264 771 läst · 1 369 svar
265k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 800 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 800 inlägg
Jag tror att du ska jobba även om det spöregnar och hittar du någon som vill köpa en glass den dagen så tar du betalt för alla glassar du skulle sålt en fin dag.P Pin skrev:
Och du måste fakturera kunden för glassen...det funkar ju inte att ta betalt direkt, eftersom du ju då inte vet hur du ska få till full beläggning den dagen genom att trixa med påslaget på inköpet av glassen, hur många timmar det tog att hämta glassen från grossisten, och vad din glassbil kostade för just den kunden.Fairlane skrev:
Det är väl inget konstigt med den prissättningsmodellen?
Två glassar i kiosken:P Paxman skrev:Och du måste fakturera kunden för glassen...det funkar ju inte att ta betalt direkt, eftersom du ju då inte vet hur du ska få till full beläggning den dagen genom att trixa med påslaget på inköpet av glassen, hur många timmar det tog att hämta glassen från grossisten, och vad din glassbil kostade för just den kunden.
Det är väl inget konstigt med den prissättningsmodellen?
1. Storstrut, största lyxklassen till fast pris som tar höjd för regn, tsunami, krig och pandemi. Betalas i förskott. Innehållet i glassen kan vid behov anpassas till intäkterna så det ”går ihop”.
2. Kulglassen, många smaker och varianter på löpande räkning. Faktureras i efterhand. Priset baseras på att alla smaker tar precis slut varje dag. Annars får kunden köpa all glass, som slängs vid kioskens stängning.
Rån ingår i båda glassarna.
Skiner solen är nog glassen redan slut. Eller så badar jag istället.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Och skulle du som kund komma på att du vill ha strössel, som inte ingår i det fasta priset, på Storstruten under tiden den förbereds då blir det rejäla påslag...kanske lika mycket som priset på en ytterligare Storstrut.P Pin skrev:
Om det var strålande sol och 35° varmt hela tiden, och de flesta människor hade ett reellt behov av glass, så skulle det fungera för glassförsäljaren att använda sig av hantverkarnas prissättningsmodell. Nu är det inte så, utan de flesta människor klarar sig utan glass även om det är varmt. Det går att svalka sig på andra sätt, och en del gör kanske egen glass.
Hantverkartjänster måste många köpa av olika anledningar. Det faktumet och, när det gäller elinstallation, lagar som gör det brottsligt att fixa själv, i kombination med att det i många områden är stor brist på hantverkare leder till en prissättningsmetod som gör kunder förbannade.
Branschföreträdarna försöker på alla sätt de kan försvara prissättningsmetoderna med mer eller mindre fantasifulla argument, men det går inte att komma ifrån att glassförsäljare (och de flesta andra branscher) har en transparent prissättning. Hantverkarna har en mycket grumlig d...helt enkelt för att de kan.
Hantverkartjänster måste många köpa av olika anledningar. Det faktumet och, när det gäller elinstallation, lagar som gör det brottsligt att fixa själv, i kombination med att det i många områden är stor brist på hantverkare leder till en prissättningsmetod som gör kunder förbannade.
Branschföreträdarna försöker på alla sätt de kan försvara prissättningsmetoderna med mer eller mindre fantasifulla argument, men det går inte att komma ifrån att glassförsäljare (och de flesta andra branscher) har en transparent prissättning. Hantverkarna har en mycket grumlig d...helt enkelt för att de kan.
Ja, visst framstår det absurt.P Paxman skrev:Det mest hårresande beteendet jag har läst hantverkare vittna om här på forumet är att de måste fakturera 100% arbetstid för varje arbetsdag. Så om ett jobb tar 5 h och de inte hinner klämma in ett till den dagen så blir det tre "hittepå"-timmar på fakturan för att täcka upp.
Det värsta är att de verkar totalt oförstående när detta ifrågasätts: "Jag måste ju få fakturera en full dag" motiveras det med.
Nej, det är ingen rättighet för en företagare att ha full beläggning. Fråga taxiåkare...inte f*n justerar de sina taxor beroende på hur många kunder de har under en dag. Är det en seg dag med bara ett fåtal körningar så blir inkomsten lägre. De har ju ingen möjlighet att justera taxan eller lägga till extra mil eftersom betalningen sker direkt i bilen. Ingen människa hade åkt taxi ifall betalningen fungerade som hantverkarnas faktureringsmodell. En resa skulle då kunna kosta vad som helst, beroende på hur många körningar chauffören fått just den dagen man råkade behöva ta en taxi.
