A
D dan-lind skrev:
Det har varit varmt i lådan.
[bild]

Ska försöka byta relät REL1, kondingen C2 och det gröna motståndet R12. C2 antar jag är en identisk komponent som C1 som går att läsa på, R12 blir svårare att identifiera.

Sen är det ett gäng ytmonterade motstånd som är geggiga men det verkar vara från C2 som spruckit och läckt, ska tvätta rent och säkerställa.
[bild]
verkar vara multipla fel på detta kort dels baksidan och även lödningarna nedanför i bild
något har kortslutit detta kort så egentligen är det rökt... och byte kräva om du inte har ytterst stora färdigheter i elektronik reparationer.
själva reläet är det nog inget fel på utan komponenterna nedanför(i bilden) vänster i verkligheten.

Finns inga scheman på dessa så vad som gör vad får man lista ut själv.
Motalafabriken med all dokumentation, reservdelar mm. är sedan länge avvecklad och förstörd!

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Verkar som att R12 flammat upp och orsakat skadan på relä och konding. Vet du @electroluxaren om det går att få reda på vad det är för motstånd, tyvärr är det förkolnat så det går inte att läsa ut någon märkning.

A
D dan-lind skrev:
Verkar som att R12 flammat upp och orsakat skadan på relä och konding. Vet du @electroluxaren om det går att få reda på vad det är för motstånd, tyvärr är det förkolnat så det går inte att läsa ut någon märkning.
hitta ett annat kort och titta på detta är nog enda sättet,
brinner motståndet är det kortslutning någonstans
en elektronik-nisse kan se om det är en R-C-eller R-L krets och beräkna motståndet därefter.

Tack vare ett franskt forum som länkade till en polsk inscannad servicemanual fann jag värdet på resistorn R12. 10kohm, 5%, 3W. Bytte den, kondensatorn som också var trasig och relät som förmodligen var helt men som slank med när jag ändå ansträngde mig.

Ugnen hoppade igång och funkar fortfarande efter första matlagningen. Vet dock inte om jag vågar använda pyrolysen igen…

D dan-lind skrev:
Hej Dan!

Jag fick exakt samma fel igår, samma komponenter har förkolnat för mig.
Så nu undrar jag om du fick igång din ugn eller genom att laga kortet eller köpa nytt kort?
Var det någon del utöver komponenter på kortet som var trasigt?

shop. electrolux. se säljer nya kort och jag funderar på om det är hela lösningen?

//Erik

• Inuti elektronisk enhet, kretskort, kondensatorer, reläer, integrerade kretsar, färgkodade kablar, komponenter, ingenjörskonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
@Erhafal : Dan skriver ju att ugnen började fungera igen efter hans lagning, läste du inte hela inlägget?

I vilket fall så har ditt kort större och fler skador så du måste byta mer. Ser ut som du fått åska in i ugnen eller liknande då båda ingående säkerhetskondensatorer på 0,1 mikrofarad är sprängda och även den stora elektrolytkondensatorn till vänster ser svullen ut i mina ögon. Med tanke på detta kan ju fler saker ha gått sönder som inte syns direkt.

Fick F8 när jag använde pyro. Kretskortet hade skadats. Köpte nytt via Electrolux för ca 1 800.
Var inga problem att byta själv om man är lite händig.
Luckan var i låst läge men man får upp den med vanlig matkniv. Var försiktig så att glaset inte skadas.
Använd liten plattmejsel eller tång när man lossar kablarna. Ta det försiktigt så är det inga problem.
Jag lossade även den del som för fram att luckan låses och vred tillbaka hjulet

• Kretskort med komponenter och reläer i plasthölje, elektronik för industriellt eller hushållsbruk.
    Skapa konto
  • Öppet elektronikskåp med kretskort, sladdar, reläer och kondensatorer. Verkar vara industriell eller HVAC-utrustning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.