1 260 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Elektriker monterade jordat uttag i rum med övriga bef uttag ojordade
Hej,
Vi har läst ett par trådar i ämnet som handlar om jordade uttag och ojordade uttag i samma rum/utrymme.. Men känner ändå att vi vill rådgöra lite här..
Vi har ett ganska stort vardagsrum där alla uttag är ojordade, byggt ca 1970.. Häromdan plockade vi bort ett jordat 230V dammbrännar-element (fast installation) för att istället montera ett oljefyllt el-element med jordad stickpropp..
Visserligen får man ju/väl montera "jordad produkt" i ojordat uttag, men vi tänkte att, bäst är väl att ansluta elementet i ett jordat uttag.. Sagt och gjort, vi beställde en el-firma som monterade jordat uttag.. Men efteråt googlade vi på något och/men kom istället in på det som frågan gäller.. Frågan är, var elektrikern 'snäll' eller okunnig..?
Hursomhelst, hur bör vi göra nu.. Jorda hela rummet (ytterligare 6 uttag exkl lamputtag vid taket), eller, begära att elektrikern ersätter de jordade med ojordade? Det 'självklara' svaret är ju att hosta upp uppemot 10 tusen och jorda hela rummet.. Eller utnyttja lag-dispensen (om vi tolkat den korrekt) och bara komplettera med ett nytt ojordat uttag..?
Ps1. Det finns ytterligare 2st oljefyllda el-element i rummet, som är fastinstallerade (230V, jordade tror vi).. Ds1.
Ps2. Vi har jordfelsbrytare som tilläggsskydd (second barrier personal protection kanske man kan kalla det?) som omfamnar allt i huset utom frysarna, som numera har en egen jordfelsbrytare i elcentralen.. Ds2.
Vi har läst ett par trådar i ämnet som handlar om jordade uttag och ojordade uttag i samma rum/utrymme.. Men känner ändå att vi vill rådgöra lite här..
Vi har ett ganska stort vardagsrum där alla uttag är ojordade, byggt ca 1970.. Häromdan plockade vi bort ett jordat 230V dammbrännar-element (fast installation) för att istället montera ett oljefyllt el-element med jordad stickpropp..
Visserligen får man ju/väl montera "jordad produkt" i ojordat uttag, men vi tänkte att, bäst är väl att ansluta elementet i ett jordat uttag.. Sagt och gjort, vi beställde en el-firma som monterade jordat uttag.. Men efteråt googlade vi på något och/men kom istället in på det som frågan gäller.. Frågan är, var elektrikern 'snäll' eller okunnig..?
Hursomhelst, hur bör vi göra nu.. Jorda hela rummet (ytterligare 6 uttag exkl lamputtag vid taket), eller, begära att elektrikern ersätter de jordade med ojordade? Det 'självklara' svaret är ju att hosta upp uppemot 10 tusen och jorda hela rummet.. Eller utnyttja lag-dispensen (om vi tolkat den korrekt) och bara komplettera med ett nytt ojordat uttag..?
Ps1. Det finns ytterligare 2st oljefyllda el-element i rummet, som är fastinstallerade (230V, jordade tror vi).. Ds1.
Ps2. Vi har jordfelsbrytare som tilläggsskydd (second barrier personal protection kanske man kan kalla det?) som omfamnar allt i huset utom frysarna, som numera har en egen jordfelsbrytare i elcentralen.. Ds2.
Om man skyddsjordar ett uttag i rummet måste samtliga uttag jordas inkl lamputtag.
Om elementet kräver ett skyddsjordat uttag via tillverkarens anvisningar så får man inte ansluta det till ett ojordat. Annars går det bra rent elsäkerhetsmässigt att koppla in det i ett ojordat uttag om det felskyddet är konsekvent i resten av rummet.
Det får alltså inte vara blandat med ojordat och jordat i samma rum.
Om elementet kräver ett skyddsjordat uttag via tillverkarens anvisningar så får man inte ansluta det till ett ojordat. Annars går det bra rent elsäkerhetsmässigt att koppla in det i ett ojordat uttag om det felskyddet är konsekvent i resten av rummet.
Det får alltså inte vara blandat med ojordat och jordat i samma rum.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 780 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 780 inlägg
Det låter som en märkligt okunnig elektriker.
Även om kunden säger "jag vill ha ett jordat uttag här" så ska de givetvis säga att det inte är tillåtet och låta bli. De ska vara proffs, och det är därför de får göra saker, inte vanligt folk.
Om ni ska jorda hela rummet eller inte. Jag tycker 10' låter dyrt för ett rum.
Jag skulle börja med att lyfta frågan med firman. De kanske kan hitta en bra lösning, helst med en elektriker med kunskap.
Även om kunden säger "jag vill ha ett jordat uttag här" så ska de givetvis säga att det inte är tillåtet och låta bli. De ska vara proffs, och det är därför de får göra saker, inte vanligt folk.
