Upp med företaget på svarta listan. I min mening är det OK med fakturering av vissa hela produkter och om mer än 75% har använts (t ex kabel på rulle). Men din beskrivning är helt tokig. Inte OK.

• Gilla
Lowe.lundqvist och 1 till
  • Laddar…
Höftar alltid åtgången av kabel
Grovt räknat så går det åt en meter mer än den längd som är förlagd
Fästmtrl uppskattar jag vad som har gått åt och debiterar en rimlig summa (oftast för lite, rättelse. Alltid för lite)
Jag tjänar tillräckligt på timpengen
Aldrig att jag skulle ta betalt för hela förpackningar av sådant jag kan använda hos en annan kund
Är det väldigt udda grejor som jag inte kommer att få användning för inom överskådlig framtid får kunden det som blir över

• Gilla
  • Älska
ceno och 23 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Dessutom verkar det ha lagts vinst på grossistens listpris. Elektrikern betalar själv en bråkdel av listpriset (eller hur?) Och har sedan mage att lägga på ytterligare. Undra på att folk hellre gör jobbet själv med såna rötägg i branschen.
Mikael_L har redan skrivit ett inlägg ang priserna
Inte ohemula påslag
Förutom på Fk
Vad du kan hitta på diverse nätbutiker överensstämmer inte alltid med vad en mindre firma med dåliga rabattbrev får betala hos grossen

O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Du kan fråga elektrikern varför du måste betala för fler "apparater" än han monterat. Typ, dosor, doslock, strömbrytare. En intressant fråga från min sida. Du vet du åt det gått åt 200m FQ? Och inte 690m. När det gäller förbrukningsmaterial får man betala mer. Man kan inte köpa 3 skruvar på grossisten. Man köper förpackningar. Man kan köpa 5 meter kabel, men kapad längd kostar mycket mer per meter. Än en 50 meters ring per meter.
O onaka skrev:

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

• FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det gör de inte alls det.

Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?
Elektroskandia

• Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
Mycket märklig faktura, just eftersom det är så udda antal fakturerat.

Enda gången man ska betala för hela förpackningar är när det är specialgrejer som köps specifikt för kunden, men då lämnar man fröstås kvar det överblivna (om kunden vill)

Visst, en ask klammer eller en rulle eltejp kan man väl acceptera att betala även om halva gick åt, men här var det ju jäkligt märkliga saker.

Jag skulle helt enkelt till att börja med ha frågat var allt överblivet material tog vägen, SJÄLVKLART äger du det om du betalar fakturan där det är specificerat.

..En annan sak är f.ö huruvida elektrikern debiterade för "servicebil" ? ..servicebil är en RIKTIGT ful sak som dom använder för att få in pengar vid sidan av med.

Egentligen är servicebil en bra ide, och vissa gör rätt, det är alltså meningen att du betalar för servicen att hantverkaren har en bil fylld med de vanligaste delarna så han INTE behöver åka och köpa sådana saker. ..i PRAKTIKEN är det oftast så att man bara cashar in och inte har ett skit i bilen utan får köpa allt ändå. Han tar alltså betalt för något han inte tillhandahåller.

• Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
Var med om en liknande situation i våras med anlitad elektriker. Inget att anmärka på utfört arbete eller antalet fakturerade timmar. Men delen av av fakturan som rörde material var rent av stötande! Efter snabb koll av priserna på de stora byggvaruhusen låg materialkostnaden som elektrikerna fakturerade ca. 80% över i genomsnitt. Dessutom hade man faktuerat fler dimrar än man installerat. Det var även det material som hade högst styckpris och relativt enkelt att kolla upp. Det satt otroligt långt inne att korrigera fakturan (något) för firmans VD tyvärr. Förtroendet för den branschen är nog för evigt sabbat. Resulterade att resten av arbetet gjordes av en annan firma där jag själv beställde från elbutik.se

Var tog långsiktigheten vägen?

• Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.

Ang FQ så undrar jag om du har räknat med att man drar tre ledare? Dvs om du har 200 m rör så är inte 690 m FQ orimligt. Däremot är priset väldigt högt. Ett mer normalt pris ligger runt 2,50 kr/m ink moms (men det ska sägas att Nexans FQ Easy kostar kring 5 kr/m i handeln).
De andra artiklarna är inte fullkomligt orimligt prissatta. Hade priserna varit ink moms så hade det varit i närheten av vad det kostar i handeln.
Betala inte fakturan! Man betalar för det som går åt. Har haft eget elföretag i 35 år, aldrig hört något liknande som hänt dig. Bedrägeri!!!
O onaka skrev:
Ok. Tack för snabbt svar och bra motiverat svar!

Priserna har jag egentligen inte reagerat på som onormala.

Detta är från huvudet så kan skilja lite ...

Priser ex.moms ca:
FQ1.5: 5,50kr/m
Apparatdosa: 40kr/st
Kopplingsdosa (utanpåliggande): 25kr/st
Doslock: 15kr/st
Led-kabel: 10kr/m
Eklk (någon variant): 25kr/m
Regelfästen: 12kr/st
Kabelklammer: 150kr/100st
Klo-kit: 12kr/st
Strömställare dubbeltrapp schneider: 150kr/st
Rörmuff: 11kr/st
tommib tommib skrev:
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.

Ang FQ så undrar jag om du har räknat med att man drar tre ledare? Dvs om du har 200 m rör så är inte 690 m FQ orimligt. Däremot är priset väldigt högt. Ett mer normalt pris ligger runt 2,50 kr/m ink moms (men det ska sägas att Nexans FQ Easy kostar kring 5 kr/m i handeln).
De andra artiklarna är inte fullkomligt orimligt prissatta. Hade priserna varit ink moms så hade det varit i närheten av vad det kostar i handeln.

• Gilla
krill7 och 9 till
  • Laddar…
O onaka skrev:

Du borde stå på dig och kräva förklaring/kreditering av ej levererat material. Det fins ingen rättighet att fakturera för något som ej levererats.
Jag var för många år sedan i "närkontakt" med ett byggföretag som systematiskt överdebiterade material, hela virkespaket, hela pallar med tegelpannor mm, på småjobb med löpande räkning.
De fick då material över till jobb med fast pris.
Det företaget fins inte kvar på marknaden längre. Kunder vägrade betala överdebitering.
Konkursen kom inte oväntat.
Stå på dig.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
O onaka skrev:

De material du fakturerats för skall du naturligt vis få.
har elektrikern snot materialet för sina egna svart jobb ?
Betala inte bestrid fakturan. :)

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Mycket märklig faktura, just eftersom det är så udda antal fakturerat.

Enda gången man ska betala för hela förpackningar är när det är specialgrejer som köps specifikt för kunden, men då lämnar man fröstås kvar det överblivna (om kunden vill)

Visst, en ask klammer eller en rulle eltejp kan man väl acceptera att betala även om halva gick åt, men här var det ju jäkligt märkliga saker.

Jag skulle helt enkelt till att börja med ha frågat var allt överblivet material tog vägen, SJÄLVKLART äger du det om du betalar fakturan där det är specificerat.

..En annan sak är f.ö huruvida elektrikern debiterade för "servicebil" ? ..servicebil är en RIKTIGT ful sak som dom använder för att få in pengar vid sidan av med.

Egentligen är servicebil en bra ide, och vissa gör rätt, det är alltså meningen att du betalar för servicen att hantverkaren har en bil fylld med de vanligaste delarna så han INTE behöver åka och köpa sådana saker. ..i PRAKTIKEN är det oftast så att man bara cashar in och inte har ett skit i bilen utan får köpa allt ändå. Han tar alltså betalt för något han inte tillhandahåller.
Var det ett jobb med rotavdrag är firman tvungen att debitera för körning annars slår SKV bakut och vägrar rotavdrag
Vilket drabbar kunden som får betala fakturan till 100%
Sen kan jag tycka att det är bättre att kalla det framkörningsavgift

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Var det ett jobb med rotavdrag är firman tvungen att debitera för körning annars slår SKV bakut och vägrar rotavdrag
Vilket drabbar kunden som får betala fakturan till 100%
Sen kan jag tycka att det är bättre att kalla det framkörningsavgift
Att man får betala för milen är förstås helt okej, men just "servicebil" är inte en bil för att transportera hantverkaren i, det är just en servicebil.

På jobbet ser jag ofta fakturor där det är helt skilt, en fast summa för "servicebil" och sen milkostnad.

Men då ÄR det faktiskt en servicebil också, där hantverkaren kan gå ut och hämta verktyg, kabel, reservdelar eller vad det nu är han behöver för att utföra uppdraget.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Du borde fråga din elektriker om han tycker det hade varit rimligt att bilverkstaden han lämnar servicebilen hos debiterar 208 liter olja varje service.
Verkstaden köper oljan på fat (eller tank på ett par kubik) och då blir det 208liter a'199kr exkl moms som debiteras, verkar väldigt rimligt!

Han säger säkert att man kan köpa olja på dunk som svar, men det är om han köper det i detaljhandeln och ska byta själv hemma på grusgången

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bangan och 9 till
  • Laddar…
Som @JAJansson skriver handlar det här nog om att

1) lura kunden på pengar (men kanske mer omständligt än bara höja materialpriset 30%?
2) göra material som används svart, vitt. Jämför pizzabagare som åker dit på om mjölåtgången är 3 kg/skattad pizza...

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Att man får betala för milen är förstås helt okej, men just "servicebil" är inte en bil för att transportera hantverkaren i, det är just en servicebil.

På jobbet ser jag ofta fakturor där det är helt skilt, en fast summa för "servicebil" och sen milkostnad.

Men då ÄR det faktiskt en servicebil också, där hantverkaren kan gå ut och hämta verktyg, kabel, reservdelar eller vad det nu är han behöver för att utföra uppdraget.
Visst, jag håller med dig till en del
Jag har kabel, fästmtrl och det som jag använder mest av i min bil.
Men skulle jag ha ett större sortiment så att jag kan klara av alla jobb utan att handla hos någon gross så hade jagbehövt en hel flotta av lastbilar
Dessutom skulle jag behöva ligga på ett stort lager av mtrl för att kunna klara av alla jobb
Det är inte ekonomiskt hållbart
Inte ens de stora grossisterna har allt på sitt butikslager
De tar hem det från centrallagret när man skickar in en beställning
I de här tiderna kan det vara flera veckors leveranstid på vissa grejor
Så en servicebil innehåller verktyg för att klara av jobben och den mtrl som vanligtvis används
Jag åker inte runt med 20 st strömbrytare och vägguttag av varje typ, fabrikat ochm o dell bara för att vara förberedd för alla jobb
Så för mig är det ingen stor skillnad på körersättning eller servicebil så länge det inte debiteras för båda
Sen kan det vara att en grundavgift tas ut
Är det en längre körsträcka så kan tillägg tillkoma som milkostnad
Har aldrig debiterat milkostnad eftersom jag har mina kunder i närområdet

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.