17 883 läst · 24 svar
18k läst
24 svar
Eldriven skottkärra - är det bra eller?
Jag har nyligen köpt en batteridriven skottkärra från El-skottkarra.se. Mina erfarenheter är liknande. Drivhjulet sitter långt fram så utan stödhjul får man bära en stor del av vikten själv. Drivhjulet är stort och grovt mönstrat, men trots det är det svårt med fästet i en ojämn uppförsbacke. På denna kärra höjer stödhjulen tyngdpunkten och risken att välta ökar märkbart på ojämnt underlag. Dessutom blir fästet ännu lite svårare. Men om man inte lastar mer än att man kan väga upp och flytta på framhjulet genom att hänga på handtagen vid behov blir manövrerbarheten och framkomligheten ganska bra med stödhjul även i en något ojämn uppförsbacke. Kraften i motorn är inte något problem.
@Ludde76 tack för kommentarer - fattar vad du menar nu med stödhjulen. Börjar undra om man kan trimma en elmotor enkelt..?
@Skalis4ever det var intressant att höra. Verkar vara ganska tydligt att det finns tillräckligt med kraft i små batterier. Tror att e-skottkärra säljer kärror från Isolit Bravo i Polen, har kikat lite (ganska mycket...) på deras Youtube och de ser mkt liknande ut. Är det en sådan du har?
Jag har ett projekt på ritbordet ang att flytta fyllnadsmassor där jag skulle lasta ganska mkt i byttan varje gång och gå 150 meter över något kuperad mark. Era erfarenheter tyder ganska klart på att jag skulle sikta på att jämna färdvägen, så att det funkar med stödhjulen. Då kunde en elskottkärra funka bra, om man inte har bråttom.
Kul att höra från folk ändå, som sagt har det varit väldigt tunnsått tidigare.
@Skalis4ever det var intressant att höra. Verkar vara ganska tydligt att det finns tillräckligt med kraft i små batterier. Tror att e-skottkärra säljer kärror från Isolit Bravo i Polen, har kikat lite (ganska mycket...) på deras Youtube och de ser mkt liknande ut. Är det en sådan du har?
Jag har ett projekt på ritbordet ang att flytta fyllnadsmassor där jag skulle lasta ganska mkt i byttan varje gång och gå 150 meter över något kuperad mark. Era erfarenheter tyder ganska klart på att jag skulle sikta på att jämna färdvägen, så att det funkar med stödhjulen. Då kunde en elskottkärra funka bra, om man inte har bråttom.
Kul att höra från folk ändå, som sagt har det varit väldigt tunnsått tidigare.
@Skalis4ever det var intressant att höra. Verkar vara ganska tydligt att det finns tillräckligt med kraft i små batterier. Tror att e-skottkärra säljer kärror från Isolit Bravo i Polen, har kikat lite (ganska mycket...) på deras Youtube och de ser mkt liknande ut. Är det en sådan du har?
[/QUOTE]
Jo, ser lik ut, det är nog samma, fast min är snyggare (svart balja och mörkblått chassi). Min verkar komma från Tjeckien. I manualen hänvisas till www.motocko.cz/navody och där hänvisas internationella kunder till Isolit.
[/QUOTE]
Jo, ser lik ut, det är nog samma, fast min är snyggare (svart balja och mörkblått chassi). Min verkar komma från Tjeckien. I manualen hänvisas till www.motocko.cz/navody och där hänvisas internationella kunder till Isolit.
S Skalis4ever skrev:Jag har nyligen köpt en batteridriven skottkärra från El-skottkarra.se. Mina erfarenheter är liknande. Drivhjulet sitter långt fram så utan stödhjul får man bära en stor del av vikten själv. Drivhjulet är stort och grovt mönstrat, men trots det är det svårt med fästet i en ojämn uppförsbacke. På denna kärra höjer stödhjulen tyngdpunkten och risken att välta ökar märkbart på ojämnt underlag. Dessutom blir fästet ännu lite svårare. Men om man inte lastar mer än att man kan väga upp och flytta på framhjulet genom att hänga på handtagen vid behov blir manövrerbarheten och framkomligheten ganska bra med stödhjul även i en något ojämn uppförsbacke. Kraften i motorn är inte något problem.
L Ludde76 skrev:Ok, nu skall jag försöka mig på en recension av Makitas modell som jag köpte för ett par veckor sedan.
Första intrycket när jag monterar ihop den (vilket var enkelt) är bra. Allt känns gediget och ger intryck av kvalitet. Förutom en sak vilket var passform mellan ett par rör som skall gå in i varandra. Glappar lite väl mycket mellan delarna trots att man dra åt de genomgående skruvarna så att rören nästa deformeras.
Mitt andra intryck när jag skruvat ihop den är mindre bra. Vid snabb test på vardagsrumsgolvet kommer jag inte ifrån att den helt enkelt känns som en eldriven rullator, känns lite fånigt helt enkelt.
Sen att den har en löjlig tutsignal när man lägger in backen (hur fan tänkte dom där) gör inte saken bättre.
Hur är den då att använda rent praktiskt?
Korta svaret är sådär....
Men vi får börja med mina förutsättningar. Har en väldigt kuperad tomt med stigar och ramper.
Hela tomten är en stor och ganska brant slänt som har blivit terraserad på olika sätt och ganska mycket berg idagen.
Monterade medföljande bakre stödhjul från början, vilket inte var något hit på ojämn och kuperat underlag. Hög tyngdpunkt gör den väldigt ostabil och svår att hantera med tung last.
För att överhuvudtaget kunna använda den monterade jag medföljande bågar istället vilket gör den mer lik en vanlig skottkärra och den blev mycket smidigare att hantera. Då försvann även rullatorkänslan vilket var skönt.
Nackdelen med denna konfiguration är att eftersom framhjulet sitter så långt fram måste man lyfta en mycket större del av lastens vikt än vad man gör med en vanlig skottkärra.
En annan sak som är störig är hastigheten, den går lite för långsamt. Och vill du gå snabbare så går det trögt, blir ett motstånd i elmotorn som gör den betydligt trögare än en vanlig skottkärra
Gällande att köra upp för branta backar med tung last så blev jag ändå positivt överraskad. Kraften är fullt tillräckligt.
Så om man delar upp mina intryck.
Positivt:
Andas kvalité
Bra kraft
Praktisk tippfunktion
Broms, väldigt bra i brant backe med tung last
Negativt:
Ostabil på ojämnt underlag, dålig vikfördelning
Sjukt tramsig backtuta, stör mig som fan på den.
Går lite för långsamt
Rullatorkänsla med stödhjulen
För dyr, inte värd pengarna
Så min sammanfattning är att på plana ytor och jämna underlag fungerar den helt ok och i branta backar med tung last är den en bra hjälp.
Men för övrigt är den inte speciellt bra, en vanlig skottkärra är så otroligt mycket smidigare.
S fiar4387 skrev:Hoppsan, har helt glömt mitt inlägg som gjordes i desperation. @Skalis4ever nej, ingen ännu tyvärr. Det du tar upp har jag också noterat och många grejer som ska hjälpa mig att frakta saker uppför - har kollat minidumpers muck-trucks också - anger riktigt låg lutning vid last. Det är inte på flat mark jag önskar hjälpkraft...
@finnemang Jag kan nog annars lasta en skottkärra, men det blir tungt oavsett på kuperad mark.
Styrbjörn som nämnts lyckas jag inte hitta till försäljning i modern tid.
@Fredrik_Lerum Att bygga själv har jag inte kunskap eller tid för, men det var intressanta data du kom med, tack.
Makitan verkar behöva helt egna batterier, inget man plockar från skruvdragaren direkt. Och dyr, ja.
El-skottkärran jag länkar till först verkar nog bäst, men återförsäljaren tycker jag verkar skum.
Men visst är det tunnsått med recensioner av el-skottkärror. Borde finnas massor.
Jag går kanske egentligen och suktar efter en el-driven fyrhjuling, bara priset sjunker med en sisådär 75 %. En sådan med släp hade jag helst velat ha. [länk]
Hej har en 11m höjdskillnad i sutteräng ca 100m lång, gräsmatta, inget annat underlag. Behöver ngt startk som kan dra upp 50 liters jordsäckar med mera. Tror du Makitan skulle fungera för mig? Hur långsam är den uuppför nör lastad?
Kollade på Thovo skottkärra , någon testat dem? https://thovo.se/elskottkarran/
Hej, jag köpte en ”skärgårdskärra” härifrån, med litiumbatteri: https://www.electro-mobile.se/produkt/el-driven-skottkarra/
Funkar helt ok. Kärran fick häromdagen köra exakt 50kg 150 m, det mesta i svag och lite i brant uppförsbacke utan problem öht. Total höjdskillnad nog drygt 10m.
Det luriga är att den vid överbelastning släpper drivningen helt. Kan bli otrevligt. Det blev det när jag hade en struken balja sand, nog >100kg. Men 50kg klarar den gott, och drivningen gör stor skillnad trots avsaknad av stödhjul.
Funkar helt ok. Kärran fick häromdagen köra exakt 50kg 150 m, det mesta i svag och lite i brant uppförsbacke utan problem öht. Total höjdskillnad nog drygt 10m.
Det luriga är att den vid överbelastning släpper drivningen helt. Kan bli otrevligt. Det blev det när jag hade en struken balja sand, nog >100kg. Men 50kg klarar den gott, och drivningen gör stor skillnad trots avsaknad av stödhjul.
Hastigheten uppför är helt ok och stark är den. Det är transportsträckor på plan mark som går frustrerande långsamt.J jurkeller skrev:
Tack för svar! Klarar den typ 25graders lutning med 60kg? Hur snabbt går den? Upplever du samma problem som Makita användare med långsam hastighet? Om man slår av elen på platten är den mycket tyngre än en vanlig?S fiar4387 skrev:Hej, jag köpte en ”skärgårdskärra” härifrån, med litiumbatteri: [länk]
Funkar helt ok. Kärran fick häromdagen köra exakt 50kg 150 m, det mesta i svag och lite i brant uppförsbacke utan problem öht. Total höjdskillnad nog drygt 10m.
Det luriga är att den vid överbelastning släpper drivningen helt. Kan bli otrevligt. Det blev det när jag hade en struken balja sand, nog >100kg. Men 50kg klarar den gott, och drivningen gör stor skillnad trots avsaknad av stödhjul.
25 grader 60 kg? Skulle tro det. Men det handlar nog egentligen om hur mycket du vill bidra med hjälp-kraft. Man kan ju alltid putta på lite extra själv också.J jurkeller skrev:
Hastigheten är helt beroende på belastning. En tom kärra på plan mark: små-kuta för att hinna med kärran på maxfart, så kanske 8kmh. Inte haft samma problem alltså.
Slå av elen? Onödigt, har den alltid på när jag anv kärran. Flyttade massor 150 m, gick nästan 1 mil om dagen totalt, i ett par dagar i kallaste februari. Lät kärran dra mig lite på tillbakavägen, så kallat dragläge... Laddade batteriet om natten. Du tar ut batteriet med enkelt handgrepp för att sätta det på laddning, då är det bara navmotorn som ger något extra kilo men ger också ett litet extra rullmotstånd, men det är helt ok att gå med kärran utan att ge någon gas, men det gör jag nog bara i nedförsbacke.
Ämnet "taggar mig" Har ägt en el-skottkärra (E-PowerBarrow) i 4-5år och är i grunden helnöjd med mitt val.
Passerade just ett test https://test-vergleiche.com/sv/batteri-skottkärra-test/
Dock tyckte jag inte testet var så utförligt! (för få moment som testas).
Eftersom jag äger den första kärran och har kört många, många timmar, känner jag till den bäst.
(vet inte om det skett någon "uppgradering" på alla kärror efter att denna köptes)
Skottkärran köptes direkt från "fabrik" i Holland. https://epowerbarrow.com/product/electric-wheelbarrow-universal-heavy-duty
Det positiva .:
- Variabel hastighet
Används t.ex. vid smygkörning eller trånga passage eller om en tvär sväng ska utföras.