Då efterfrågan överstiger utbudet så blir marknaden skev och det påverkar också synen på sakers tillstånd - och beteenden.
Utrymmet för övermodigt beteende växer och märks i praktik. Det går lätt överstyr. Det finns ändå nya kunder på kö, beredda att kontraktera. Sedan betalas det surt för tokiga debiteringar, en gång till.. Inte mycket annat att välja på!
Aktörerna har väl tappat perspektiven. På en skev marknad kan många tycka att diverse anspråk.. som att ta betalt för lufttimmar, eller för sånt som fikor och luncher som görs på kundens bekostnad.. känns som rätt så oskyldiga tillägg och funkar bra för stunden.. tycks nästan helt berättigade tillägg i farten. Precis som påhittade materialpåslag som kunden förväntas betala. Allt, medan det samtidigt på sina håll utåt framställs som att det rör saklig debitering för att få det att "gå runt".. Och "hitte-på-anspråken" tycks väl betraktats nästan som om de vore modesta "mänskliga rättigheter"..
Varför inte då också ta med allt gott här i livet, som semesterpåslag a´ priset för årliga thailandsresor eller årliga skidlov? För det ska ju "gå runt".. Tydligen på en fritt vald egen anspråksnivå. Och detta helt oavsett hur den tillämpade debiteringsmodellen kan te sig.. om man något stannar upp och reflekterar. Men vem ids göra det. Det vore väl dumt i farten..
Privatkunder/konsumenter som får nog och säger ifrån istället för att stillatigande acceptera märkliga debiteringsgrunder och metoder - och annat orimligt - får utstå pompösa uttalanden och rent av kampanjer om märkliga kunderna (som här om året..). Det pyser ut som ett slags lågintensivt förakt för en kundkategori som dristar sig till att protestera mot all sköns uttryck för orimliga påslag eller arbetssätt. Och på detta, ur egen ficka, sedan tvingas bekosta för fria fantasier om vad man ska kunna ta betalt för, och till synes bara få det att "gå runt"! - Klart att kunderna ser att det istället rör en veritabel vanföreställning.. en påhittad gräddfil för lite mer gött på moset.
Så länge det är så överhettat.. så går det.
420 + moms och reseersättning. Löpande kostnad där kund även betalar tid för besök hos grossist.Nissens skrev:
15% påslag på material
Vad mer vill du veta?
Jag kör inte Tesla
Blir man rånad på glassarna då?P Pin skrev:Två glassar i kiosken:
1. Storstrut, största lyxklassen till fast pris som tar höjd för regn, tsunami, krig och pandemi. Betalas i förskott. Innehållet i glassen kan vid behov anpassas till intäkterna så det ”går ihop”.
2. Kulglassen, många smaker och varianter på löpande räkning. Faktureras i efterhand. Priset baseras på att alla smaker tar precis slut varje dag. Annars får kunden köpa all glass, som slängs vid kioskens stängning.
Rån ingår i båda glassarna.
Skiner solen är nog glassen redan slut. Eller så badar jag istället.
Du skrev att rån ingår
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 800 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 800 inlägg
Läser man vissa andras inlägg så går det inte att leva på det där.Grizzlybjörnen123 skrev:
Edit: Det går nog förresten om du menar 15% påslag på Ahlsells prislista.
Ja det ingår. Vad du vill ingår när du köper Pin-glass. Jag fnaskar om du fjäskar. Jag justerar med priset och lite tillägg för kväll eller helgdag, osålda glassar, återvinna papper och pinnar på ÅVC, handla på glassfabriken, skriva kvitto, skriva meny, parasollavgift. Vi löser det. Speciellt för dig kan jag erbjuda strut om du inte gillar rån. Om det är glassen eller plånkan du blir rånad på är bara en definitionsfråga.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag vill veta vilka kostnader det skall täcka och vilken vinstmarginal du får på det efter att allt är kostnadstäckt.Grizzlybjörnen123 skrev: