sidan av för att det inte ska dras ROT på den. Sen att firman inte klarar av att nämna den innan förvånar mig inte. Använder man sig av grossistprislistan så är samvetet nog rätt rymligt.
För att det är ett konsumentforum? Och för att jag fick frågan hur jag själv hade gjort, och där var svaret att jag gjort just det. Själv alltså, utan hantverksproffs.Violina skrev:Varför blanda in hur du gör privat i en hantverkartråd?
Jag har stått och svetsat i ridbyxor och I skolflicka-outfit, men inte f*n skulle jag få för mig att ha det på mig på jobbet..
Likadant som att jag satte taket i köket iförd endast trosor och bh (och hängde skruvdragare och sånt på ett minst sagt kreativt sätt) men jag skulle bli ytterst förvånad om en hantverkare dök upp hemma och hade lika lite kläder på sig.. (ännu mer förvånad om det var en karl och han dök upp i trosor och bh, även om jag inte är typen som dömer folk utifrån vad de har på sig)
Ja, om man faktiskt jobbar när man har arbetsbyxorna på sig så behöver de tvättas.. hat visserligen ett sånt äckel på jobbet som inte begriper det.. han luktar minst sagt ganska "muskigt"..
Men vi har nog båda två bidragit till sidospåret om klädsel. När du ändå tar upp frågan så kan klädsel vara ännu en sådan sak som kunden har svårt att begripa. Vafan ska man med knäskydd till på en stege. Eller stålhätta när man skalar kabel. Jag kan ju själv göra allt detta med blåjeans. Eller trosor och bh. Varför kommer det aldrig någon i skolflickeuniform när jag behöver hjälp. Blir ju bara svettigt med blåstället. Och sen måste det tvättas.
Nu ska jag äta, sen ska jag göra lite hempul med elen. Utan att byta om.
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Det fick du faktiskt inte, för du svarade på ett inlägg ställt till StaffanP Pin skrev:
Och varför du aldrig får hem några lättklädda hantverkare när du behöver hjälp? För att det helt enkelt inte är praktiskt att vara klädd så när man ska jobba
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 121 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 121 inlägg
Ja, det finns risker helt klart. Jag blev lite förvånad att han inte hade med egen stege, men det spar ju tid in alla har egen (bra) stege klar.Violina skrev:
Takutrustningen monterade ny bra när taket byttes förra året. Tog lite bilder och mailade sotaren innan så de inte åkte i onödan.
Det samt att jag fuskar med det mesta själv och aldrig ringer någon.Violina skrev:
Saxat ur skatteverkets instruktion för företagare.
"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."
Finns mer att läsa här:
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."
Finns mer att läsa här:
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
#derbyboy. Var ät lagen som visar att Skatteverket har fel? Du har ju haft massor med hantverkare hos dig men du har aldrig betalt servicebilenL lordi skrev:Saxat ur skatteverkets instruktion för företagare.
"I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om."
Finns mer att läsa här:
[länk]
Jag tycker hantverkaren ska ta bort servicebilen på 250 kr och skicka en faktura utan rot till dig istället. Det tjänar han på.M Mikael K. skrev:Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Eller har ni avtalat om rotavdrag innan arbetet påbörjades?
"I de flesta fall". Här låg firman på rullatoravstånd från kunden. Därför ingår inte detta uppdraget "I de flesta fall". Det är undantaget som nämns.Krille-72 skrev:
Ibland blir jag lite förvånad över nivån på hantverkarkramarnas försvarsnivå.
Staffan
Om du syftar på mitt inlägg så var det bara allmän info från skatteverket. Jag gick inte i försvar, utan det är bara så reglerna är. Tror jag lyckades läsa någonstans ibland alla OT-inlägg i den här tråden att någon hävdade att man inte alls behövde separera kostnaderna för resor och bil.Staffan2000 skrev:
I det aktuella fallet hade väl hantverkaren fått skriva "Gått fram och tillbaks till kunden, slitage på skor 3 kr".
Men nu hade de ju faktiskt använt bilen, även om det var en kort sträcka.
SKATTEVERKET skriver såhär..M Mikael K. skrev:Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läsa mer går här (från ett företags perspektiv):
https://skatteverket.se/foretagocho...2ef18e6a125660db8b080002709.html?q=Rot-avdrag
Mazen skrev:Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.
Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.
(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)