Då har jag använt elektriker till huset på landet och tycker att det är löjligt dyrt i förhållande till elektriker i Stockholm. Känner mig lurad.

Ni som ev. arbetar som elektriker kanske kan kommentera om vad som är rimligt.

* ca 7kvm badrum golvvärme
* VP rör till 6st spottar
* Slang till handdukstork
* Slang till fläkt vid dusch
* Slang till badrumsspegel
* Slang till tävttmaskin

Badrummet var reglat när elektriker kom till plats och han säger det tog tid att göra plats för rör/slang med multimaskin.

Problem efter installation:
1) det går inte att komma genom med kabel till handdukstork
2) helt stopp i röret till badrumsspegeln

Totalt 14h arbete 520kr + moms 7280 + moms = 9464 kr. 4h går väl till bilkörning och då återstår 10h för att göra jobbet. Tydligen så behövdes 2 dagar för golvvärmen och då blev det 2 resor a ca 65km per resa.

Jag pratade med en annan firma som skrattade till lite när berättat vad jag betalat för och kan tänka sig färdigställa jobbet men vill ha bilder på golvvärmen. Elektriker har nu skickat bilder och nu någon vecka senare så ser jag att bilderna är på ett annat badrum!! Slarv eller bara oseriöst??

Jag har själv kaklar och dragit sladd i alla rör förutom där det inte går.

Summan kanske inte är så himla hög men betänk knappt halva jobbet är utfört så för detta lilla badrum så skulle elektriker jobbet kunna landa på ca 25 000kr och då kanske inte ens spegeln kommer att fungera. Det skulle jag inte få betala i Stockholm med lokal elektriker.

• Badrum under renovering med duschkabin, toalett och tvättmaskin. Ovanför ses sladdar från taket för kommande installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslingor installerade i ett oinrett badrum med synliga rördragningar, sett ovanifrån mot en vit vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvitto för elinstallation på landet med detaljerad lista över arbete, material, och reseavstånd. Kostnaderna är specificerade för varje punkt.
Tidsåtgången låter rimlig.

Varför har du bett en elektriker dra rör som du själv sen drar kabel i? Varför inte dra rör med kabel t.ex? Varför ber du en elektriker om du ändå drar kabel?

Är det du eller en elektriker som inte kommer igenom rören?

Om elektrikern skickar bilder på ett annat badrum och det är draget rör man inte kommer igenom har du fått tag på någon oseriös. Problemet är väl golvvärmen om det inte är gjort rätt och inte går att inspektera.

Har du betalt?🤔🤔

• Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
2dagars arbete är fullt rimligt och tim kostnad är också rimlig.

Att du själv drar kablarna när du har anlitat en elektriker för att dra rör är väldigt märkligt då installationen inte blir godkänd, då kunde du likväl ha gjort allt själv.

Det är ju inte heller säkert att det är elektrikern som har orsakat att det inte går att dra igenom dragtråd, kan ju vara du/snickaren som råkat skruva eller liknande i slangen.

• Gilla
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
Verkar fullt rimligt samt vettiga materialpriser.
Verkar nästan vara utan påslag på materialet.
Och ändå ska det klagas. :D

Varför tar du inte egna bilder och skickar till den nya elfirman?

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Behöver inte vara elektrikerns fel, den som skruvat skivorna kan ha skruvat i röret.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tidsåtgången låter rimlig.

Varför har du bett en elektriker dra rör som du själv sen drar kabel i? Varför inte dra rör med kabel t.ex? Varför ber du en elektriker om du ändå drar kabel?

Är det du eller en elektriker som inte kommer igenom rören?

Om elektrikern skickar bilder på ett annat badrum och det är draget rör man inte kommer igenom har du fått tag på någon oseriös. Problemet är väl golvvärmen om det inte är gjort rätt och inte går att inspektera.

Har du betalt?🤔🤔
Jag bor 40 mil ifrån och hade gärna gjort mer själv. Jag har själv satt klinkers (vägg och tak) samt monterat upp takskivorna.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Behöver inte vara elektrikerns fel, den som skruvat skivorna kan ha skruvat i röret.
Tack! Tanken har slagit mig.

Hej
När vi byggde hus så drog elektriker alla kablar innan han gipsade igen för det är alltid någonstans det fastnar i slangarna.
Är priserna inklusive moms så känns det billigt.

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Cefalon Cefalon skrev:
Då har jag använt elektriker till huset på landet och tycker att det är löjligt dyrt i förhållande till elektriker i Stockholm. Känner mig lurad.

* Slang till tävttmaskin

Badrummet var reglat när elektriker kom till plats och han säger det tog tid att göra plats för rör/slang med multimaskin.

Totalt 14h arbete 520kr + moms 7280 + moms = 9464 kr. 4h går väl till bilkörning och då återstår 10h för att göra jobbet. Tydligen så behövdes 2 dagar för golvvärmen och då blev det 2 resor a ca 65km per resa.

Jag pratade med en annan firma som skrattade till lite när berättat vad jag betalat för och kan tänka sig färdigställa jobbet men vill ha bilder på golvvärmen. Elektriker har nu skickat bilder och nu någon vecka senare så ser jag att bilderna är på ett annat badrum!! Slarv eller bara oseriöst??

Summan kanske inte är så himla hög men betänk knappt halva jobbet är utfört så för detta lilla badrum så skulle elektriker jobbet kunna landa på ca 25 000kr och då kanske inte ens spegeln kommer att fungera. Det skulle jag inte få betala i Stockholm med lokal elektriker.
Det jag reagera på är milersättning på 90kr mil ex moms😬
Lite märkligt de drar rör och du drar i kabel, varför inte fördraget direkt?
Tog du rot avdrag på arbetet?

Cefalon Cefalon skrev:
Jag bor 40 mil ifrån och hade gärna gjort mer själv. Jag har själv satt klinkers (vägg och tak) samt monterat upp takskivorna.
Det finns ju flexrör med fördragen kabel ?

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Den där bilden på golvvärmeslingan ser inte alls bra ut. Den ligger väl för nära golvbrunnen och varför alla konstiga böjar? De slingor jag sett har alltid varit estetiskt tilltalande även om det ska flytas in eller är det där normalt av elektriker?

• Gilla
Cefalon och 1 till
  • Laddar…
Cefalon Cefalon skrev:

* Slang till tävttmaskin

Vad hade du förväntat dig? Helt ok priser Absolut billigt

• Gilla
Forza MoDo
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Den där bilden på golvvärmeslingan ser inte alls bra ut. Den ligger väl för nära golvbrunnen och varför alla konstiga böjar? De slingor jag sett har alltid varit estetiskt tilltalande även om det ska flytas in eller är det där normalt av elektriker?
Jag säger precis tvärtom.
Varför ska man sabba komforten med att ha en kall golvbrunn. Det blir ändå svalare i brunnen än klinkern runt om.
Att golvbrunnen skulle torka ur på skidresan känns som ett minimalt problem kontra att alltid trampa på en kall golvbrunn.

• Gilla
Cefalon
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag säger precis tvärtom.
Varför ska man sabba komforten med att ha en kall golvbrunn. Det blir ändå svalare i brunnen än klinkern runt om.
Att golvbrunnen skulle torka ur på skidresan känns som ett minimalt problem kontra att alltid trampa på en kall golvbrunn.
Ofta har det med fallet att göra,att inte lägga fär nära golvbrunn, Fråga han som spackla och lägger fallet

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Ofta har det med fallet att göra,att inte lägga fär nära golvbrunn, Fråga han som spackla och lägger fallet
Då blir det helt plötsligt en planeringsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.