E
Är priserna inkl moms?
I vilket fall som helst har du tyvärr blivit rejält rånad.



Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
 
Som elektriker måste jag säga att det känns lite sorgligt. Som att de försöker få dig att betala installationen av den nya centralen två gånger. Dels material och byte av central för 8-9k, inget att säga om i min värld. Sedan utöver detta timmarna för installationen igen för jag förutsätter att de 29 timmarna inte bara var för spottarna etc.

Prata med dem och lycka till!
 
  • Gilla
Micke1973 och 13 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Okej. Tack för input. Jag kommer försöka lösa det diplomatiskt över telefon här idag.
Förklarar du för alla har att 9000 som stå i fakturan är bara för att byta centralen. Alla andra poster i fakturan är för allt annat som gjordes i samband med din renovering. Missvisa inte
 
Violina Violina skrev:
Nja.. under 1000-lappen kostar ett tomt skåp, men sen tillkommer ju allt i, precis som @andr.ljung säger..

Vilken storlek på säkringar har du och vilken karakteristik?
Jag köpte ett tomt skåp för 2800 kr. Det är en fyra radera då iofs. Sen är det tyvärr så att de finns även för 500 kr men du får vad du betalar för
 
Hej
Jag driver en lite elinstallationsfirma sedan många år.
Ser ut som om dom du anlitat håller väl höga priser på både material och arbete. Men samtidigt svårt att bedöma eftersom du inte, vad jag kan se, skrivit någonstans om priserna på fakturan är med eller utan moms.
Om ni köpt ett begagnat hus så hoppas jag att ni nyttjat möjligheten till rotavdrag.
//Christer
 
  • Gilla
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Elektrikers påslag på material är heeelt upp åt väggarna. De borde kollektivt rumpas
Kolla då rörkrökarna, i procent lägger de ofta på ungefär det dubbla jämfört med elektriker.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Är det så? Allt detta känns så läskigt.. Men man blir ju samtidigt riktigt irriterad om de har lurat mig.
Det är fri prissättning så det är bara att betala. Om man inte tar in en offert så ligger man illa till.
 
Vi bytte undercentralen för ca. 1 år sedan. Nedan är fakturans spec. Jag hade fått offert på ca. det priset och de arbetade timmarna är ungefär vad det tog de att utföra jobbet.

Villa på 240 m2, 20A huvudsäkring. Allt skulle bytas från gamla undercentralen från '78 till modern. Bravida utförde arbetet.

Faktura detaljerar kostnader för byte av undercentral i villa, inklusive material och arbetstimmar utförda av Bravida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Från konversationen du nämner hade jag tolkat det som att det är 8-9k för skåpet med installation. Vilket kanske skulle göra det mer rimligt? Men arbetstiden är totalt de varit på plats alltså?
Håller med. Om det inte går att få dom att ändra material priset och kanske rättsligt genom bedrägeri som nämnts så det du kom överens om var ett skåp installerat och klart.
 
Jag kollade just på Storel där jag inte har några speciellt höga rabatter och exakt den garocentral som du nämnt kostar färdigbyggd 2647kr plus moms. Inklusive 10st säkr C10 och 3st C16 och huvudbrytare samt jordfelsbrytare, på bilden är det fler säkringar än det så lägg på 400kr +moms
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Det fanns ingen offert. Vi stod i trappan och pratade då jag nämnde att jag ville ha ett nytt proppskåp varpå han säger att det kostar runt 8-9000:- och att jag då ska skicka ett mail till honom att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. Då tänker jag bara att visst, det är väl lugnt jag litar på dig. Så det är väl i detta fall en så kallad muntlig offert?

Jag och min fru är helt gröna inom allt detta att anlita hantverkare o äga hus. Man tror ju inte att folk utnyttjar det...
bestrid faktura med hänvisning till att du inte fått ett skåp för 8000-9000kr. Du fick ju ett betydligt billigare. De får byta det till ett dyrare eller kreditera dig.
 
  • Gilla
lidholmen och 4 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Absolut snabb service är bra. Men här har de tagit betalt för proppskåpsinstallationen 2 gånger. I de 9000:- och i arbetstimmar totalt för allt arbete. Om det inte är så att de har arbetstimmar inbakade i de 9000:- och den summan endast avser materialkostnad, då har de tagit 450% betalning för materialet.

Ska även tilläggas att efter jag räknat mer ingående på timmarna lutar det mer åt 14-16 timmar på plats totalt. Alltså 13-15 timmar mindre än vad de angivet i fakturan.
Detta är vad du ska ta fasta på.

Det du menade när du beställde är att både arbete och material ingick i priset på 9000. Om du frågare efter pris på ett sådant arbete är det helt självklart att du ska tolka svaret på ett sådant sätt, om man inte specifikt anger att arbetstiden tillkommer.

Att företaget har skriftligt på din beställning är bra, men det gäller ju också att vara överens om vad man beställt för 9000. Eftersom det inte går att motivera att 9000 gäller bara materialet så har du ett bra läge här.

Fråga först hur mycket tid som använts till centralen respektive övrigt arbete så det är klarlagt, därefter begär du en korrigering eftersom det är dubbelbokat för centralen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Arbets kostnad 620sek / Tim. Verkar ju vara billig timpeng, trodde det var dyrare...
 
Staffans2000
D Dinjo skrev:
Det är fri prissättning så det är bara att betala. Om man inte tar in en offert så ligger man illa till.
Då ställer jag samma fråga till dig. Vore det bara att betala, ifall TS gått med på en million istället?

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Jag har råkat för liknande det tycks som om en del elektriker går efter egna ”listpriset”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.