10 670 läst · 19 svar
11k läst
19 svar
elda bra i Diom eloved
Skulle man kunna lägga en plåt över eldstaden och kapa upp ett hål på ca 70 cm så att det blir som en 2a kammare? Jag tror jag ska prova det ikväll. Jag har bara lite Takplåt hemma, men det får duga att testa med.
När jag eldade med min gamla Diom drake på slutet hade jag stoppat in tegel på sidorna och lite mot väggen längst in. Ovanpå det bockade jag en plåt så att den såg ut som ett valv och ställde uppepå stenarna. Hade ett hål i den bara i hörnet där röken gick upp. Förlängde sekundärluften med ett rör precis så långt att det gick att stänga luckan. Moddade även luckan. Tog bort "skruvlocket" för sekundär och ersatte det med ett lock som jag vred in ist. Typ som sitter på såna där ögon man kan ha i ytterdörren. Primärintaget, det nedre, gjorde jag en anordning med en bit M6 gängstång och en plattjärnsbit så att det var lätt att justera hur mycket den skulle vara öppen. Mera när jag tände och stängde nåt varv när det brann. Prannan brann jäklar annammat. Var helt blått när jag kollade in i sekundärröret Nackdelen var att jag hade vanligt Mexitegel så vedutrymmet blev ganska mycket mindre.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Provade nu. Det brann iallafall men jag tror jag gjorde hålet för lite. Rgt tempen kom bara upp i 190 som max och Diom pannorna verkar måste ha lite högre temp för att vara effektiv. Jag glömde väga veden så det bli svårt att räkna ut nån verkningsgrad. Jag gör ett nytt försök i morgon.
Så, nu börjar det likna nått. Jag gjorde hålet lite större och fick upp tempen till 230. Nu fick jag en verkningsgrad på 62.8% förut har jag legat mellan 49 och 55% jag ska göra några fler mätningar så det inte bara var en felräkning. Jag får lite fina blåa flammor då gaserna slår mot taket och möter luften. Både vid hålet och efter sidorna eftersom det inte är helt tätt där.
Produkter som diskuteras i tråden