840 läst · 28 svar
840 läst
28 svar
Elburen golvvärme i badrum (hjälp tack!)
Farstatjej90 skrev:
Märkligt att hantverkaren sa att "man inte vill ha element när man har klinkers".mikethebik skrev:
Ännu en bild på element med kakel
Ska dock själv ta bort detta och byta ut mot vattenburen golvvärme och handdukstork som huvudsaklig värme när vi renoverar. Men det är väldigt effektivt!
Edit: vi har dock plastmatta och inte klinker, fattar dock inte varför det skulle vara ett problem.
Ska dock själv ta bort detta och byta ut mot vattenburen golvvärme och handdukstork som huvudsaklig värme när vi renoverar. Men det är väldigt effektivt!
Edit: vi har dock plastmatta och inte klinker, fattar dock inte varför det skulle vara ett problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 015 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 015 inlägg
Innan badrumsrenoveringen hade vi ett kaklat badrum med radiator (vatten), såg lika normalt ut där som i vilket annat rum som helst. Nu är det golvvärme men den är ju nästan aldrig på utan det är handdukstorken (radiatorvatten) som värmer upp rummet. Tycker man att golvet blir alltför kallt så kan man ha badrumsmattor på de ställen där fötterna är mest.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 015 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 015 inlägg
Nej jag har ingen radiator i mitt badrum eller dina problem heller men du kan säkert googla fram en bild ganska lätt ☺️M Mjärn skrev:
Tillägg: såg att du fått exempel tidigare i tråden. De tycker jag inte ser konstigt ut i alla fall ☺️
Hantverkaren menar nog att det blir kallare golv med klinker och ”vill ha” är en bedömningsfråga.M Mjärn skrev:
Jag håller på att bygga en toalett med klinker och element.
När vi renoverar badrummet så blir det också element och klinker.
Inget konstigt men lite kallare.
Jag hade tänkt föreslå handdukstork. Det är ju nästan som en radiator men lite praktiskt att kunna torka på den också... Men jag tänkte på kromad.M Mjärn skrev:
Ja, man vill nog ha en badrumsmatta på vintern om inte annat... Sedan är det så att även med golvvärme så kommer du kanske inte att ha på den värmen under höst/vår och det blir då kallt om golvet ändå. Det skulle bli alldeles för varmt hemma hos mig med värmen på, men golven i badrum är då lite kallare (mina är dock luftburen golvvärme från fjärrvärmen).D Dr Benz skrev:
Är kärnproblemet att klinkergolvet kommer bli kallt av plattan? Det löser du ju då inte med element eller handdukstorkar, utan du behöver isolering och/eller kraftig golvvärme igång.
Om problemet "bara" är att golvvärmen kommer gå mycket så är det snarare en ekonomisk fråga, men å andra sidan räcker det kanske med en slinga med mindre effekt för att få komfort på golvet (med ite isolerskivor mm i botten).
För egen del gillar jag inte alls kalla klinkergolv så skulle antingen satsa på golvvärme eller fundera på annat material.
Om problemet "bara" är att golvvärmen kommer gå mycket så är det snarare en ekonomisk fråga, men å andra sidan räcker det kanske med en slinga med mindre effekt för att få komfort på golvet (med ite isolerskivor mm i botten).
För egen del gillar jag inte alls kalla klinkergolv så skulle antingen satsa på golvvärme eller fundera på annat material.
Det lutar mer åt att skita i golvvärme och sätta ett element och/eller handdukstork. Att golvet blir kallt kan jag inte göra något åt isåfall. Mer än att ha tofflor eller lägga en matta där på vintern.C Conqvist skrev:Är kärnproblemet att klinkergolvet kommer bli kallt av plattan? Det löser du ju då inte med element eller handdukstorkar, utan du behöver isolering och/eller kraftig golvvärme igång.
kanske kan man ha våtrumsmatta på golvet och kakel på väggen?
Vi har elgolvvärme i källaren. Oklart hur väl isolerad plattan är nedåt. Vi använder det som enda värmekälla i badrummet vintertid. Drar inte något nämnvärt om man inte maxar det är min uppfattning. Vi har dock ca 19-20 gr inomhus vintertid så det kanske beror på det.
Edit/ källarens badrum ska det vara.
Edit/ källarens badrum ska det vara.
Ibland läser man att golvvärme på endast en del av oisolerad bottenplatta ökar fuktvandringen i övriga delar av huset.
Jag har en sådan installation i badrum i källare under mark och slår bara på golvvärmen sporadiskt vid behov.
För grunduppvärmning i badrummet har jag en elradiator med fläkt inställd på 18grader. Luftvärmepump för resten av källaren. När det ska duschas fjärrstyrs radiatorn till 22grader en stund innan.
/Höghus
Jag har en sådan installation i badrum i källare under mark och slår bara på golvvärmen sporadiskt vid behov.
För grunduppvärmning i badrummet har jag en elradiator med fläkt inställd på 18grader. Luftvärmepump för resten av källaren. När det ska duschas fjärrstyrs radiatorn till 22grader en stund innan.
/Höghus