J jonaserik skrev:
Ett bra sätt är att skifta utgående ( dom som sitter på ovansidan ) brun och en svart byter plats på säkringarna och höra vad det blir. inget svårt slå av säkringarna och skifta.
Ringt elarn som kommer och kikar på det. Han bad mig fixa en ny likadan säkring. Googlat lite men inte helt självklart vilken ersättingsprodukt jag ska beställa, på bilden står lite beteckningar, någon som kan länka rätt produkt?

• Närbild av en elcentral med en GARO G-MCB C10 säkring, visar tekniska beteckningar och modellinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan i praktiken välja vilket fabrikat som helst så länge det står C10 på den. Om det mot förmodan finns en fasskena i den lilla kapslingen kan det vara bra att åtminstone välja samma fabrikat även om elbutik inte verkar ha just denna årgång
https://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-mcb-gs-10ka-c-karaktar?category_id=1791

Sannolikt är det tillverkningstoleranser i dvärgen som får den att surra vid belastning. Eventuellt kan övertoner från elak belastning bidra men så verkar inte vara fallet här.

Har i princip ingen betydelse på fabrikat. går med vad som helst och ska vara med text 1 X10amp med C10 på, finns på varuhusen jula och biltema och bra pris . troligtvis är det kopplat med ledningar mellan säkringarna och det fixar en elektriker enkelt

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan i praktiken välja vilket fabrikat som helst så länge det står C10 på den. Om det mot förmodan finns en fasskena i den lilla kapslingen kan det vara bra att åtminstone välja samma fabrikat även om elbutik inte verkar ha just denna årgång
[länk]

Sannolikt är det tillverkningstoleranser i dvärgen som får den att surra vid belastning. Eventuellt kan övertoner från elak belastning bidra men så verkar inte vara fallet här.
Varför ge en länk till detta företag jämt och ständigt när det finns på annat håll för en bråkdel av kostnaden, ingen specialsäkring som kostar skjortan behövs och den är inte bättre än någon annan komponent i normalutförande.

J jonaserik skrev:
Varför ge en länk till detta företag jämt och ständigt när det finns på annat håll för en bråkdel av kostnaden, ingen specialsäkring som kostar skjortan behövs och den är inte bättre än någon annan komponent i normalutförande.
Kika noga så ser du att länken visar en 0,5 A dvärg...välj tex en 10 A och den kostar 59 spänn...;)
(sen brukar jag också handla på elbutik när jag behöver någon pryl, de verkar ta sin uppgift på hyfsat allvar.)

Det har länkats 10A 6000 kA och 10A 10000ka, vilket av dessa?

Fotografen Fotografen skrev:
Kika noga så ser du att länken visar en 0,5 A dvärg...välj tex en 10 A och den kostar 59 spänn...;)
(sen brukar jag också handla på elbutik när jag behöver någon pryl, de verkar ta sin uppgift på hyfsat allvar.)
OK missade lite där på rullgardinen , dom små rackarna är hiskligt dyra, lika med D-karraktär

M Mjolnir skrev:
Det har länkats 10A 6000 kA och 10A 10000ka, vilket av dessa?
Ta den mindre duger gott

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.