En hand håller i en 16 mm flexslang med elledningar mot en vägg under renovering, med synliga kablar och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar dragna genom en flexslang med en öppen ände och fäste mot en vägg under renovering.
Skapa konto
Elektriska kablar av olika färger dragna genom en blå flexslang vid en vägg under renovering.
Skapa konto

Hej
Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?

Har ni några åsikter kring detta?

• Gilla
Stig_helmer
  • Laddar…
E
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?

Har ni några åsikter kring detta?
Är det verkligen EKLK?

Det är alltid svårare att byta kabel men dra i den, rör det sig i andra änden bör det även fungera framtidsvis.

Troligen är alla bruna för att spara pengar till er, av rädsla för en ny byggahustråd.

• Gilla
  • Haha
shtob och 25 till
  • Laddar…
Valet av EKLK i slang beror troligen på att den sista biten för anslutning till fläkt eller dylikt kräver en kabel. Flexslangen på bild slutar ju vid väggskivan, och därifrån behöver man gå vidare på något sätt. Det är inget fel. Visserligen kan det blir besvärligt att byta denna ledning i framtiden, men inget fel. Sannolikheten för att man i framtiden vill byta denna kabel ser jag som låg.

Att brun användes till samtliga faser beror troligen på att det var den enda färg som elfirman hade i bilen. Du hade kunna få olika färger, men då troligen fått betala för en extra sväng till grossisten. Det spelar ingen roll att de har samma färg då spis inte är beroende av någon fasföljd. Det går fortfarande att dela upp till häll och ugn. Så det är inget fel.

• Gilla
shtob och 31 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Valet av EKLK i slang beror troligen på att den sista biten för anslutning till fläkt eller dylikt kräver en kabel. Flexslangen på bild slutar ju vid väggskivan, och därifrån behöver man gå vidare på något sätt. Det är inget fel. Visserligen kan det blir besvärligt att byta denna ledning i framtiden, men inget fel. Sannolikheten för att man i framtiden vill byta denna kabel ser jag som låg.

Att brun användes till samtliga faser beror troligen på att det var den enda färg som elfirman hade i bilen. Du hade kunna få olika färger, men då troligen fått betala för en extra sväng till grossisten. Det spelar ingen roll att de har samma färg då spis inte är beroende av någon fasföljd. Det går fortfarande att dela upp till häll och ugn. Så det är inget fel.
Betydligt bättre med EXQ i slang just för att kunna byta. 7 min mening.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Betydligt bättre med EXQ i slang just för att kunna byta. 7 min mening.
Var snäll och citera inte mig när du inte har något att säga om det jag skriver.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
shtob och 19 till
  • Laddar…
Hand håller en avskalad EKLK-kabel med synliga ledare och bakgrund av en byggarbetsplats.
Skapa konto

E El-Löken66 skrev:
Är det verkligen EKLK?

Det är alltid svårare att byta kabel men dra i den, rör det sig i andra änden bör det även fungera framtidsvis.

Troligen är alla bruna för att spara pengar till er, av rädsla för en ny byggahustråd.
Här är bättre foto kanske. Visst är det väl EKLK?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Var snäll och citera inte mig när du inte har något att säga om det jag skriver.
Det som påpekas. Val av EKLK i flexslang som nu rekommenderar. Finns andra bättre val, menar jag.

Denna häringa aluminium mantel formar sig enligt kurvorna och blir jobbig få genom.

• Gilla
Frajo och 1 till
  • Laddar…

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 18 till
  • Laddar…

El- och VVS-installation med oorganiserade kablar och rör som sticker ut från en vägg under konstruktion.
Skapa konto

Det ser jt så för alla dragnkngar.

El- och VVS-installation med oorganiserade kablar och rör som sticker ut från en vägg under konstruktion.
Skapa konto
Skapa konto

Den bilden fanns inte i inlägg #1... Denna användning av kabel i slang ter sig ju direkt som onödigt ja...

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Den bilden fanns inte i inlägg #1... Denna användning av kabel i slang ter sig ju direkt som onödigt ja...

Nej jag la till den bilden för att förtydliga åt dig. Dock knasar sig min telefon så det kom många bilder. Iallafall så finns EKLK i alla dragna rör som du ser.

• Gilla
Appeman och 2 till
  • Laddar…
K
Är det inte onödigt dyrt att dra EKLK istället för FK? Någon ska ju betala kalaset...

• Gilla
Tech 9 och 2 till
  • Laddar…
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild]

Här är bättre foto kanske. Visst är det väl EKLK?
Det är en nutida ersättare till EKLK som EXLQ med PEX isolering och halogenfri mantel. Det spelar mindre roll i sammanhanget men ev är denna nya lite bättre sett till vad som nämnts i tråden kring ev byte osv mer lik den EXQ som rekommenderades.

• Gilla
Teppwai och 2 till
  • Laddar…
E
Ja, det var ju ovanligt men å andra sidan kanske den installatören ligger i framkant, vi ska kanske inte döma utan att veta tankarna bakom.

Men vissa var FK sa du?

• Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern ville tömma lagret med gammal sunkig EKLK, trodde jag. Men, det är tydligen inte EKLK ändå?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.