Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Victor Waltersson och 10 till
  • Laddar…
Felanmäl så då får de väl skicka ut en reparatör som fixar? Dessutom skriva "eran" det ser ju väldigt oseriöst ut.
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 45 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Felanmäl så då får de väl skicka ut en reparatör som fixar? Dessutom skriva "eran" det ser ju väldigt oseriöst ut.
Har svarat att om de anser det enklare att skicka en tekniker än posta en list så är det ok men får inget svar.
 
  • Gilla
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
Detta måste ju bero på hur dom har avtalat sin femåriga garanti då det ligger över den lagstadgade reklamationsrätten. Spontant känns det lite knepigt att annonsera ut fem års garanti för att sedan inte ens kunna erbjuda reservdelar under garantiperioden, men man har kanske någon klausul i garantiavtalet att det endast gäller under förutsättningen att reservdelen finns att tillgå.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:
Detta måste ju bero på hur dom har avtalat sin femåriga garanti då det ligger över den lagstadgade reklamationsrätten. Spontant känns det lite knepigt att annonsera ut fem års garanti för att sedan inte ens kunna erbjuda reservdelar under garantiperioden, men man har kanske någon klausul i garantiavtalet att det endast gäller under förutsättningen att reservdelen finns att tillgå.
Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...

Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.

Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
 
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Vad säger affären du handlat av?
 
  • Gilla
Fuzzy.wuzzy och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Förslitnings/förbrukningsvaror är ofta undantagna i garantin, t.ex. batterierna i bärbara datorer.

Kan du länka till det kompletta garantiavtalet?
 
  • Gilla
adron och 10 till
  • Laddar…
Hade en list som gick sönder på vår 8-månader gamla torktumlare. Ringde Electrolux som sa att jag kunde köpa en ny av dom. Jag sa då att den får dom stå för, med tanke på livslängden. Då skulle jag skicka in ett formulär. Gjorde det och fick svar att jag skulle ringa dom för att boka in en servicetekniker. Får då till svar att det inte finns några lediga tider. Jag frågar då om de inte kan skicka listen till mig, så byter jag den själv. Nej det går inte, för en servicetekniker måste installera den.

Frågar då hur jag ska göra eftersom de inte har tid att fixa och jag inte får byta själv. Inget svar på det, blev skickad till en annan avdelning som skulle höra av sig men inte ett ljud från dom. Ringde då serviceverkstaden som kom två dagar senare och bytte listen på cirka 20 sekunder. Det var bara att trycka dit den.

Krångelföretag :)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
P-KAR och 30 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vad säger affären du handlat av?
De säger att Electrolux tajtat till och gör undantag och att garantin gäller mer elektriska fel, motorer osv men inte på massa andra delar. Får man ens göra så utan att kommunicera i villkor vilka delar som undantas? De verkar inte kunna peka på
BirgitS BirgitS skrev:
Förslitnings/förbrukningsvaror är ofta undantagna i garantin, t.ex. batterierna i bärbara datorer.

Kan du länka till det kompletta garantiavtalet?
Jag fick bara ett kvitto av butiken där det står "5 års produktgaranti vid normalt hushållsbruk". Electrolux själva skickar mig nu en länk till en drös undantag. Butiken delade aldrig dessa villkor varken muntligt eller via dokumentation med mig.

https://www.electroluxshop.se/garanti/
 
  • Gilla
lob och 4 till
  • Laddar…
Allt går väl att byta själv, det är ju bara en fråga om svårighetsgrad, så det låter ju väldigt luddigt. Det är ju tydligt om det handlar om rena förbrukningsvaror (exempelvis filter i en dammsugare eller liknande), men "förslitningsvaror" är ju lite knepigare. Om de har använt en dålig plast på reglagen för ugn/plattor så de spricker efter några års användning, är det en förslitningsvara? Går att byta själv men känns ju som ett solklart garantifel eftersom man inte kan förvänta sig att reglagen går sönder. Jag skulle säga att listen är ett knepigt fall, den hamnar lite mitt emellan. Jag tycker inte man ska förvänta sig att listen behöver bytas, men det är ju en detalj som på ett sätt slits genom användning. Hur som helst borde det vara tydligt vad garantin faktiskt innefattar och dessa "förslitningsvaror" bör ju vara listade.