(I ytterkurva får man nästan springa benen av sig )
- Smygstart
Ges full gas "smygstartar"/"mjukstartar" kärran. (dvs. inte full kraft direkt)
- Fram / back
Ovärderligt, går något saktare bakåt.
Back gör det även enklare att tömma skeppan. Bara hålla mot skalmarna och lägga in backen
I bland när man ska köra upp på t.ex. en lastpall går det ibland enklare att backa.
- Skeppan
På min kärra sitter en plastskeppa på 90l. I början tyckte jag att den var liten. Men med befintliga mått, går den genom en vanlig dörr.
- Navmonterad elmotor
Bra med ett stort hjul (400mm), när man ska uppför en trappa, lastpall eller...
Dock kan det vara en fördel att skapa en ramp med en planka.
Motorn är något underdimensionerad (skulle annars bli väldigt tung).
Men eftersom det sitter en tempgivare i motorn, bryts strömmen innan motorn tar skada.
- Styrka
Den har en väldigt kraftig motor (430W -130Nm vridmoment)
Jag har lastat allt som skeppan (90l) rymmer.
Har aldrig lyckats lasta för tungt (motormässigt) - En lastad kärra med lera kan nog väga 200kg,
eller 10 stenar LECA 190*190*590. (men med den tyngden. känns ramen vek)
Eftersom den har smygstart fungerar det oftast bra även om hjulet står i en grop.
(Men underlaget måste hålla för tyngden )
- Elbroms
Denna funktion var jag tveksam till - Är inte handbroms eller liknande bättre?
Men där hade jag helt fel. Denna funktion har jag använt väldigt ofta.
(ev. laddas även batteriet) Men skall något fraktas utför en backe, trycks "broms knappen" in.
Det medför, att när skottkärran rullar långsammare än 2km/h rullar den lätt.
Men med knappen aktiverad, får man skjuta på hur hårt som helst - kärran går inte fortare.
Har testat 150-200kg utför min "branta backe" och samtidigt trycker på allt man orkar, får man väldigt bra balans. Känns lika "skönt" och tryggt med tom som lastad kärra utför en backe.
Fantastiskt - Detta skulle jag inte vilja vara utan
- Stödhjul
Stödhjul är ett extratillbehör, funderade om det var värt kostnaden (har tidigare inte känt behovet på en skottkärra). Dessa kan enkelt skruvas lös och placeras på ramen.
Även här hade jag fel. När det är möjligt används gärna stödhjulen, och när det är enklare med "ett hjul", lyfter man upp stödhjulen - enkelt. Ett exempel kan vara uppför en tvär backe, då vill man ha hela tyngden på drivhjulet.
- Batteritid.
Har inte haft några problem med batteritiden. Batteriet är på 24V (kanske hade varit bättre med 36V?)
Kommer spontant inte på att batteriet någon gång tagit slut under dagen.
Brukar kanske ladda var tredje dag eller 1ggn/veckan - men jag kör ju inte hela tiden.
Brukar ladda när den säger till att batteriet börjar ta slut.
Har inte gett mig ut på längre turer på vägen. (men det är nog inga problem)
- Företags support och stöd
Fantastisk support, kunnig personal.
Gas reglaget fungerade inte som tänkt - inga problem de skickade upp en "uppgraderad" version.
Har jag haft "konstiga" funderingar har de alltid svarat.
_________________________________________________________________________________
Nackdelar / begränsningar .:
Finns det nackdelar? - Nja!
- Priset - Den var inte billig (tror jag betalade ca 9,000kr + frakt 3,500kr)
- Balansering - Hade gärna sett att skeppan placerats mer ovanför hjulet.
(Men används den som "byggställning" står man stadigt i skeppan - Om den inte rullar)
Tycker inte att den har lika bra balans som en Hörby-kärra.
När skeppan fyllts med lera eller liknande, har jag även fyllt en hink och ställt längst fram - vilket har gett en något bättre viktfördelning. Dock har det aldrig varit omöjligt att lyfta kärran med skalmarna, vilket alltid görs uppför backen, för att få grepp för driv hjulet. (lutning ca 2m upp, på 6-7m). Kärran har aldrig tvekat, det är bara att följa med.
