electroluxaren skrev:
värme utvidgar ju metall så nått har ju hänt förutom att konstruktionen är kass.
Oavsett vilket skulle jag isolera mellan plåt och element mha tex en plastskiva typ tunnare skärbräda.
och eller banka ut plåten där den är bränd >5mm
ingen anledning till att byta ugn om du för övrigt är nöjd med den
Jag lyckades såklart paja elementet när jag tog ut det, så måste byta det oavsett. Men detta är alltså ett känt fel på dessa ugnar?

A
simpa81 simpa81 skrev:
Jag lyckades såklart paja elementet när jag tog ut det, så måste byta det oavsett. Men detta är alltså ett känt fel på dessa ugnar?
Utan att veta exakt vilken ugn du har så är det rätt många ugnar som elementen efter ett tag går i den bakre plåten

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Utan att veta exakt vilken ugn du har så är det rätt många ugnar som elementen efter ett tag går i den bakre plåten
Kan man köra ugnen utan undre elementet anslutet, eller får den fnatt då?

A
simpa81 simpa81 skrev:
Kan man köra ugnen utan undre elementet anslutet, eller får den fnatt då?
den får ju svårt att komma upp i temperatur och baka ojämnt
men använder du bara varmluft så lär det fungera

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den får ju svårt att komma upp i temperatur och baka ojämnt
men använder du bara varmluft så lär det fungera
Provkör den med varmluften nu, verkar funka som den ska så jag beställer ett nytt element och hoppas på det bästa! Ska även isolera bakstycket vid elementet.

Kört ugnen närmare en timme nu utan problem, beställt ett nytt element. Ska isolera rejält bakom kontaktblecken på elemtet.

Uppdatering: nytt element monterat. Skaplig skillnad mellan gamla och nya elementet.
Måttstock bredvid en trasig glödlampa, mäter strukturen, grått bakgrund, detaljer av filament och sockel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot metall, mätning pågår, industrikomponent, fokus på precision, verkstadsmiljö, måttbandet visar centimeter och tum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur sitter det fast mot plåten? bara klämt, eller svetsat? Den rimligaste förklaringen borde ju vara att det sakta glidit i förhållande till plåten.

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
Bara klämt.

A
simpa81 simpa81 skrev:
Bara klämt.
dvs glidit med temperturväxlingarna

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
A
simpa81 simpa81 skrev:
Uppdatering: nytt element monterat. Skaplig skillnad mellan gamla och nya elementet.
[bild] [bild]
kan ju vara en tillverkningsmiss på originalet eller att toleranskedjan upptäcktes vara felaktig och åtgärdades
men det lär vi aldrig få reda på när vi inte vet hur ditt gamla såg ut när det var nytt!

du har ett hack extra i den nya så antagligen är elementet nummerändrat från ursprunget, kanske inte samma tillverkare eller så är det modifierat för att passa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.