pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Fattar inte riktigt vad TS vill med tråden
Det enda jag ville var att på ett enkelt sätt få veta om hantverkaren helt enkelt ljög eller om det låg någon sanning i sambandet mellan ROT och servicebil.

Spännande att det kunde handla om så mycket annat i tråden. Ska dock medge att det var roande att läsa.

Att jag gav lite info runt om var såklart för att jag var missnöjd med totalpriset. 3 500:- för att sätta 2 takdosor är ett skämt. Det var en vanlig vardag, de valde själva tid, jag bor 250 meter från deras "bas". Ingen komplicerad dragning, inget till någon central, alla rör dragna. Verkligen inget som krånglar till det.

Hade fakturan sett ok ut i övrigt så hade jag inte bråkat om servicebil. Nu bråkar jag om flertalet av posterna eftersom totalen är fånig. Det vet chefen på elfirman också, han skulle såklart aldrig medge det. Att chefen är medveten grundar jag på att han direkt drog bort, prutade och sa att de ska fixa till en ny faktura.
 
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Skatteverket skulle kanske behöva kolla i lite fler körjournaler.
Står det 250 meter, eller är det för att täcka upp sträckan hantverkaren körde när han skulle till fjällen eller dylikt.

Edit:
Men oftast är ju bilen en "verkstadsbod" på hjul också. Som glad amatör har man gjort mer än en extra "resa" till garaget när man gjort något hemma.
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Hej,

ja servicebil/reskostnad måste specificeras på fakturan då kostnader för resa ej är ROT berättigande.
 
Violina Violina skrev:
Ska elektrikern GÅ 250 meter med allt denne behöver ha med sig till dig, menar du?
för 250 meter så är det knappt man kommer upp i andra växeln :O Ganska löjligt att ta ut 250 spänn för någon sekunds körning.

Violina Violina skrev:
Och den var godkänd att använda för denna typen av arbete?

"En liten stegpall" duger gott åt en själv hemma i sitt eget hus när man utför arbete, men eftersom det för elektrikern är på dennes arbetsplats så finns det faktiskt krav på att stegen ska vara CE märkt..
Edit: den ska också överensstämma med kraven I AFS:en

Är/gör din stegpall det?

Om ja, tycker du att elektriker ska förutsätta att alla kunder har erforderliga hjälpmedel hemma, och är du isåfall beredd att betala extra för att de behöver åka tillbaka till firman och hämta när du inte har det?
Där ställer jag mig rätt frågande. Tänk på sotare, kollar de om alla stegar de går upp på är ce märkta? Om de är skadade? Ja såklart lär de inte gå upp på en som ser skadad och rostig ut.
Men när de körde sista besiktningen på skorstenen så klättrade sotteknikern upp på vinden, på en stege jag knappt själv ville gå upp på. Medans jag stod nere och höll emot stegen. Jag själv är inte i behov av någon trappstege så jag tänker inte köpa för en inspektion var 3e år. Tänker jag efter så tittade han inte på stegen jag lånade hem till honom, han bara sprang upp för den så fort han kom med sin klumpiga sidoväska med kamera.

Om ts hade en vettig trappstege/pall så ser jag det ändå det märkligt att elektriker skall ha betydligt mycket högre krav än sotarna. Förutsatt att han hade kunnat säga det i förväg.
 
OT

Inför läggning av nytt tak, hörde jag mig för hos några firmor.

250 - 300 000 kr.


Jag är pensionär numer. Så jag drog ned på seglande på Vänern 2020.

Köpte allt material och en beg 18 m Hakiställning 3 meter hög.

Bättre betalt i skattade pengar har jag aldrig haft. Ca 40 000 kr i månaden.

Dessutom blev det ett högre värde på kåken vid senaste värderingen.

Klart hantverkare ska ha betalt om man inte kan eller får fixa själv. Inget att knorra över.

Plåtslagaren gjorde ett riktigt bra jobb, men inte direkt billigt.

BT
 
Har inte detaljstuderat hela texten men SOCKERBITAR använde han väl inte, dom är ju "dödförklarade" av massor av elektriker i detta forum seda länge!!
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Hur orkar du lägga energi på sådana struntsummor?
Du hade vunnit på att ha en bra relation med elektrikern för framtiden. Det låter som att du bränt broarna nu...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kyleman skrev:
Har inte detaljstuderat hela texten men SOCKERBITAR använde han väl inte, dom är ju "dödförklarade" av massor av elektriker i detta forum seda länge!!
Troligen inte. Det var TS benämning på materialet som troligen är andra klämmor än sockerbitar. Har för mig TS skrev ungefär ”sockerbitar eller vad det heter”.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur orkar du lägga energi på sådana struntsummor?
Du hade vunnit på att ha en bra relation med elektrikern för framtiden. Det låter som att du bränt broarna nu...
Eller så kan elektrikern se till att ha en bra relation med kunden.
 
  • Gilla
pether och 9 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Någon som kan hitta en källa som säger att en hantverkare MÅSTE ta ut reseersättning eller servicebil för att Skatteverket ska kunna bevilja ROT.

Kan det vara ytterligare en tveksamhet som omgärdar hantverkares debiteringsmodell, dvs har man inte upplyst kunden innan så skyller man istället på Skatteverket?

Inom RUT är det ovanligare med reserersättning och servicebilar men lagarna kanske är skrivna på olika sätt så att det faktiskt föreligger ett hinder att betala ut ROT om det inte finns en servicebil på fakturan.
Jag har själv ett företag inom RUT tjänster. Jag har fått ett par RUT utbetalningar granskade. Varje gång har de velat se att körersättning och materialkostnader är specat på fakturan. Att sen företag inte tar med det får stå för dom. Blir de granskade så blir det mindre RUT utbetalt, och de kan även granska retroaktivt.
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Eller så kan elektrikern se till att ha en bra relation med kunden.
Bra elektriker har gott om kunder, och i detta fallet är det struntsummor det handlar om.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra elektriker har gott om kunder, och i detta fallet är det struntsummor det handlar om.
Bra elektriker vårdar sin relation till kunderna. Att vara bra är mer än själva yrkeskunskaper.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
M Mikael K. skrev:
Jag är inte ute efter en debatt. Jag vill bara veta om det ligger sanning i hans påstående.
Om du inte är ute wefter det så får du nog välja att skriva om något helt annat än hantverkare i det här forumet! Kanske stickning tex...
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Om du inte är ute wefter det så får du nog välja att skriva om något helt annat än hantverkare i det här forumet! Kanske stickning tex...
Väck inte den sovande björnen :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr är det så att det du fått betala är troligen långt över rimligt MEN har man inte bett om pris i förväg eller har en ärlig hantverkare blir det såhär. Det är även svårt att i efterhand förhandla om priset så det är kanske bara att påpeka att det är hutlöst och se det som läropengar. Många som skriver här råkar ut för exakt samma sak men får en faktura på 350 000:- istället med material för 250 000 som de själva kunde köpt för 100 000. "Men ni har ju fått 25% på ahlsells prislista" brukar det heta.
Tror nog inte det spelar någon roll om du anlitar något annat än hantverkare. Är personen oärlig så försöker nog även eventuellt andra tjänster som man anlitar lura dig.

Tror nog att detta med att ALLA hatar hantverkare är nog för att det är den särklass vanligaste servicetjänsten att anlita privat. Hantverkare är ju ett väldigt brett begrepp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.