- Däck - På kärran sitter ett "traktordäck" med en diameter på 16", men inte bredare än ett vanligt skottkärrhjul (100mm?). Skottkärran hade nog fungerat bättre på lösa underlag med ett bredare däck. Med så stark motor finns risken att det slirar om underlaget sviktar.
Tittade på denna Skottkärra Bravo https://gekoengineering.co.uk/professional-with-100l-zinc-bin-electric-wheelbarrow/ eller kanske en bättre bild https://www.mzv.cz/copenhagen/en/news/x2014/czech_company_isolit_bravo_awarded_in.html
Den har ett däck på 160mm (men de ville inte sälja bara däcket - om jag inte köpt deras skottkärra .)
(Kan nämna om den senare)
- Skeppan - Det hade varit bra med svetsade muttrar. Då hade man snabbt kunnat plocka bort skeppan (6st skruv) samt byta mot annat flak / tillbehör. Jag har byggt ett annat "platt" flak för främst pallar (halvpall). När jag ska köra 50cm ved, upplever jag att plast skeppan är för liten.
Hade ibland även önskat en elektrisk "vibrator" när leran fastnar i skeppan.
- Broms - Även om elbromsen är bra. kommer kärran att rulla om det lutar. Man skulle även haft en parkeringsbroms. (varför inte en elektrisk )
- Tillbehör
Det finns inte många tillbehör till denna skottkärra. (bara några olika skeppor och stödhjul)
Hade gärna sett att den haft belysning eller ett uttag för belysning.
_________________________________________________________________
Innan köpet ovan tittade jag på ett antal olika skottkärror för att få "den bästa" för mina behov.
Den stora utmaningen var ofta "språket" (Mina reflektioner är inte från dagens skottkärror - tillgång - funktioner och specifikationer kan ha ändrats)
I korta ordalag blev det följande beslut
1) Försökte få tag på en Hörby kärra - men de hade då slutat produktionen (hade varit enkelt med service och support mm.) https://www.electro-mobile.se/produkt/el-driven-skottkarra/
2) Försökte få tag på ett konverteringskit till Hörby-kärran - styrbjörn
https://www.odla.nu/inspiration/den-eldrivna-skottkarran (men misslyckades - han hade sålt slut och tänkte inte beställa fler kit - just då.)
3) Tittade på Makitan https://www.verktygsvaruhuset.se/pr...uCCt8oBAiEPk2InwsFL9z2eGkBbWGNc8aAgMrEALw_wcB
Det var ett intressant alternativ
Men jag saknade batterier och laddare samt insåg att den kanske blir lite "klen" för mitt behov.
Dock hade den belysning
Sedan tyckte jag att tyngdpunkten låg väldigt högt - att det kunde få den "instabil" med att köra jord och lera.
4) Fann tillslut skottkärran Bravo. https://motucko.cz/en/6-models
Kändes rätt på många sätt, då hade den massor av olika tillbehör, som "pall" gafflar, olika skeppor och flak mm. PRO-modellen hade det breda hjulet. Den var inte dyr. Gick så långt att jag fick veta en kund som köpt kärran (7 -mil bort). Åkte och tittade på den.
Direkt jag testade den - kände jag - inte denna... suck!
Det var direkt full fart framåt (svårt att inte slira igång)
Ingen back! Helt enkelt svår att manövrera ON / OFF / ON / OFF (nu var jag inte en van förare heller...)
Även på denna hade det gärna legat mer tyngd på hjulet....
Tittade på några till, men blev inget som tilltalade mig - innan jag hittade "min kärra"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passerade just ett test https://test-vergleiche.com/sv/batteri-skottkärra-test/
Dock tyckte jag inte testet var så utförligt! (för få moment som testas).
Eftersom jag äger den första kärran och har kört många, många timmar, känner jag till den bäst.
(vet inte om det skett någon "uppgradering" på alla kärror efter att denna köptes)
Skottkärran köptes direkt från "fabrik" i Holland. https://epowerbarrow.com/product/electric-wheelbarrow-universal-heavy-duty
Det positiva .:
- Variabel hastighet
Används t.ex. vid smygkörning eller trånga passage eller om en tvär sväng ska utföras.