Jag skulle börja med att lyfta frågan med firman. De kanske kan hitta en bra lösning, helst med en elektriker med kunskap.
Finns ju inga jordade apparater kvar längre. Tror inte jag har en ändå pryl hemma som är jordad. Varför ska man ha jord i badrum för för att koppla in en ojordad eltandborste eller rakapparat sladd?Fairlane skrev:Det låter som en märkligt okunnig elektriker.
Reglerna är från 50 talet när man hade metall hårtorkar
Vi har inte läst element-manualen än pga bauhaus var tydliga med att öppet köp gäller inte om vi öppnar förpackningen.. Så vi vet inte om det 'kräver' jordat uttag, eller inte, trots jordad kontakt..
Elementet är ett Gnosjö 230V/500W med jordad kontakt..
Säljs det ens element utan jordad kontakt?
Elementet är ett Gnosjö 230V/500W med jordad kontakt..
Säljs det ens element utan jordad kontakt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 780 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 780 inlägg
Det blir mindre vanligt, men det finns. Säljs fortfarande jordade lampor och TS har ju ett jordat element ...T tripptrapp skrev:
Sen kan man ju har äldre lampor som inte är jordade, och inte får vara i en jordad miljö.
Men vad är din poäng? Att elektriker fritt kan blanda jordade och ojordade uttag?
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Disk tvätt och torktumlare brukar idag levereras med anslutningssladd försedd med stickpropp. Men i övrigt är det glest. Så gott som allting som säljs idag är dubbelisolerst och även TV:n ansluts med Euro kontakt. Tror även vissa matberedare har chassi av metall.
även kyl, frys, ugn, köksfläkt, taklampor till viss del, vissa laptopladdare, grovdammsugare, strykjärn.A Anders_Nilsson skrev:
Men visst blir det ovanligare och ovanligare.
Om vi inte hittar ett element, som inte kräver jord, så måste vi alltså jorda hela rummet..? Dels enligt lagen (1994?) och dels för personsäkerheten (som ju/väl lagen siktar på)..?O Okal1os skrev:
Nån som känner till något element som 'inte behöver' jord (även om det troligen levereras med jordad kontakt)..? Alternativt element för 230V-fastinstallation som 'inte behöver' jord..?
Redigerat:
Adax neo är dubbelisolerade och saknar jord
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Ja, antingen eller. Jag är snäll och tror på att elektrikern har "hört talas" om att elradiatorer ska anslutas till skyddsjord. Det var faktiskt inte helt tydligt för 30 år sedan, och t.o.m Elsäkerhetsverket vacklade, trots att det bemannades av kompetent folk på den tiden.O Okal1os skrev:
Det är nämligen ett fall av att ändan är bak hur man än vänder sig. Det finns risker med att inte skyddsjorda elradiatorer också, eller i detta fall, installera ett ojordat uttag som potentiellt är matat från en annan fas. Det riskerar att ge 400 V mellan två apparater som är avsedda att skyddsjordas. Det krävs visserligen ett fel i vardera apparat, men 400 V genom kroppen är riktigt dåligt, speciellt när JFBn inte ger något skydd.
Så det går att argumentera för både det ena och det andra. För att lösa problemet behöver samtliga uttag skyddsjordas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Vi hade Gnosjö uppe på forumet https://www.byggahus.se/forum/threa...-ska-ha-230v-eller-400v-element-bilder.527528 för lite sedan och de briljerade tyvärr i vanlig ordning i okunskap både om sina egna produkter och om elsäkerhet. Så du kan lugnt ansluta dem ojordat i ditt rum, med brasklappen i mitt förra inlägg.O Okal1os skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Och hur skulle du vilja ha det då? Ojordade uttag? Vilken typ av uttag tänker du på? Problemet uppträder när man behöver plugga in en apparat som drar mer än 2.5 A för då finns det inget jordat uttag att tillgå. Det skulle nog ta 10 för standardiseringsorganen att ta fram ett sådant.T tripptrapp skrev:
Den gamla typ av uttag vi har idag faller bort pga att det går att plugga in apparater med skyddsjordad stickpropp i dem.
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Om jag minns rätt använder Schweiz en jordad variant av Eurokontakten och har du skyddsjordad stickpropp har den ett extra jordstift som inte ligger i linje med de övriga två och då går det inte att plugga in en jordad apparat i ett ojordat uttag. Men Eurokontakt klarar väl bara 6A?Bo.Siltberg skrev:Och hur skulle du vilja ha det då? Ojordade uttag? Vilken typ av uttag tänker du på? Problemet uppträder när man behöver plugga in en apparat som drar mer än 2.5 A för då finns det inget jordat uttag att tillgå. Det skulle nog ta 10 för standardiseringsorganen att ta fram ett sådant.
Den gamla typ av uttag vi har idag faller bort pga att det går att plugga in apparater med skyddsjordad stickpropp i dem.