En liten fundering här Micke, hur mycket hade du gjort av jobbet? Hade du kopplat alla brytare och uttag osv. eller gjorde elektrikern det med? Gjordes några isolationstester osv? Dels för din egen säkerhets skull, men samtidigt kan det ju vara kul att veta hur bra jobb du gjort själv som ickebehörig...
Med tanke på att han slipper sociala avgifter, inkomstskatt och garanti var ju 260 kr/tim utan moms en ganska bra affär för elektrikern (betydligt bättre än om du hade betalat 325 kr/tim mot kvitto).Micke_1 skrev:
Jag har dragit alla kablar och kopplat alla utagg han kopplade brytarna och drog tändkablar-Bjurran skrev:En liten fundering här Micke, hur mycket hade du gjort av jobbet? Hade du kopplat alla brytare och uttag osv. eller gjorde elektrikern det med? Gjordes några isolationstester osv? Dels för din egen säkerhets skull, men samtidigt kan det ju vara kul att veta hur bra jobb du gjort själv som ickebehörig...
Jodå han gjorde tester på allt och det var ok allting.
Jag betalade 225kr/tim
//Micke
Det är precis det här som är pudelns kärna. Inget kvitto, ingen behörighetsfråga!!! I detta läget handlar det bara om att få en säker anläggning som anläggningsägaren i vilket fall som helst är ansvarig för.Räv3n skrev:
Jag vill ha kvitto på allt så att jag kan bevisa etc. annars kan jag lika gärna göra det själv för jag tar alltid reda på hur man skall göra så jobbet blir minst lika bra som för en behörig (låt vara att det tar betydligt längre tid men det är en annan fråga...).
Hursomhelst så verkar ju denna kille i varje fall ha kollat allt med mätningar etc. vilket ju ändå var bra.
Yamma
Tja, det borde du kunna svara på själv eftersom du inte har någon behörighet! Vet du vilka mätningar som skall göras?Räv3n skrev:
Återigen; Självklart kan vem som helst veta vad som helst oavsett behörighet. Faktum kvarstår att majoriteten av de yrkesverksamma elektrikerna i sverige saknar egen behörighet utan arbetar under någon annans.