(I ytterkurva får man nästan springa benen av sig )
- Smygstart
Ges full gas "smygstartar"/"mjukstartar" kärran. (dvs. inte full kraft direkt)
- Fram / back
Ovärderligt, går något saktare bakåt.
Back gör det även enklare att tömma skeppan. Bara hålla mot skalmarna och lägga in backen
I bland när man ska köra upp på t.ex. en lastpall går det ibland enklare att backa.
- Skeppan
På min kärra sitter en plastskeppa på 90l. I början tyckte jag att den var liten. Men med befintliga mått, går den genom en vanlig dörr.
- Navmonterad elmotor
Bra med ett stort hjul (400mm), när man ska uppför en trappa, lastpall eller...
Dock kan det vara en fördel att skapa en ramp med en planka.
Motorn är något underdimensionerad (skulle annars bli väldigt tung).
Men eftersom det sitter en tempgivare i motorn, bryts strömmen innan motorn tar skada.
- Styrka
Den har en väldigt kraftig motor (430W -130Nm vridmoment)
Jag har lastat allt som skeppan (90l) rymmer.
Har aldrig lyckats lasta för tungt (motormässigt) - En lastad kärra med lera kan nog väga 200kg,
eller 10 stenar LECA 190*190*590. (men med den tyngden. känns ramen vek)
Eftersom den har smygstart fungerar det oftast bra även om hjulet står i en grop.
(Men underlaget måste hålla för tyngden )
- Elbroms
Denna funktion var jag tveksam till - Är inte handbroms eller liknande bättre?
Men där hade jag helt fel. Denna funktion har jag använt väldigt ofta.
(ev. laddas även batteriet) Men skall något fraktas utför en backe, trycks "broms knappen" in.
Det medför, att när skottkärran rullar långsammare än 2km/h rullar den lätt.
Men med knappen aktiverad, får man skjuta på hur hårt som helst - kärran går inte fortare.
Har testat 150-200kg utför min "branta backe" och samtidigt trycker på allt man orkar, får man väldigt bra balans. Känns lika "skönt" och tryggt med tom som lastad kärra utför en backe.
Fantastiskt - Detta skulle jag inte vilja vara utan
- Stödhjul
Stödhjul är ett extratillbehör, funderade om det var värt kostnaden (har tidigare inte känt behovet på en skottkärra). Dessa kan enkelt skruvas lös och placeras på ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även här hade jag fel. När det är möjligt används gärna stödhjulen, och när det är enklare med "ett hjul", lyfter man upp stödhjulen - enkelt. Ett exempel kan vara uppför en tvär backe, då vill man ha hela tyngden på drivhjulet.
- Batteritid.
Har inte haft några problem med batteritiden. Batteriet är på 24V (kanske hade varit bättre med 36V?)
Kommer spontant inte på att batteriet någon gång tagit slut under dagen.
Brukar kanske ladda var tredje dag eller 1ggn/veckan - men jag kör ju inte hela tiden.
Brukar ladda när den säger till att batteriet börjar ta slut.
Har inte gett mig ut på längre turer på vägen. (men det är nog inga problem)
- Företags support och stöd
Fantastisk support, kunnig personal.
Gas reglaget fungerade inte som tänkt - inga problem de skickade upp en "uppgraderad" version.
Har jag haft "konstiga" funderingar har de alltid svarat.
_________________________________________________________________________________
Nackdelar / begränsningar .:
Finns det nackdelar? - Nja!
- Priset - Den var inte billig (tror jag betalade ca 9,000kr + frakt 3,500kr)
- Balansering - Hade gärna sett att skeppan placerats mer ovanför hjulet.
(Men används den som "byggställning" står man stadigt i skeppan - Om den inte rullar)
Tycker inte att den har lika bra balans som en Hörby-kärra.