Tillägg: aha, ja där kom en lista på undantag. Vred som jag nämnde som exempel är listade under undantag. Men det finns å andra sidan att garantin gäller materialfel så där kan det ju bli knepigt. Om man kan "bevisa" att något gått sönder på grund av ett felaktigt materialval. Man kan väl kanske sammanfatta det som att garantier från tillverkare ofta låter betydligt bättre än vad de egentligen är...
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 7 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Hade en list som gick sönder på vår 8-månader gamla torktumlare. Ringde Electrolux som sa att jag kunde köpa en ny av dom. Jag sa då att den får dom stå för, med tanke på livslängden. Då skulle jag skicka in ett formulär. Gjorde det och fick svar att jag skulle ringa dom för att boka in en servicetekniker. Får då till svar att det inte finns några lediga tider. Jag frågar då om de inte kan skicka listen till mig, så byter jag den själv. Nej det går inte, för en servicetekniker måste installera den.

Frågar då hur jag ska göra eftersom de inte har tid att fixa och jag inte får byta själv. Inget svar på det, blev skickad till en annan avdelning som skulle höra av sig men inte ett ljud från dom. Ringde då serviceverkstaden som kom två dagar senare och bytte listen på cirka 20 sekunder. Det var bara att trycka dit den.

Krångelföretag :)
Ja det blir inget mer Electrolux här. Köpt kök och alla vitvaror med 5-års garanti för en kvarts miljon och så orkar man göra undantag på en gummilist efter 4 år som bevisligen inte är dimensionerad för att hålla så den klarar deras fina 5 års garantier. Jag undrar hur bra det skulle sälja om de på sina skrytsidor sa "5-års garanti men det gäller endast fläktmotorn". Premium pengar vill de ha men se upp med alla undantag. Byter märke från nu. Så bygger man varumärke..
 
  • Gilla
TCG och 21 till
  • Laddar…
Electrolux support. God natt.
 
  • Kundservice-konversation om en produktdefekt och garantitvist; personen är missnöjd med garantins värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
TCG och 32 till
  • Laddar…
BirgitS
Bricco Bricco skrev:
Jag fick bara ett kvitto av butiken där det står "5 års produktgaranti vid normalt hushållsbruk". Electrolux själva skickar mig nu en länk till en drös undantag. Butiken delade aldrig dessa villkor varken muntligt eller via dokumentation med mig.
Det låter helt normalt t.ex. för hemelektronikprylar också. Man förutsätts fråga om vad garantin innebär eftersom det är helt upp till butiken/tillverkaren att bestämma om villkoren.

För undantagen gäller 3 års reklamationsrätt.
H Hajjen skrev:
Det är ju tydligt om det handlar om rena förbrukningsvaror (exempelvis filter i en dammsugare eller liknande), men "förslitningsvaror" är ju lite knepigare. Om de har använt en dålig plast på reglagen för ugn/plattor så de spricker efter några års användning, är det en förslitningsvara? Går att byta själv men känns ju som ett solklart garantifel eftersom man inte kan förvänta sig att reglagen går sönder. Jag skulle säga att listen är ett knepigt fall, den hamnar lite mitt emellan. Jag tycker inte man ska förvänta sig att listen behöver bytas, men det är ju en detalj som på ett sätt slits genom användning. Hur som helst borde det vara tydligt vad garantin faktiskt innefattar och dessa "förslitningsvaror" bör ju vara listade.
Både vred och tätningar är undantagna i garantivillkoren.
 
  • Gilla
Jaana K och 1 till
  • Laddar…
Återstår att anmäla till ARN?
 
  • Gilla
nmeden och 8 till
  • Laddar…
Tack för varningen! Kommer undvika Electrolux i fortsättningen om de ska hålla på med sånt här trams!
 
  • Gilla
MrDizzy och 42 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.