När skeppan fyllts med lera eller liknande, har jag även fyllt en hink och ställt längst fram - vilket har gett en något bättre viktfördelning. Dock har det aldrig varit omöjligt att lyfta kärran med skalmarna, vilket alltid görs uppför backen, för att få grepp för driv hjulet. (lutning ca 2m upp, på 6-7m). Kärran har aldrig tvekat, det är bara att följa med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Däck - På kärran sitter ett "traktordäck" med en diameter på 16", men inte bredare än ett vanligt skottkärrhjul (100mm?). Skottkärran hade nog fungerat bättre på lösa underlag med ett bredare däck. Med så stark motor finns risken att det slirar om underlaget sviktar.
Tittade på denna Skottkärra Bravo https://gekoengineering.co.uk/professional-with-100l-zinc-bin-electric-wheelbarrow/ eller kanske en bättre bild https://www.mzv.cz/copenhagen/en/news/x2014/czech_company_isolit_bravo_awarded_in.html
Den har ett däck på 160mm (men de ville inte sälja bara däcket - om jag inte köpt deras skottkärra .)
(Kan nämna om den senare)
- Skeppan - Det hade varit bra med svetsade muttrar. Då hade man snabbt kunnat plocka bort skeppan (6st skruv) samt byta mot annat flak / tillbehör. Jag har byggt ett annat "platt" flak för främst pallar (halvpall). När jag ska köra 50cm ved, upplever jag att plast skeppan är för liten.
Hade ibland även önskat en elektrisk "vibrator" när leran fastnar i skeppan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Broms - Även om elbromsen är bra. kommer kärran att rulla om det lutar. Man skulle även haft en parkeringsbroms. (varför inte en elektrisk )
- Tillbehör
Det finns inte många tillbehör till denna skottkärra. (bara några olika skeppor och stödhjul)
Hade gärna sett att den haft belysning eller ett uttag för belysning.
_________________________________________________________________
Innan köpet ovan tittade jag på ett antal olika skottkärror för att få "den bästa" för mina behov.
Den stora utmaningen var ofta "språket" (Mina reflektioner är inte från dagens skottkärror - tillgång - funktioner och specifikationer kan ha ändrats)
I korta ordalag blev det följande beslut
1) Försökte få tag på en Hörby kärra - men de hade då slutat produktionen (hade varit enkelt med service och support mm.) https://www.electro-mobile.se/produkt/el-driven-skottkarra/
2) Försökte få tag på ett konverteringskit till Hörby-kärran - styrbjörn
https://www.odla.nu/inspiration/den-eldrivna-skottkarran (men misslyckades - han hade sålt slut och tänkte inte beställa fler kit - just då.)
3) Tittade på Makitan https://www.verktygsvaruhuset.se/pr...uCCt8oBAiEPk2InwsFL9z2eGkBbWGNc8aAgMrEALw_wcB
Det var ett intressant alternativ
Men jag saknade batterier och laddare samt insåg att den kanske blir lite "klen" för mitt behov.
Dock hade den belysning
Sedan tyckte jag att tyngdpunkten låg väldigt högt - att det kunde få den "instabil" med att köra jord och lera.
4) Fann tillslut skottkärran Bravo. https://motucko.cz/en/6-models
Kändes rätt på många sätt, då hade den massor av olika tillbehör, som "pall" gafflar, olika skeppor och flak mm. PRO-modellen hade det breda hjulet. Den var inte dyr. Gick så långt att jag fick veta en kund som köpt kärran (7 -mil bort). Åkte och tittade på den.
Direkt jag testade den - kände jag - inte denna... suck!
Det var direkt full fart framåt (svårt att inte slira igång)
Ingen back! Helt enkelt svår att manövrera ON / OFF / ON / OFF (nu var jag inte en van förare heller...)
Även på denna hade det gärna legat mer tyngd på hjulet....
Tittade på några till, men blev inget som tilltalade mig - innan jag hittade "min kärra"
Liknande trådar
-
Eldriven skottkärra - Styrbjörn-hjul med inbyggd elmotor / i Tyresö
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kvalitetsdäck till skottkärra 3.50-8?
Trädgårdsmaskiner -
Batteridriven skottkärra - allmän väg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Måla skottkärran - med vad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Lidl - Eldriven häcksax FHT 600 A1
Trädgårdsmaskiner